Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 7 besök senaste veckan (47276 totalt) |
Hej Karl,
för vilken serie bygger du bilen? Om det är för PCSR så krävs det dörrsträvor om du tar bort originaldörrar och sätter dit plastdörrar. Mitt tips är att sätta dit dörrsträva oavsett då du bör tänka på din egna säkerhet i första hand. Jag kör med krysstag i min Boxster S men hade en enkelsträva i dörren när jag körde 944:a. Du är hjärtligt välkommen till PCSR om det är det som är den långsiktiga planen och om inte så önskar jag dig lycka till. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re:
Hej! Ingen serie i synnerhet. Tanken är att bygga så öppet som möjligt och kunna ta ut vagnbok för det mesta. PCSR är inte en omöjlighet, tanken är att börja med att köra något roadsport/Mscc race till en början och ta det därifrån. Har inte tänkt anmäla mig till någon hel serie än iaf. Med småbarn hemma tänker jag massor på säkerheten. En dörrsträva kommer jag självklart att ha, ska jag ha två så tänkte jag göra den övre demonterbar. Kan jag slippa två så underlättar det. ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Tror jag svarar i denna tråden..
Som John skriver handlar allt om reglemente. När jag byggde min var det för Roadsport och PCSR 8, gemensamt för klasserna var att huvudbåge med bakåtsträvor är obligatoriskt men helbur rekommenderades. Således kan främre delen och sidorna av buren göras som man vill så länge man följer infästningsanvisningarna i GT. Skall man vara riktigt strikt så är det inte bara dubbelsträvor i dörren utan då gäller även rör ut till stötdämpartornen fram, toyotastag och hjälmkrossarstag. Men då kan å andra sidan köra vad som helst ![]() ![]() Nåväl, det ser riktigt bra ut ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
Tack för input. Jag tänkte ha både kors i taket, toyotastag och hjälmkrossarstag, bygger för att klassa in i så mycket som möjligt, hoppas ha igen det vid antingen en rejäl smäll eller en framtida försäljning. Till stötdämparna hoppar jag däremot nu... Känns inte helt nödvändigt heller när karossen har förstärkning just där. Handbromsen kom jag på sist jag var ute och skruvade... Det är inte helt lätt... hur gjorde du? Tror jag kan lösa det med ett par distanser så spaken kommer ut lite. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Re:
Klokt tänkt ![]() Jag har min dörrsträva demonterbar och besiktar utan. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jaha, buren går framåt, men fick lite bakläxa efter att ha skrivit ut uppdaterat reglemente från 2016-03-18.
Tar bort diagonal i bakåtsträva, ta bort tvärgående rör i huvudbågen. Lägger till kors i huvudbågen. Nå, inget var helsvetsat, så bara att slipa bort ett par loppor. Ena sidan av stabil bakvagn är klar att skruvas upp på plats. ![]() ![]() ![]() Lillpojken (ca 1,5 år) torrattade och tyckte det var långt till pedalerna. ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Buren klar för att monteras ur för helsvetsning och bygge av boxar för främre infästning!
![]() Innan jag gör det så knåpar jag ihop ett mail till en SBF-besiktningsman så jag inte missat nåt. ![]() ![]() Efter helsvetsning vid sidan av skall toyotastag monteras tillsammans med främre infästning av övre dörrsträva som blir avtagbar. ![]() Insteget utan övre dörrsträva, helt ok. Toyotastag skall dit. Ratten har fått Snap-Off nav så det blir lättare också. ![]() Helt ok passning tycker jag ![]() Bakvagnen har kommit på plats i sin helhet. Monterade även PFC-08 belägg bak, så nu är det samma runtom. Ska nog kunna ha ännu roligare bromsdueller nu! ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Re:
Idogt arbete Karl! Skall det verkligen bara sitta en 8.8 bult där? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Tack! ![]() Det är Jeppsson som försett mig och frågan är ju om det är trolleri & besvärjelser här också, som på din bil? ![]() ![]() ![]() Nä, det bör absolut hålla. Det är ändå M18 skruv. ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Eller?...
![]() De kanske går sönder om Porschen kommer ner från pallbockarna före Pontaicen? ![]() Falk, jag kan nog ordna en uppsättning till dig också om du vill. Kom och köp! Fast de blir ju helt omöjliga för dig att montera om du inte ställer bilen på pallbockar igen. ![]() Det där svärdet kommer skrynklas långt innan skruven går av... |
||||
Hmm.. Kan man lita på den där jeppsson?
![]() (Ska du göra fler uppsättningar så har jag nog lite tankar som kanske gör dom till v3.0, återkommer i ärendet) Pratade med SBF-besiktigare för en stund sen. Överlag var allt i sin ordning, Synpunkterna var: -Han ville jag skulle göra vad som är möjligt för att höja pinnen genom instrumentpanelen. Den skall gå innanför instrumentpanelen, minst. Nu är den på gränsen. Känns rimligt, får se vad jag kan göra, nu ligger strävan emot värmepaketet, men det kanske går att modifiera med värmepistolen lite... och lossa lite skruvar så den kan flytta några mm... Det är enstaka cm vi pratar om. -Beroende på tänkt användningsområde så behöver man göra pinnar till fjäderbenstorn fram... lockar inte... Ska läsa på lite i de reglementen som skulle kunna vara aktuella om det kan finnas dispens/avsteg från det kravet. Nån som vet? MSLS/PCSR/MODSPORT/Långloppsklasser i övrigt? -Jag skall även dit med strävor mellan huvudbåge och bakåtstöttorna, men det är en smal sak. Så, ut i garaget för lite titt och lite tänk! ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Re:
Ser bra ut för PCSR. Knäkrossarstaget är ingen personlig favorit men säkert vettig. Få i PCSR har strävor fram till främre fjäderbenstag. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re:
Vet du något enkelt/smidigt sätt att flytta/göra om säkringsboxen? Den sitter väl ivägen på vänstersidan? På min bil finns miljarders elkablar som inte gör någon nytta längre, men jag har inte riktigt vågat ta tag i det... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Här går det sakta framåt.
Lyckades modifiera värmepaketet en aning för att kunna höja tvärstaget vid instrumentpanelen. Nu hamnar staget "i" instrumentpanelen och det blir då även mindre kapande i den samma. Handskfacket är nog ett minne blott dock... återstår att se. Stereokablaget är nerbantat, så det är nog ingen mening att försöka koppla in något där. ![]() Sedan tänkte jag/vi till lite om att man kanske ville ha en sommarbil för hela familjen. Och då gärna en cab, så det har kompletterats i hushållet med en E36 cab (320i tillv 1999.03). Så här bra mår man då. ![]() Vagnsparken är lite lätt BMW inspirerad... (Fruns 120iAM kommer i helgen få på 19-tums BBS CH2-fälgar! ![]() Gemensam nämnare för alla bilar i min ägo är: Tyska med bakhjulsdrift. ![]() För att stilla lite kör behov så togs genvägen ( ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu är jag anmäld att köra på Kinnekulle den 9/9, så det är tempo som gäller nu! ![]() ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Varför känner jag igen mig.. ??
![]() ![]() Denna jag flika in att min instrumentpanelsträva löper precis under ratt stången, har kanske inte lika mycket grejer därunder. Med panelen på syns inte strävan och ja, handskfacket fungerar bara nästan bra nuförtiden ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Värmesystemet är inte alls lika på våra bilar, det var målet att göra så, men det går inte med mindre än byte av värmepaket... Överkurs nu.
![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Framåt alldeles för långsamt...
![]() Har bestämt mig för att kasta in handduken för körning på fredag, känns dumt att slänga ihop något halvdant... Buren är grundmålad nu. Ikväll får jag hjälp av frun med att måla den riktiga färgen. Blir bättre så... (Känns det också igen Eddie? ![]() Ja, lite får slipas bort sen för att svetsa ihop spektaklet, men det är många ställen som är desto svårare/omöjliga att måla senare. Nedre dörrsträvor, tvärstag i instrumentpanelen och hjälmkrossarstag har också fått lite färg. Toyotastag och dörrsträvor blir när buren är i. ![]() ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 7 besök senaste veckan (47276 totalt) |