Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjädring för gatan 242
1995 besök totalt
Stefan Thingvall
Töre
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Fjädring för gatan 242

Har byggt en 242 med v8.

Ska nu göra om fjädringen så att den fungerar för gatan.

Har egenbyggda fjäderben fram och justerbart säte med smalfjäder bak.

Nu sitter det 600lbs och 400lbs fjädrar, helt okörbart! stum som en gokart... har inte räknat nå på det, utan det bara blev så för att ha nå att utgå från.

Men vad bör jag tänka på för att få det att fungera bra? fjädringsväg, hårdhet osv.

Tanken är att bygga nya och kortare ben fram för att få fjädringsväg i den körhöjd jag har tänkt, men sen vet jag inte.

Bilen väger totalt 1310kg.

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Ta och halvera din fjäderkonstant så blir det nog bättre.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Stefan Thingvall
Töre
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Re:

Okey, ja sämre kan det nog inte bli.
Men blir 300/200 bra eller blir det bara bättre?
Hur ska man tänka i förhållande till fram/bak och resonera kring fjädringsväg?
Antar att man bör eftersträva lite ihop pressning av fjädern för att få lite utfjädring sen.
Nu står den ju iprincip bara på fjädrarna och studsar...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Viktfördelning? (vikt fram och bak)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Stefan Thingvall
Töre
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Re:

Hade velat veta det, men blev inte vägt som jag hade tänkt. Men motorn väger 260kg iaf. så om man skulle gissa ligger den nog på ca 100kg mer fram än bak jämfört med en vanlig 240.
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Är ju många som har dubbelfjäder för att få en del fjäringsväg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Kolla lite, snabbt överlag.
Jag skulle gå på 70/25 N/mm (fram/bak) fjäder ger ca ca i äckelenheter 400/140 lbs/in

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Stefan Thingvall
Töre
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Re:

Problemet nu med fjädringsväg är att stötdämparna är i princip bottnade och den är inte så låg som jag vill ha den. Ska korta benen fram och köra med Opel eller Saab dämpare som har samma diameter fast kortare kropp. Sen bak vet jag inte om det går att kapa stötdämparstången och korta den bara får testa.
Citera
Stefan Thingvall
Töre
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Kolla lite, snabbt överlag.
Jag skulle gå på 70/25 N/mm (fram/bak) fjäder ger ca ca i äckelenheter 400/140 lbs/in

Tack för svar! då hade jag kunnat prova med mina 400 som jag har fast dom är ganska korta. Är det bättre att försöka få dit så långa fjädrar som möjligt med rätt hårdhet?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

1 är att kolla att fjädern ej kan bottnar (går ihopp helt) innan fjädringsvägens stopp.
tex fult kompremerat bumpgummi.

En längre fjäder använder mindre av sitt tillgängliga slag.
Det ger att utmattingsgränsen höjs, men det är mer hypotetiskt på en lekbil.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Stefan Thingvall
Töre
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
1 är att kolla att fjädern ej kan bottnar (går ihopp helt) innan fjädringsvägens stopp.
tex fult kompremerat bumpgummi.

En längre fjäder använder mindre av sitt tillgängliga slag.
Det ger att utmattingsgränsen höjs, men det är mer hypotetiskt på en lekbil.

Okey! Har nu flyttat mina bakfjädrar och satt dom fram 400lbs (dom bottnar inte) köpte nya fjädrar bak, blev 180lbs. Känns som att det blev gode mycket bättre. Blev då en hiskelig skillnad i väghållning, nu när den har fungerande fjädring! ska låta väga den om det blir att bygga vidare på väghållningen framöver thumbs up
Citera
Skruva banåkabil
Fjädring för gatan 242
1995 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande