Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
2489 besök totalt |
RBC 2004/05
Har börjat fundera på RBC inför vintern. Köra vidare som förr eller hitta på nya former? Lägga ner eller utveckla? Fler race eller färre race? Finansiering, organisation mm mm. Officellt forum för RBC är som vanligt www.svartamasken.com , men det hindrar inte att tankar och idéer dryftas här. Reglerna är ju ganska enkla egentligen: Syftet är att låta läktarchaffissar i alla åldrar mäta sig med rutinerade racers i dito åldrar och att ha kul. Regelverket blir som Generalen bestämmer. Förutsättningarna skall dock vara klara när det är dags att gasa. Fram till dess går möjligen det att påverka utformningen... ![]() Nu brukar vi ju inte börja förrän säsongen är över, vilket i år betyder slutet av oktober, men det är lika bra att börja grunna redan nu, eller.... _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||
Jag tycker att det i huvudsak funkar bra. Fler race skulle kanske ge färre startande vilket inte vore så bra, då det är ganska lagom som det är nu.
Möjligen lite hårdare bedömning med svartflaggorna, men det är ju väldigt svårt att ha en bra avvägning mellan söndeflaggat lopp och anarki. Att t.ex. bli lite påknuffad av Mangs in över mållinjen så att man får lite för hög fart för att kunna komma in till apex i den efterföljande hårnålen och därför får se sig omkörd på innern tycker jag är helt OK även om det är en knuffning, men att nån som accat ut ur "tunneln" snabbare kör in i en bakifrån när man utan att släppa gasen skall till att svänga över bron är inte lika kul eftersom det gärna slutar med en högfartskrasch in i den minimala däcksbarriären. Likadant in i chikanen så att man åker i full fart mot den relativt oskyddade pelaren i utgången. De ofarliga småputtningarna i de långsammare regionerna tycker jag är helt OK, eftersom det är så tätt att det annars skulle bli omöjligt att komma om, men de kraftigare påkörningarna och speciellt i lite "farligare" delar av banan är inte lika kul. Annars är det ju motorsport så då är alltid mer pengar välkommet. Kanske så att pallbeträdarna åtminstone kan få tävlingen gratis samt få en snygg pokal med lämplig inskription. Det vore ju passande till ett inofficiellt inomhus-SM i hyrkart. ![]() Skulle det bli ett angenämt problem med för många anmälda så får väl de utan tidigare godkända meriter komma och visa upp sina färdigheter på de officiella testtiderna på söndagkvällarna, alternativt ha utslagning i kvalen. ![]() Det vore himla skoj om fler orter kunde komma igång med nåt liknande och man kunde ha en avslutningsfinal på neutral mark framåt vårkanten. De behöver ju nödvändigtvis inte ha lika många deltävlingar. Det kanske redan finns några regionala cuper som skulle kunna tänka sig att inordna sig under RBC-konceptet? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
måste säga att RBC fungerade mycket bra förra året. Nu håller de ju även på att bygga om på Racetown så att den visserligen blir lite långsammare men även gör det lättare för omkörningar = välkommet!!!
ser helt klart fram emot sesongspremiären!!! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||
Klart att vi ska köra RBC!
Tycker att det har funkat mycket bra. En nygammal ide är att återinföra en amatör klass eller något liknande så att det kommer in lite nytt blod. Införa klädsel tvång i form av en t-tröja eller egen overall, så att man kan identifiera folket på banan. Idag är det lite för anonymt med vit/svart hjälm och Racetown overall. Underlättar nog en del domar bedömningar i vissa fall. Varför inte en utmärkande ledartröja med en måltavla på ryggen ![]() Ett Långlopp? En "Kändis"-bil med tex. Magnus Thome', Peggen, Rydell. Även dom med måltavla på ryggen. ![]() Förövrigt så börjar jag känna mig gammal och oproffsig och kör bara för att det är kul. ![]() _________________ S tefan Ir lander |
||
Klart att RBC ska fortsätta, om Generalen orkar....
Irlanders förslag om att försöka göra racen mindre annomyma är bra. Jag får ta och göra hjälmdesign hos min store tjocke far. Egen overall är en bra idé men samtidigt känns det som att det blir en aning varmt att köra omkring i en trelagersoverall.... Vad det gäller regler tycker jag att ett poängstraff på 1-3 pluspoäng bör införas för svartflagg. Som det sett ut nu kan man få en mindre poäng som svartflaggad än en person som kommer sist i ett annat heat med fler deltagare vilket inte känns riktigt rätt. Ett upptaktslånglopp vore också kul, fast det är ju Irlanders specialitet... _________________ Erik Lundkvist |
||
Själv tycker jag att vi borde köra med "engelsk" lottning istället för tidskörning.....
dvs man kör 3 st heat istället och placeras då enligt ett förbestämt mönster typ sist, mitten och först i heaten....... det skulle premiera körskickligheten mera än tidskörning. åsså är det ju mycket roligare att köra om än att bara ligga först jämt och vinna ![]() Engelsk lottning var det vanligaste sättet att köra tävling när jag var gokart-junior eftersom tidtagningen då inte var så bra..... |
||
Raceskickligheten möjligen. Hmm, undrar vem det skulle gynna då... ![]() ![]() Du får tjuvträna lite mer, Fredrik, så kommer du till A-final direkt utan att behöva krångla dig upp via B-finalen. ![]() Ideen är annars god rent generellt, men eftersom det är ganska svårt att köra om och ganska enkelt att stänga, så riskerar det att bli ännu mer bökande och påköranden. Med två kvalheat och där startordningen i det andra kvalheatet bestäms av resultatet i det första kvalheatet så har racingskickligheten ganska stor betydelse ändå. Men visst, är man tillräckligt lätt för att ta starten och snabb på banan så kan man ju vinna utan att behöva rejsa alls, men det är inte så vanligt ändå. När det gäller flaggor så hade de en del problem med att gulflaggor inte åtlyddes så bra och då jag vet hur det känns att bli intryckt under däcken i tre varv i rad utan att personalen hinner dra ut mig imellan så kanske det vore bra med lite fler rödflaggningar? Med rullande återstart så snart en ovanligt illa ställd gokart avlägsnats. Då försvinner visserligen en ev. stor ledning, men det gör ju inte så mycket - mer spänning om än lite artificiell a la NASCAR. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Gäller ju att få valuta för startavgiften ![]() Näe helt klart fram för Engelsk lottning...... gynna raceskickligheten är väl det roligare..... eftersom den kan man ju ta med sig till vilken biltävling-sort som helst......... Och då gör det nytta...... men specifikt att åka fort på Racetown är ju mera specialiserat som inte säger så mycket egentligen om livet utanför den hallen. Eftersom det bevisligen går att träna upp sig enbart där ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Många goda idéer som tål att tänka på.
![]() Dresscode i form av T-shirt eller overall verkar mycket klokt. Engelsk kval har ju Fredrik tjatat om länge, kanske kan vara något eftersom det som sagt premierar en racer framför en som bara mal varv. Som det nu är har möjligen tidskvalet alltför avgörande betydelse. funderar vidare på detta. när det gäller domslut och flaggviftning sköts ju detta av personalen på Racetown. De tar RBC på stort allvar och jag tycker att det blir bättre och bättre, speciellt sedan Stefan klev in och pekade med helqa handen. Det viktiga är att det råder harmoni mellan förares och domares uppfattning om nivån. Enskilda domslut kommer alltid att ifrågasättas, det är ofrånkomligt, men ambitionen skall vara att det blir högre av acceptans. Sedan finns ju varianter med poängavdrag, drive-thru mm. Tänkte redan förra året på att införa en pace-kart vid svåra bärgningar mm, men fick inte till det riktigt. Prispengar fanns redan förra året och den jättepokal Lestrup fick släpa hem från Undici i våras var väl inte så usel. Vandringspriset har skänkts av Racetown. Men som sagt, stålar snyts inte ur näsan. Där kan alla goda krafter hjälpa till. Sponsoransvarig är faktiskt Bosse L, som håller i kassalådan (om det nu är något kvar i den). Idén om en riksfinal är inte ny. Lars Lergell i Alfaklubben i Göteborg har pratat flera år om en utmaning. RBC Syd har ju kört ett race och i Värmland har Fredde Malm försökt få ihop ett RBC V eller var det NV. Men värmlänningar snackar ju mest, så när det väl kom till kritan vågade de inte ställa upp. men skam den som ger sig. Säsongsupptakt med långlopp är utmärkt, RBLL var ju mycket lyckat. masken och jag diskuterade faktiskt detta här om dagen, när vi planerade vilka kvällar den fysiska Racing Bar ska äga rum i höst. Amatörklass hade vi första året, mest för att generalen skulle få en buckla. Och Stefan, gammal och oproffsig ja, distingerad gentleman nej. För övrigt är det väl ingen som kör för att det är tråkigt. Jodå, det går bevisligen att träna upp sig på Racetown, det har jag själv gjort. Vågar dessutom påstå att det har givit mig enormt mycket kunnande och känsla som jag tagit med mig och haft nytta av när jag kört i andra sammanhang. Alla idéer tas tacksamt emot för att prövas, antas eller förkastas. _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||
I really hope you will continue for the 04/05 season.
Concerning the dress code I am a bit concerned you will loose participants on the back of this rule if it means buying some kind of race equipment. just think about it before making it a requirement It's true that the 1st time qualif has a big importance but it's not entirely true. Last year there were some good examples of drivers that succeeded in catching up significantly despite very bad qualification times. one thing that I am sure of is that if you use a random process you will end having many more frustrated drivers than before judging by how hard it is to pass people. A solution that gives a bit of both is to use the STCC/ETCC of reversed start positions. 1st a time qualification 2nd a 5 min race with a grid position according to best lap time 3rd a 5 min race with reversed start positions, the 1st guy starts last... tough, it means you have to pass at least a few people to get into the A final. then you need to be a complete drivers to do well, you need both speed and "fighting spirit" ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||
Det där med race-klädsel behöver ju inte göras så krångligt alls. En T-shirt med personens namn eller nick skrivet stort på fram- och baksida räcker ju alldeles utmärkt och den texten kan ju anbringas för hand. Kostnad? Mindre än 100 kr inkl tröjan.
Det finns iofs inget som hindrar att man gör det proffsigare, men det kan ju lämnas till var och ens skön och plånbok. Vad gäller formen på RBC så gillar jag det upplägg som varit. Det enda problemet är väl de tillfällen då materialet gått sönder under ett av kvalen eftersom hela kvällen då i praktiken är förstörd. Den vars kart (total)fallerat kanske kan få starta sist i nästa grupps kvalheat för att på det sättet kunna få köra lite. Dock skulle inte positionen räknas utan endast snitt-varvtiden för slutlig placering i sin egen grupp (snitt-tiden skulle alltså ställas mot den egna gruppens snabbaste tider, vilket kompenserar för racetempo). Man kan alltså inte skapa sig fördelar genom att bryta och hävda att karten är trasig. Kanske lite krångligare men definitivt mer rättvisande eftersom man ju inte har möjlighet att kunna justera eller kontrollera sitt fordon. Fast då kanske Fredrik måste knåpa ihop ett helt reglemente så att vi kan ha koll på reglerna och då kommer Dude att försöka hitta kryphål och då blir det box... ![]() |
||
Just så som hr Gutniak beskriver dresscoden tycker jag låter lämpligt - och enkelt.
När det gäller kvalen är det uppenbart att det väcker mest funderingar. Min ambition är naturligtvis att skapa ett så rättvist system som möjligt, vilket nog egentligen bara finns i teorin. Engelskt, omvänd startordning och nuvarande modell, alla har sina fördelar repektive nackdelar. Utveckla gärna mer varför Ni förespråkar det ena eller andra. Tanken på möjlighet att komma igen om karten havererar är inte dum alls. Nu är inte det något jätteproblem, men givetvis surt för den det drabbar. Poängavdrag eller liknande vid svartflagg är en annan idé som nog måste förfinas för att fungera. Själv tycker jag att driv-thru borde kunnas användas. Pace-kart gillar jag också som tanke, men som vanligt är det frågan om det praktiska. Men som sagt, alla tankar och idéer mottages tacksamt. Sponsorer är givetvis välkomna att höra av sig. Per G:s förråd av priser är ju inte oändligt, även om man ibland tror så. Banan på Racetown är nu ombyggd igen och nu verkar det som det är så här den kommer att se ut det närmaste året. Att det är Lestrup som är snabbast med 27.34 förvånar väl ingen. Provkörde ett pass igår eftermiddag och kom ner till 28.08 ![]() _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||
Fördelen med engelsk lottning är ju att då är det ju även enkelt att låta kartarna stå kvar på samma startruta hela tiden, vilket innebär att man får åka på en nya kart hela tiden med samma förutsättningar som alla andra..... dvs oavsett om det är en dålig eller bra kart så startar den ju hela tiden på samma plats för alla och det är föraren som avgör hur mycket karten kan köra upp sig eller hindra andra från att köra om i relation till dom andra förarna som åkt samma kart.
så jag förespråkar helt klart engelsk...... |
||
Pace-kart tycker jag är onödigt då kartarna utan problem kan stå still på plats ett litet tag tills hindren är undanröjda. Så bara rödflagga vid hinder och på vanligt kartingvis, stanna vid rödflaggan och när hindret är borta så rullande återstart vid mållinjen med master som pace-setter. Som det är nu manar det till lite väl hög fart och godtycke vid gulflagg.
Jag är lite tveksam till engelsk startordning eftersom det är relativt svårt att köra om, så att det kommer främst att gynna de med rymligt "samvete" och göra personalens jobb ännu svårare. Det premierar raceskicklighet och därmed antar jag att de vana racerförarna gynnas, framför nya förmågor som främst är snabba, men är det verkligen eftersträvansvärt? Å andra sidan så gynnas kanske de stora tjuvtränarna lite väl mycket med tidskval. Kanske nåt blandsystem med extrapoäng för de med de tre snabbaste varven i kvalheaten, så att man har en chans att klättra nån placering inför finalerna. Kan man inte komma om kan man då släppa av lite och satsa på ett snabbt varv i slutet. Jaja, jag lär nog ligga i den nedre halvan oavsett startsätt... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Räknar med att dra igång RBC efter SLC-finalen dvs i senare delen av oktober. Detta förutsatt att det finns intresse för att fortsätta med denna lilla övning. Datum spikas om någon vecka eller två.
![]() _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||
från min sida finns allt intresse i världen! detta är ju det absolut bästa sättet att hålla formen över vintern! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||
![]() |
Inför träffar
![]() |
2489 besök totalt |