Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89 (SÅLD) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8928 totalt) |
Banåkabil har det inte blivit än... men är på g....
Startobjektet är en röd 1989 2.0 TS. Helt fantastisk att köra. Troligen kommer den driva mig till vansinne eller ekonomisk ruin. I vilket fall har jag inte sålt min själ och köpt BMW. Mods: K&N filter. 15" hjul. EDIT Koni Sport Sänkt + go hjulinställning Trimchip Här nedan pågår effektmätning av parkeringsbromsen.... |
||||
Första uppgiften är att se till att bilen startar jämt.
Lite rutin hjälper alltid men än mer att ha kunniga polare. Kontaktstycke för rosa/vit sladd som har att göra med motorns gång ger gärna upp - se bild.... Bara att dynga kontakt och skarva över... |
||||
Årajt, vad sade besiktningen då!?
Inte mycket men det han hittade var inte så kul. Hål rätt igenom frambalken på båda sidor. Annars apfin under. Auto Alfa fick göra detta jobb. Blev skitbra (bilder kommer på det med). |
||||
Första förbättringen, gula Koni på.
Mek pågår: Har precis provkört idag, blev gottigt.... inte minst tillsammans med tightad framvagn! Imorgon blir det hjulinställning för perfa styrkänsla. |
||||
MAZ sopar....
Han övergav denna metod rätt snabbt för den bet inte på underredsmassan. I vilket fall sopade han fram lite inredningsdetaljer som jag hade god nytta av. T.ex. en ratt.... |
||||
Urk. Toppfartsprov gav fel, som tur var hittade PMM det när jag höll på med annat.
Fixat också på verkstad men vad skall man göra då man skall resa bort några veckor och inte har tid på sig att krångla med fastnade insexbultar.... lossade åtta av tolv innan det sket sig.... |
||||
Kört lite mer med koko-inställd framvagn. Inte bra... Väldig skillnad i vänster/högerkurvor.
Konisarna ger precis som på Miatan väldigt mycket goare komfort. Den suger nu i sig alla skarvar och kanter och hål = roligare att köra inspirerat på väg. |
||||
hur är den att köra jämfört med miatan (vilket är roligast alltså?)
kanske kunde vara ett billigt och mer praktiskt alternativ för mig som drifting och banbil? hur håller växellådorna på 75orna, tål de lite misshandel? _________________ Pontus Fyhr |
||||
|
||||
Snygg bil Kristoffer Har alltid varit svag för Alfas 75-or. Men ska du värkligen behålla dubbla antenner bak? Lite 80-tals känsla Snygg plansh i bakgrunden _________________ --VVTS-- |
||||
Den är som en buss.... Drivlinan är bättre, samma neutrala handling men inte lika lätt att kasta omkring. Styrningen har superkänsla men är inte lika direkt. Drifting borde den vara bra för med tanke på viktfördelningen, det är enormt lätt att åka på ställ med den. Speciellt med mina skräpbakdäck.... Lådan? MAZ är mannen att svara som kör med turbo på sin 75. Synkringarna brukar gå åt (dubbeltrampa runt) och det gnyr gärna i lagren men totalras är kanske inte så vanligt. |
||||
Jag har kört den också (iofs innan modifieringarna), och jag skulle vilja säga att den ligger nånstans mellan Miata och BMW E36 ungefär i "känsla". Det är i min värld ett toppenbetyg för en bil som kan husera fyra pers i relativ komfort. Jag gillade motorns varvvillighet skarpt (iofs har jag alltid varit lite Alfa-svag...) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Se där ja, det är spikat nu alltså? Gött...
Ännu en rejser 75a. Styrningen kirrar du med kulleder fram i casterstagen om du inte har det (kommer fan inte ihåg), natt och dag. Bilstein gör också massor för känslan fram, personligen avskyr jag Gula Koni på 75an men allt är bättre än orginal. fyhr: Definera misshanddel. När man lärt sig lådan är den grym, bra feedback, men den kommer ALDRIG växla lika fort som en tight låda på en modern bil. Oftast är dock bussningarna helt slut och massa annat som gör att de känns kass. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
typ, poppisdriftingtekniker är ju, clutchkick, bara sparka till kopplingen å släppa lika kvickt. Annars shiftlock, typ växla ner en växel utan att varvtalsmatcha, bara släppa kopplingen och tvinga upp motorn till 5-6000 varv, hjulen stannar ju nästan och tappar grepp. inget av det här kan ju vara speciellt snällt mot drivlinan, inte för jag har aktivt planerat att plåga den, jag är van vid att ta det varligt med sådana grejjer efter subarun, men lite måste den ju tåla _________________ Pontus Fyhr |
||||
Mickes beskrivning är bra på hur den känns!
Whoo.... Kopplingskick kanske går, men den andra typen av körning lär inte tas emot välvilligt av lådan.... Frågan är om du ens kan slita i växeln utan att vänta, dubbeltrampa och/eller matcha varvtal. Iom den gynnsamma viktfördelningen lär det också bli lite brunt att slita loss bakdäcken utan att det redan går på gränsen. Hardyknutar och bussningar brukar vara dåliga på äldre bilar så allt känns slappigt och glappt men en V6 borde funka - slutväxeln på dessa är "lång", fast då kan man kanske åka mycket på ettan. En halvrisig 2.5 V6 kan man få superbilligt, 3.0 är marginellt dyrare. Min har Ventus fram (= skitdäck tycker jag) och Askim bak. Ventus är kass men Askim måste vara världens sämsta däck vad gäller våtgrepp, men vilka ställ man kan göra. Kom förresten på att jag använt kopplingskick en gång på konsprint, en riktigt trång 180 vändning med farsans Seven. Så det är en driftingteknik jag redan behärskar...?! |
||||
Hela bilen andas 80-tal. Bara Clarion steja som fattas... Antennerna var (tro det eller ej) RÖDA innan. Huga. Men bilen har ingen stereo och så kommer det förbli så antennerna åker snart. |
||||
_________________ --VVTS-- |
||||
Dagens jobb att sätta åt framhjulslagren avklarat, sedan blir det SBF och hjulinställning.
|
||||
Hjulinställningen resulterade i 3.5 grader caster, noll toe och en hel del negativ camber. Vä fram har ca 2.5 grader, hö fram lite mindre 1.5 grader ca. Bak är det inte mycket att göra, man kan förstås ge sig på hela axeln och bryta fram lite vinklar. Åtminstone har jag nu ett utgångsläge.
SBF invände mot avgasvärden, trots nytvättad och vaxad bil Mätaren visade att värdena verkar lätt labila, så en smärre felsökning skall anställas. Lambda 1.07 känns inte precis som effektoptimum. |
||||
Fyhr: Låter som du skall köpa på dig ett gäng kopplingar...
Det fina är att man inte behöver hålla på med sånt där, bara att gå in i kurvan fort och sen gå på gasen så kommer det ett snällt ställ. iof om man behåller den ultrasofta orginalsättningen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
låter bra det där, ska bara hitta en icke-avställd 75a i skåne med omnejd så... _________________ Pontus Fyhr |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89 (SÅLD) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8928 totalt) |