Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8789 besök totalt |
Jag köpte den hösten 2014 (min bil finns på Släpvagnsbutikens bilder, lastad).
Förutom att jag fick fel mått angivna först (vagnen är mindre än jag trodde, men rymmer Caprin precis) så var det också däck med för lågt lastindex (för 1800 kg totalvikt) monterade. Släpet är relativt billigt och det märks en del i konstruktionen. Jämför man med svenska släp eller mer etablerade som Tiki Treiler så är en del saker lite enklare utförda. Samtidigt är axel och bromsar kända komponenter som verkar fungera bra. Systemet med gasfjäder som tippar flaket funkade inte bra för mig, fjädrarna var så hårda att jag inte själv kunde "stänga" ett tomt släp. Jag tog bort dem och byggde en lösning med tippskruv istället - för att den ska funka måste man dock förstärka tvärbalken som man fäster den i. Jag köpte också till vinsch och fäste - det fungerar bra. Släpet är ganska "lätt" byggt, man ska till exempel undvika att lasta det när det står på stödhjulet (infästningen i dragbalken är ganska klen). Jag är ändå rätt nöjd, med tanke på att priset är såpass lågt. Jag fick det jag ville ha, ett släp med hög lastvikt (jag valde 1800 kg totalvikt) men ändå enkelaxlat och smidigt. Jämfört med ett begagnat mer robust släp tror jag ändå detta ger ganska problemfritt släpdragande under rätt många år, förutsatt att man är lite snäll mot släpet. Släpvagnsbutiken som leverantör (det går ju att köpa via andra också) var rätt service minded men de har lite för mycket att göra ibland så man får ligga på en del. Dessutom upplever jag att de kanske inte har superkompetens på det tekniska runt släpvagnar men det kan ha ändrats sedan jag handlade också. Gustaf[/code] _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag ska förresten vara tydlig med att jag fick däcken utbytta utan kostnad, så det problemet är ju löst utan större krångel (även om det tog ett tag att få fatt på dem).
Man ska förresten vara beredd på att det ändå oftast behövs ramper för att lasta bilar, om de inte är höga eller med korta överhäng. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
jag köpte en sådan här i tyskland för två år sedan, är mycket nöjd.fonns olika viktklasser.
http://www.trailer-buy.com/Car-trans _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
![]() Jag köpte ett av Housepartner i Båstad för 17.999:- för nån månad sedan. Det behövde kompletteras med några korta ramper och några klampar att lägga under så det inte blir så brant att lasta/lossa, utan det tog framspoilern på min 924S med R-däck i. Jämfört med vad ett begagnad bilsläp kostar känns väldigt prismässigt. Bengt _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||
Hur är skillnaden att köra ett 2 axlar släp mot ett 1 axlar? Är inne på att köpa en biltransport men det känns "safare" att köra och använda ett dubbel axlar släp.
Ett sådant här släp med dubbla axlar hade varit fint. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Min Mini Wenus (enkelaxlat alltså) vill trampa litegrann när man kör med tyngre last och om man försöker dra upp tempot. Nu har jag rätt stabil dragbil (Ford Kuga) så det är inget problem i praktiken.
Men visst är ett dubbelaxlat släp stadigare. Nu har jag inga planer på långa resor frekvent så för min del övervägde smidigheten med enkelaxlat. Boro har dubbelaxlade Adam som är rätt billigt men det har körbanorna ovanpå hjulen så det blir högt. Wenus finns dubbelaxlat och tippbart men jag tycker att Brian James verkar ha bättre "räserbilssläp". De känns rätt prisvärda och med relativt långt axelavstånd borde de vara stabila på vägen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Har länge funderat att göra ett off-topic-inlägg och gör det nu.
Vill tipsa om ett billigt släp som Henrik tog fram ett pris på, det är ett tag sedan nu men maila och fråga efter ett aktuellt pris. Tippar på att det är i samma klass om Mini Wenus och det är ett Blyss Daytona som de tar hem. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
Av bilderna jag kan se är Blyss Daytona samma släp som Mini Wenus.
Det är sjukt billig med drygt 12000 kr ink moms... Visserligen saknar det hel botten som mitt släp har (jag tror aluplåten monteras i Sverige av min leverantör). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Om man går in på Blyss hemsida finns alu-golv som tillbehör, tror att Henrik kan beställa släpet med tillbehören också (har själv spanat på stötdämpare). http://www.blyss.de/produkte/anhange _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
Stötdämpare skulle vara trevligt ja. Hjulstoppen såg fina ut där också...
Att sätta dit golv är ju en smal sak om man vill komplettera med det. Jag hade ju en del otur, eftersom jag beställde Mini Wenus baserat på felaktigt angivna mått, annars hade det ju blivit mycket billigare för mig att handla Blyss. Men man lever och lär ;-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Jag har försökt få kontakt med Henrik men får inga svar på mail. Har du någon aning om de fortfarande pysslar med dessa släp? _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8789 besök totalt |