Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Har du provat MPSC1 vs MPSC2?
2832 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har du provat MPSC1 vs MPSC2?

Jag funderar på vilka rdäck jag ska ha på M2an och MPSC2 är en trevlig kombi av gatkörbarhet och tålighet på banan.

Men en sak oroar mig, MPSC1 har ett lattjo sätt att släppa och när det greppar igen så "hugger" de istället för att både släppa och greppa mer progressivt.

Har du kört båda varianterna eller åtminstone MPSC2, isf vad är erfarenheten?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Hej
Kört en del på cup 2, tycker dom är snälla när man går över gränsen.
Hugget du upplevt på mpsc1 har jag inte märkt av.
Det jag gillar bäst med dom är hållbarheten, har kört 4 hårda dgr på kullen
och har 4,5-5 mm kvar. Är väl 6mm nya tror jag.
Jag har relativt tung bil 1550kg så slitage får högsta betyg.
Michelin supersport som sitter på din bil har jag kört väldigt mycket på.
Dom är riktigt bra, kallgreppet rätt ut på banan är grymt bra.
Tycker du ska prova dom med, dom håller bra tempo 4-5 varv för mig iaf.
Sen överhettar dom lite.
Cup 2 behöver jag några varv på innan jag litar på dom.
Men väl uppe i temp går dom gött dom 10-15 varven jag orkar
Hålla i, tappa kanske något på slutet.
Cup 2 är väl inte så snabba som riktiga r-däck, men å andra sidan
Håller dom grymt bra mot andra jag testat.

Jag kommer fortsätta köpa cup 2, då jag prioriterar körtid framför varvtid.
Har jämfört supersport mot cup 2, och för mig blir det 0,5 sek snabbare med cup 2.
Hoppas d ger dig nåt matnyttigt iaf.
Mvh

_________________
Göran Svensson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 663



Re:

Lowtech skrev:
Hej
Kört en del på cup 2, tycker dom är snälla när man går över gränsen.
Hugget du upplevt på mpsc1 har jag inte märkt av.
Det jag gillar bäst med dom är hållbarheten, har kört 4 hårda dgr på kullen
och har 4,5-5 mm kvar. Är väl 6mm nya tror jag.
Jag har relativt tung bil 1550kg så slitage får högsta betyg.
Michelin supersport som sitter på din bil har jag kört väldigt mycket på.
Dom är riktigt bra, kallgreppet rätt ut på banan är grymt bra.
Tycker du ska prova dom med, dom håller bra tempo 4-5 varv för mig iaf.
Sen överhettar dom lite.
Cup 2 behöver jag några varv på innan jag litar på dom.
Men väl uppe i temp går dom gött dom 10-15 varven jag orkar
Hålla i, tappa kanske något på slutet.
Cup 2 är väl inte så snabba som riktiga r-däck, men å andra sidan
Håller dom grymt bra mot andra jag testat.

Jag kommer fortsätta köpa cup 2, då jag prioriterar körtid framför varvtid.
Har jämfört supersport mot cup 2, och för mig blir det 0,5 sek snabbare med cup 2.
Hoppas d ger dig nåt matnyttigt iaf.
Mvh


Skiljer det så pass lite i tid mellan PSS och CUP2 alltså? Jag har PSS nu men vill byta till nåt lite värre för att kunna köra fortare och få mindre slitage på kanterna. Vad är din erfarenhet om däckssidorna på CUP2? Är de mycket stabilare än PSS så däcket inte kantrar över när man har låga däckstryck?

Jag trodde att CUP2 var i klass med t.ex R888 och V70A, stämmer inte det?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



jämförde på kinnekulle som är en kortbana, längre bana gör naturligvis större skillnad.
Sliter du på kanterna har du kanske för dåligt med camber.
Upplever cup 2 lite stabilare än pss.
Det går att nöta längre pass utan att dom överhettar framför allt.
R888 och V70A är väl mer kompromisslösa tävlingsdäck med ökat slitage som följer med såna.
Är din avsikt trackday och nöjesåkning tycker jag cup 2 pga hållbarheten.
Skall du tävla finns det nog snabbare.

_________________
Göran Svensson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Förstår inte vad detta med att Cup 2 inte skulle va ett så bra R däck, det är uppe i toppen av dom snabbaste..R888 är bland det långsammaste istället...

Cup + som fanns innan va ett mittimellan men cup2 är michelins svar till Trofeo R

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Re:

Supramannen skrev:
Förstår inte vad detta med att Cup 2 inte skulle va ett så bra R däck, det är uppe i toppen av dom snabbaste..R888 är bland det långsammaste istället...

Cup + som fanns innan va ett mittimellan men cup2 är michelins svar till Trofeo R




Cup 2 är det bästa däcket jag kört iaf, om det är snabbast får andra avgöra.
Jag har jämfört med yokohama A048, R888 och diverse beggade R-däck och kommer fram
till att cup2 håller mer än dubbelt så länge som dom andra med min körstil och tunga bil.
Så för mig är valet enkelt iaf, känner att jag hittat rätt däck.

Jag åkte lika fort på R888, men dom höll inte lika bra.
MEN, jag är amatör och delar med mig av mina upplevelser bara.
Förut har jag vart tvungen att köpa flera uppsättningar däck per säsong.
Nu verkar dessa klara hela säsongen, och verkar ha samma fart pass efter pass.

_________________
Göran Svensson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 663



Re:

Lowtech skrev:
jämförde på kinnekulle som är en kortbana, längre bana gör naturligvis större skillnad.
Sliter du på kanterna har du kanske för dåligt med camber.
Upplever cup 2 lite stabilare än pss.
.


Jag har ganska mycket camber (2.8 grader), men jag upplever att däcksidorna på PSS är mycket vekare än på ett riktigt R-däck. Trycker man med tummen på sidan t.ex på ett R888 så är det mycket hårdare än mina däck, trots att jag har högre däckstryck. Jag märker också att om man kör med däckstryck där man får bra grepp med PSS så sliter det på däcksidorna och man kan se att sidan vikt sig inåt och asfalten har fått kontakt långt ner mot fälgen.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 663



Re:

Supramannen skrev:
Förstår inte vad detta med att Cup 2 inte skulle va ett så bra R däck, det är uppe i toppen av dom snabbaste..R888 är bland det långsammaste istället...

Cup + som fanns innan va ett mittimellan men cup2 är michelins svar till Trofeo R


Ok, tack för svar. Då behöver jag inte oroa mig så mycket över att CUP2 skulle vara långsamma =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Re:

Iqbad skrev:
Lowtech skrev:
jämförde på kinnekulle som är en kortbana, längre bana gör naturligvis större skillnad.
Sliter du på kanterna har du kanske för dåligt med camber.
Upplever cup 2 lite stabilare än pss.
.


Jag har ganska mycket camber (2.8 grader), men jag upplever att däcksidorna på PSS är mycket vekare än på ett riktigt R-däck. Trycker man med tummen på sidan t.ex på ett R888 så är det mycket hårdare än mina däck, trots att jag har högre däckstryck. Jag märker också att om man kör med däckstryck där man får bra grepp med PSS så sliter det på däcksidorna och man kan se att sidan vikt sig inåt och asfalten har fått kontakt långt ner mot fälgen.


Jo det finns ju styvare däck än cup 2.
Jag har vart ute på sidorna lite grand med, men det händer för mig när jag överkör däcken eller
råkar få en bredsladd.
Jag kör varmtryck 2,5kg fram och 2 bak på en subaru sti orginalbil 1550kg.
Har provat lägre men upplever bilen oroligare då och däcken viker sig lättare.
Kör du väldigt låga tryck?

_________________
Göran Svensson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 663



Re:

Lowtech skrev:

Jo det finns ju styvare däck än cup 2.
Jag har vart ute på sidorna lite grand med, men det händer för mig när jag överkör däcken eller
råkar få en bredsladd.
Jag kör varmtryck 2,5kg fram och 2 bak på en subaru sti orginalbil 1550kg.
Har provat lägre men upplever bilen oroligare då och däcken viker sig lättare.
Kör du väldigt låga tryck?


Jag har en BMW M3 med ungefär samma vikt som din bil. Även om jag kör med originaltryck (2.3/2.4 bar kallt) så viker däcket ner sig något främst fram. Med 2.3-2,4 bar varmtryck så får jag bättre grepp, men man ser tydligt att man får kontakt väldigt långt in på däckssidan.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9445



Ni har nog för lite camber?

Jag kör Cup2 på min stora Audi S8 på ca 1750kg varav typ 1050kg ligger på framhjulen och jag har inte märkt av att det slitits ner på sidan av däcken.
Jag har ca -3,7grader camber fram och 7 grader caster
och -1,7grader camber bak


Jag har iofs inte hunnit kört så mycket med dom än, men kompis har förbrukat minst en uppsättning Cup2 på sin Porsche utan problem.


Jag hade begagnade Cup1 innan och tycker Cup2 funkar lika bra för mig.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Däck för banåka
Har du provat MPSC1 vs MPSC2?
2832 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande