| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur länge håller era R-däck?
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (7111 totalt) |
Nu hänger jag med
Tack för förklaringen Magnus T: Då ska jag med andra ord akta mig för konkörningar då, med R-däcl iallafall. Kan tänka mig att vissa betongbeläggningar sliter som Då tänker jag tex på RS-banan som Peugeot klubben hade i Lunda under maj....den slet på däcken!
Daniel7xQ: Ditt däckkonto vill jag inte ens tänka på Då skulle jag väl få mardrömmar
_________________ Rachid Rachid |
||||
Ja det får man.... Konbana tar klart mest på däcken, inga raksträckor som svalkar och skarpa svängar och ofta innerhjul som spinner. När jag kört rs i Sverige så klarar jag ca 3 tävlingar på en omgång framdäck, ca 6 mil. Men när jag kört tävling i Danmark och då riktig väg så klarar det sig 30 mil rättså lätt. Nu sist körde jag på Dunlop Formula R och ca 40 min körning, det syns knappt, förvisso 4-sprättare som är lite snällare mot däcken. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
All körning sliter naturligtvis men körnng med svala däck och obefintlig slipvinkel sliter väldigt lite (jämfört med maxattack på varma däck). Mycket toe kan iofs göra att länsvägskörning sliter lite mer än det bör.
Förr eller senare kommer man till läget att det är bättre att byta på plats (eller innan man åker till banan) än att åka runt med <1mm mönster på gatan. Så att endast ha en uppsättning hjul och ha Rdäck på dessa ser inte jag som en vettig lösning ( om du inte kan kränga dina halvslitna Rdäck för en bra peng). |
||||
Tänkte inte på dé. Då börjar man ju alltid med inskrubbat gummi på banan... Själv sliter jag på orginalpuckarna till vardags. Att skaffa ännu en uppsättning 15" kan jag inte direkt motivera (orginal är 16" Nästa år blir det nog att byta på plats redan från nya RA1or (har lärt mig lämpligt tryck nu och en sak mindre att lära om skadar inte |
||||
|
Rash: Nu kan det också vara så att du kan köra på bakdäcken flera, åtminstone två, säsonger och bara byta framdäcken varje år. Nu förutsätter jag att du har mjukare eller smalare däck i bak så att du inte kan skifta fram-bak.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Tycker mina Pzeor håller över förväntan faktiskt. har inte hunnit ut på någon bana med dom ännu men hård gatåka, lite konbana och ca 300 mil på landsvägen har knappt tagit på framdäcken alls. Bakdäcken märks det däremot på men det beror mer på överinspirerad körning i kurvor.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Varför?
Jag har 215/40 bade fram och bak....och jag tror att jag kör med samma mjukhet bade fram och bak. Fast det kanske ar smartare att köra pa hardare fram eftersom det slits snabbare?? Fast da tar det ju langt tıd att fa upp tempen fram ockso... _________________ Rachid Rachid |
||||
Märker du ingen förändring under passet borde allt vara ok. Annars är det bara att flytta däck mellan körningarna ("Hmm, vilket däck ska sitta VF idag då?" ) och låta gummigubben flippa dem när det slitit lite snett. Ofta är det bara regnmönstret som är rotationsberoende så det kan vara OK att kör dem baklänges oxå.
|
||||
|
Mina 032R Soft 185/60R14 däck på Miatan håller 2 säsonger inkl vardagskörning.
Då är det 6-10 slalomkör samt 2-3 banträffar. En förutsättning är att chassit är vettigt inställt map vinklar och annat. Troligen är jag också ovanligt snäll mot bilen. Nån annan förklaring har jag inte (det är samma bromsbelägg fram de senaste fem åren...)
/Kristoffer |
||||
Det är inte så att du kör med nån frekvensstörare för kvarts så att klockorna går långsammare?
|
||||
![]() |
Däck för banåka
Hur länge håller era R-däck?
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (7111 totalt) |