Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur länge håller era R-däck?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7111 totalt)
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Det du läst om kallas "Heat cycle" och är en beskrivning av hur gummit härdar om man värmer upp det och sedan låter det svalna av, det bildas då fler svavelbryggor mellan de relativt långa molekylerna och de bindningarna gör gummit hårdare, problemet är att ett däck måste ligga rätt länge, några dygn helst, för att det ska få full verkan. Att köra flera stint på en och samma dag är ingen fara, däcken kommer upp i 80-90 grader som mest och svalnar till ca 35-40 innan det är dags att köra igen. Även om man skulle räkna varje stint under dagen som en heat cycle så hinner jag aldrig köra 30-40 cycles på mina däck innan gummit är slut.

Heat cycling är heller inte ett reelt problem med R-däck. Däremot slicks som har MYCKET mjukare gummiblandningar har ett problem. Tex ett däck för ETCC eller FIA GT som legat mer än tre veckor efter första uppvärmningen går inte ens att träna på, men det är fortfarande mycket mjukare än ett R-däck. Ett R-däck blir naturligtvis sakta hårdare med antal heatcycles, men samtidigt minskar mönsterklackarnas höjd och därmed ökar sidkraftskoefficienten och responsen i däcket och det brukar ge mer prestanda än gummits hårdnande. Är man riktigt seriös och har gott om pengar kan man svarva ner sina däck för att få båda fördelarna på en och samma gång, men då kan man lika gärna köra en mjukare gummiblandning istället.

Det som sliter mina däck är den slipvinkel jag kan hålla med fullt varma däck, dvs om däcket slippar i brantare vinkel eller om temperaturen stiger ytterligare så ökar slitaget markant. Så om jag antingen backar av i kurvorna (=minskar slipvinkeln) eller kör kortare tid (=går inte upp så högt i temp) så kommer slitaget bli mindre, men jag lär mig samtidigt mindre av min körning. Till sist ligger man bara och hasar omkring för att inte slita på materialet och då ska man nog inte tävla på bana...

/ Jonas Jarlmark

Nu hänger jag med

Tack för förklaringen

Magnus T: Då ska jag med andra ord akta mig för konkörningar då, med R-däcl iallafall. Kan tänka mig att vissa betongbeläggningar sliter som Då tänker jag tex på RS-banan som Peugeot klubben hade i Lunda under maj....den slet på däcken!

Daniel7xQ: Ditt däckkonto vill jag inte ens tänka på Då skulle jag väl få mardrömmar

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Rash skrev:

Daniel7xQ: Ditt däckkonto vill jag inte ens tänka på Då skulle jag väl få mardrömmar

Ja det får man....

Konbana tar klart mest på däcken, inga raksträckor som svalkar och skarpa svängar och ofta innerhjul som spinner.

När jag kört rs i Sverige så klarar jag ca 3 tävlingar på en omgång framdäck, ca 6 mil. Men när jag kört tävling i Danmark och då riktig väg så klarar det sig 30 mil rättså lätt.
Nu sist körde jag på Dunlop Formula R och ca 40 min körning, det syns knappt, förvisso 4-sprättare som är lite snällare mot däcken.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Ja det känns som att landsvägskörning inte sliter ett dugg på däcken. Det är nog mest en myt..

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

All körning sliter naturligtvis men körnng med svala däck och obefintlig slipvinkel sliter väldigt lite (jämfört med maxattack på varma däck). Mycket toe kan iofs göra att länsvägskörning sliter lite mer än det bör.

Förr eller senare kommer man till läget att det är bättre att byta på plats (eller innan man åker till banan) än att åka runt med <1mm mönster på gatan. Så att endast ha en uppsättning hjul och ha Rdäck på dessa ser inte jag som en vettig lösning ( om du inte kan kränga dina halvslitna Rdäck för en bra peng).

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Niklas> Då köper du en ny uppsättning R-däck och byter till din gamla uppsättning när det är dags att åka bana...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ragnar skrev:
Niklas> Då köper du en ny uppsättning R-däck och byter till din gamla uppsättning när det är dags att åka bana...

Tänkte inte på dé.
Då börjar man ju alltid med inskrubbat gummi på banan...

Själv sliter jag på orginalpuckarna till vardags. Att skaffa ännu en uppsättning 15" kan jag inte direkt motivera (orginal är 16" thumbs down ). Visst var det trevligt att köra med nya Rdäck i rondellerna men jag är faktiskt glad att slippa den värsta hjulhusblästern.
Nästa år blir det nog att byta på plats redan från nya RA1or (har lärt mig lämpligt tryck nu och en sak mindre att lära om skadar inte thumbs up ).

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Rash: Nu kan det också vara så att du kan köra på bakdäcken flera, åtminstone två, säsonger och bara byta framdäcken varje år. Nu förutsätter jag att du har mjukare eller smalare däck i bak så att du inte kan skifta fram-bak.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Tycker mina Pzeor håller över förväntan faktiskt. har inte hunnit ut på någon bana med dom ännu men hård gatåka, lite konbana och ca 300 mil på landsvägen har knappt tagit på framdäcken alls. Bakdäcken märks det däremot på men det beror mer på överinspirerad körning i kurvor.

Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Nu förutsätter jag att du har mjukare eller smalare däck i bak så att du inte kan skifta fram-bak.

Varför?

Jag har 215/40 bade fram och bak....och jag tror att jag kör med samma mjukhet bade fram och bak. Fast det kanske ar smartare att köra pa hardare fram eftersom det slits snabbare?? Fast da tar det ju langt tıd att fa upp tempen fram ockso...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Rash skrev:
Pär Hansson skrev:
Nu förutsätter jag att du har mjukare eller smalare däck i bak så att du inte kan skifta fram-bak.

Varför?

Jag har 215/40 bade fram och bak....och jag tror att jag kör med samma mjukhet bade fram och bak. Fast det kanske ar smartare att köra pa hardare fram eftersom det slits snabbare?? Fast da tar det ju langt tıd att fa upp tempen fram ockso...
Det beror väl lite på hur balansen förändras under ett körpass. Om värmen och greppet kommer lika fort fram som bak så 'bör' du inte märka nån större förändring. Om framdäcken är för mjuka så borde det börja överstyrt och gå mot understyrt när bakdäcken fått temp och framdäcken är övervarma (Jag har iaf lyckats få Rdäck olämpligt varma).
Märker du ingen förändring under passet borde allt vara ok.

Annars är det bara att flytta däck mellan körningarna ("Hmm, vilket däck ska sitta VF idag då?" ) och låta gummigubben flippa dem när det slitit lite snett. Ofta är det bara regnmönstret som är rotationsberoende så det kan vara OK att kör dem baklänges oxå.

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Mina 032R Soft 185/60R14 däck på Miatan håller 2 säsonger inkl vardagskörning.
Då är det 6-10 slalomkör samt 2-3 banträffar.

En förutsättning är att chassit är vettigt inställt map vinklar och annat. Troligen är jag också ovanligt snäll mot bilen. Nån annan förklaring har jag inte (det är samma bromsbelägg fram de senaste fem åren...)

/Kristoffer

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kristoffer R skrev:
En förutsättning är att chassit är vettigt inställt map vinklar och annat. Troligen är jag också ovanligt snäll mot bilen. Nån annan förklaring har jag inte (det är samma bromsbelägg fram de senaste fem åren...)
Du är ett extremt undantag när det gäller slitage. Dina körningar ser alltid ut att gå väldigt mjukt och långsamt tills man tittar på klockan.
Det är inte så att du kör med nån frekvensstörare för kvarts så att klockorna går långsammare?

Däck för banåka
Hur länge håller era R-däck?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7111 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande