Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fiat 126 - lätt och bakhjulsdriven :-)
<<   1, 2, 3   >>
13658 besök totalt
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



poh99 skrev:
Går det att importera en (Polski) Fiat 126 till Sverige?
EU m.m.

Vore koolt att ha.

Nu ska det gå när Polackerna gick med i EU
Funderar faktiskt själv att ta in en sån till sverige. Många bekanta till mig har såna stående bakom sina garage , efter att dom bytte up sig till bättre bilar.

_________________

--VVTS--
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



En sån kan inte gå lös på många zloty, eller hur?

Finns det någon prisnivå på dessa blivande klassiker?

Vad ska man spana efter mer än rost?
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2281



Här är en 126:a som jag kom att tänka på. Fastän jag vet inte om den byggs för rakt-fram-åka nu?

http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=60

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



poh99 skrev:
En sån kan inte gå lös på många zloty, eller hur?

Finns det någon prisnivå på dessa blivande klassiker?

Vad ska man spana efter mer än rost?


Tror inte att dom är så dyra.Ska kolla lite vilken prisnivå dom ligger på.
Skicket överhuvudtaget ska man titta på, ofta är bilarna ganska dåligt skötta eftersom dom är soppas gamla så är det knappt att folk byter olja på dom eller stift thumbs down

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Rikard L skrev:
Här är en 126:a som jag kom att tänka på. Fastän jag vet inte om den byggs för rakt-fram-åka nu?

http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=60


En 126 BRUTALE thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Ett par bilder till







2 klassiker



_________________

--VVTS--
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908





Får man bygga såhär coola bilar!? Vilket åk!!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Maciek Matwiejczuk skrev:
poh99 skrev:
En sån kan inte gå lös på många zloty, eller hur?

Finns det någon prisnivå på dessa blivande klassiker?

Vad ska man spana efter mer än rost?


Tror inte att dom är så dyra.Ska kolla lite vilken prisnivå dom ligger på.
Skicket överhuvudtaget ska man titta på, ofta är bilarna ganska dåligt skötta eftersom dom är soppas gamla så är det knappt att folk byter olja på dom eller stift thumbs down


Bilen "nytillverkas" väll fortfarande där nere?
Sist jag va nere såg jag ett par av nyare årsmodell till salu.
Påstådda att vara i "toppskick".
Runt 20lusentappen i dåtidens växelkurs
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Andrew Petrykowski skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
poh99 skrev:
En sån kan inte gå lös på många zloty, eller hur?

Finns det någon prisnivå på dessa blivande klassiker?

Vad ska man spana efter mer än rost?


Tror inte att dom är så dyra.Ska kolla lite vilken prisnivå dom ligger på.
Skicket överhuvudtaget ska man titta på, ofta är bilarna ganska dåligt skötta eftersom dom är soppas gamla så är det knappt att folk byter olja på dom eller stift thumbs down


Bilen "nytillverkas" väll fortfarande där nere?
Sist jag va nere såg jag ett par av nyare årsmodell till salu.
Påstådda att vara i "toppskick".
Runt 20lusentappen i dåtidens växelkurs


Tyvärr så tillverkas den inte längre
Tror att den slutade att tillverkas för 2-3 år sen . Dom sista årsmodellerna hade en VW motor i på 1200cc om jag minns rätt
Det med toppskicket ska man ta med en nypa salt, det krockas ju friskt där nere med bilarna . Sen finns det alltid nån enstaka välskytt exemplar.

_________________

--VVTS--
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Maciek Matwiejczuk skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
poh99 skrev:
En sån kan inte gå lös på många zloty, eller hur?

Finns det någon prisnivå på dessa blivande klassiker?

Vad ska man spana efter mer än rost?


Tror inte att dom är så dyra.Ska kolla lite vilken prisnivå dom ligger på.
Skicket överhuvudtaget ska man titta på, ofta är bilarna ganska dåligt skötta eftersom dom är soppas gamla så är det knappt att folk byter olja på dom eller stift thumbs down


Bilen "nytillverkas" väll fortfarande där nere?
Sist jag va nere såg jag ett par av nyare årsmodell till salu.
Påstådda att vara i "toppskick".
Runt 20lusentappen i dåtidens växelkurs


Tyvärr så tillverkas den inte längre
Tror att den slutade att tillverkas för 2-3 år sen . Dom sista årsmodellerna hade en VW motor i på 1200cc om jag minns rätt
Det med toppskicket ska man ta med en nypa salt, det krockas ju friskt där nere med bilarna . Sen finns det alltid nån enstaka välskytt exemplar.


Jo, det var det jag menade med "topskick"
Lika bra att köpa en från 1972 och plocka i rediga saker i, en sådan borde man få gratis nuförtiden.
För precis som du säger är det löjligt mycket folk som har kvar sin maluch trots köp av riktig bil thumbs up
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



poh99 skrev:
Går det att importera en (Polski) Fiat 126 till Sverige?
EU m.m.

Vore koolt att ha.

Borde väl gå iom att de är med i EU nu. Jag skulle vilja ha en 127 pickup att köra skrot på.

_________________
Göran Karlsson
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Maciek Matwiejczuk skrev:




Bilarna är så små att bara de med ovanligt korta efternamn fick vara med att tävla....

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20243



Genomskärare som visar lite hjulupphängningar.
snodd från CarsFromItaly
Hmm, svansmotorn kanske kan bytas till en mittmotor från en Golf eller nåt.
Men då blir det ju nåt sånthär (den klassiska malec.wmv).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20243



Lika bra att länka till de andra två intressanta bilderna med:


Camber fram 40 till 80 minuter (dvs endast positiv camber fram?)
Camber bak -32 till -72 minuter.

Men om man skall busa med en Polski så finns väl ingen direkt anledning att behålla den orginal.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Det är billiga reservdelar iallafall till dessa vagnar, jag köpte nytt avgassystem till min på mekonomen 280kr!! men å andra sidan var det bara en dämp med 2rör till vardera cylinder samt en väldigt ful tillplattad slutpip.

Jag skall skanna in några bilder imorgon på jobbet på min gamla pärla

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Magnus Thomé skrev:
En hundkoja eller 126'a med bågemotor o drivning bak... mmmmmm

Som denna då ungefär, såg den på Rudskogen för några veckor sedan (på en trailer tyvärr)... Fotograf är Jani som vanligt.




_________________
Peter Karlsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Frågan är bara, får man dom genom besiktningen?

Avgasregler m.m. som skall vara uppfyllda för att man ska få den åtråvärda nummerplåten.
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



poh99 skrev:
Frågan är bara, får man dom genom besiktningen?

Avgasregler m.m. som skall vara uppfyllda för att man ska få den åtråvärda nummerplåten.


Du menar om man importerar? Är den av årsmodell 1975 eller tidigare bör det inte vara några större problem. Senare årsmodeller kan det nog vara värre?

_________________
Göran Karlsson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



gka skrev:
...................
Nu måste jag sticka emellan med en fråga. Fiat 125 måste väl vara den modell som Lada licensierade och byggde 2104/2105 på? Eller om de snodde den kanske... den ser ju iaf precis ut som Ladan. Var det i Fifth Gear eller Top Gear Lotus stoppade i en Fiat Twincam-motor i en Lada? Det verkade ju på dem som att det var ett ganska smärtfritt motorbyte iaf.
Nu måste jag ju bara passa på att låtsas vara påläst när jag för en gångs skull har torrt om fötterna.

Nej, det var Fiat 124 som var förlagan till Vaz, den ser nästan exakt likadan ut som 125 men i ca 90% skala. Men mkt av mekaniken passar nog emellan modellerna, det är ivf samma grundmotor i 124 Sport Coupé och 125. Jag hittar bara bilder på 124 SC och inga på sedanen vid en snabb sökning.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Maciek Matwiejczuk skrev:
Freddan skrev:
Ruggigt coola bilar de där! (126:orna alltså)
Min 205:a känns som värsta bussen när den står brevid..


Du kanske är sugen på att byta

Hehe.. njaaa, tror ja står över de...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Jo, det kan nog bli en lustiger dans att få en sådan igenom besiktningen om dom börjar bråka om avgasreglerna. Fast t o m 1988 års modell borde det ju finnas en hygglig chans iallafall.

Men, nuförtiden importeras det ju Citroen 2CV (vicken banbil asså ) från Danmark, då de fanns att köpa betyligt längre i Danmark än i Sverige, pga lägre krocksäkerhetkrav i Danmark än i Sverige, om jag inte är felinformerad.

Så det går kanske att hänvisa till detta även för Polski Fiat 126.
Citera
Allmänt banåkaforum
Fiat 126 - lätt och bakhjulsdriven :-)
<<   1, 2, 3   >>
13658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande