Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3574 besök totalt |
Runflat däck eller inte för bankörning.
Hej, Behöver lite tips inför säsongen. Köpte en bil i höstas som jag tänkte köra på bana med, men som också är min vardagsbil. Upptäckte precis att sommardäcken är väldigt slitna så jag skall investera i nya. Idag sitter det Bridgestone Potenza RE 050 A Runflat däck på. Min fråga är: Om man skall åka bana med gatdäck, är runflat däck bättre eller sämre än vanliga däck? Urvalet av däck är förstås större utan runflat. Tacksam för lite råd inför stundande köp. Med vänlig hälsning Nick _________________ Nick Gleed |
||||
Skulle nog vilja säga att det ända bra med RFT däck är att dom inte blir platta vid punktering och sen är det stopp.
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Tack för svar.
Läste lite från r-däcks förklaringen: "Ytterligare en definition är att det är ett däck som har såpass mycket styvare stomme/däckssidor så att det inte viker sig som gatdäck gör när man kör inspirerat på bana." Tänkte att, med tanke på ovan, att ett RFT däck kanske kunde vara något bättre än motsvarande icke RFT däck på just banan. Antar att det inte är något som någon direkt utvärderat tidigare.... _________________ Nick Gleed |
||||
Körde på Mantorp med min M235i skodd med RFT räck. Med rätt däcktryck (2.4 kall, 2.7 varm) funkar det faktist riktigt bra. Bättre än vanliga däck men fortfarande inte i närheten av vad man kan åstadkomma med ordentliga R.
_________________ M235i -15 VX220 Turbo "Dire straits" Vincent Larsson |
||||
Re:
Har inga exakta siffror , men dom är betydligt tyngre , och inte hekto , utan Kg _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Re:
Ok, det är inget jag ens skulle fundera på att köpa till en bil där körningen har ett underhållningsvärde. _________________ Anders Hansson |
||||
Samma här... Skippa dem och kör på vanliga däck! Du får en bil som är mer komfortabel och behagligare att köra, för RF däcken är inte kul att köra med. Ha de'! Vi ses i augusti på Sprint! ![]() _________________ Jonas Christensen NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB NA NC 106 Rallye x 2 |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3574 besök totalt |