Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker råd och hjälp till mitt lilla Seat Gti SS projekt.
2158 besök totalt
thordan

Här sen Jun 2004

Trådstartare

Hejsan alla banåkafantaster!

Efter att fått prova på lite SS körning på Lunda flygfält har jag fått lite mersmak på bankörning. Har nu starka planer på att uppdatera min Seat Ibiza 2.0 Gti -97 för att göra den lite mer lämpad för ändamålet.
Är för tillfället helt original förutom EBC skivor o Green Stuff belägg fram. Vill Gärna komma undan så billigt som möjligt men vill samtidigt inte ha skitgrejjer. Jag är inte ute efter att bygga något slags värstingbygge, utan bara höja körglädjen rejält och få till lite bättre tider i SS.
Körde för övrigt 1.44 med manuell tidtagning på mina första repor jag någonsin tagit i SS. Inte direkt ngt att skryta med men kul var det o tiden vill jag bättra på rejält.

Är ju först o främst ute efter att uppdatera bilens väghållning.
Har fått pris hos stödämparexperten på Koni dämpare för : 5538 kr samt 1756kr för h&r som sänker 30mm. Är detta ett bra pris undrar jag eller finns det bättre billigare alternativ?

Vad bör göras med bussningar osv? Ändras bilens karaktär mycket med att byta ut dessa till mer rejäla doningar. Vad skulle dessa isf kosta mig ungefärligt?

Däck? Kikat lite på r-däck. Har Falken 195/45 nu, men dessa hänger inte med i svängarna riktigt... Vill ha ett däck jag både kan nyttja på bana och gata. Har fälgdimension 16" så vad för däck ska jag välja samt i vilken prisklass ligger då dessa isf? Är det någon som ska sälja r-däck i ovan nämnda dimension så hör av dig till mig!

Fjäderbensstag. Är det ngt att satsa slantarna på? Gör det ngn märkbar skillnad gällande vridstyvheten i bilen när det gäller mitt "hobbyåkande"?

Bromsar. Håller mina EBC skivor o belägg måttet för banåka?

Motor. Har funderingar på sportsystem från Uppsala avgasteknik. Rostfritt från katt o bakåt. Öppet luftfilter ev. Har även funderingar på grenrör. Söker då någon säljandes begagnat sådant eller någon som känner till någon som mot billig penning kan tillverka ett sådant. Även funderingar på chip men är skeptisk till att det gör ngn större skillnad.

I övrigt så söker jag all info och tipps jag kan få gällande detta lilla projekt. Har DU några tipps elelr tricks hur och vad jag ska göra med bilen så hör av dig till mig!

Såhär ser bilen ut förresten.... http://www.pilegard.se/scs/image.php?id=1808

Mvh
Andreas

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har kanske en lite tråkig syn på saken.
Det är ju rätt roligt att modifiera och fixa med bilen, att skruva på en massa blanka fina grejer, men jag tycker att du ska göra så lite som möjligt med bilen till att börja med. Starta med att "modifiera" dig själv i stället för bilen. "Träna" ban och slalomkörning. Lägg pengarna som du tänkt använda till de första modifieringarna av bilen på att åka på så många ban och slalomträffar du orkar... Slalom är f.ö. ett utmärkt sätt att lära känna sig själv och sin bil.
Till banträffarna, se till att du har bromsbelägg av god kvalitet åtminstone fram och ny fräsch bromsvätska. Efter ett tag när du börjar få kläm på hur du och bilen funkar tillsammans kanske du kan börja fundera på modifieringar. En väg att gå vidare kan t.ex. vara att börja med en uppsättning styvare fjädrar, för att sedan gå vidare till riktigt bra bromsbelägg, R-däck och lite ändrade vinklar i framvagnen.

Faktum är att man inte automatiskt har roligare för att man har en massa häftiga prylar på bilen.

Rice and shine
Citera
thordan

Här sen Jun 2004

Trådstartare
Förståndigt sagt men lite tråkigt svar.
Vet själv att jag inte kanske är världens bäste förare. Handlar inte om att jag vill montera blänkande fina delar på min bil o sedan tro att jag kommer sätt bra tider på banan. Gillar helt enkelt att greejja med bilar. Mitt stora intresse här i livet. Medans andra kanske lägger pengarna på annat så väljer jag gärna att lägga pengar på bilen.
Tycker inte jag är ute efter fräcka prylar till min bil. Tycker detta är ett mer förståndigt projekt än att montera stora fälgar montera jättevingar o neon osv..osv.
Jag vill göra ngt kul/intressant med min bil och har valt att satsa på att köra bana o inte rätt fram som är så otroligt trist tycker jag.
Förstår vad du menar att jag borde ut och lära mig lite på bana först. Körde SS med den. Men jag tyckte väghållningen helt enkelt inte var bra och nu vill jag uppdatera den på tänkbart bästa sätt till rimlig penning så körningen blir roligare till nästa gång. Samtidigt ska jag ju ut och lufta bilen så mycket jag har tid till såklart.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

addelager:
1. vill jag ha lite data på din kastangett maskin, typ vikt, effekt, spårvidd.

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

addelager skrev:
Förståndigt sagt men lite tråkigt svar.
Vet själv att jag inte kanske är världens bäste förare. Handlar inte om att jag vill montera blänkande fina delar på min bil o sedan tro att jag kommer sätt bra tider på banan. Gillar helt enkelt att greejja med bilar. Mitt stora intresse här i livet. Medans andra kanske lägger pengarna på annat så väljer jag gärna att lägga pengar på bilen.
Tycker inte jag är ute efter fräcka prylar till min bil. Tycker detta är ett mer förståndigt projekt än att montera stora fälgar montera jättevingar o neon osv..osv.
Jag vill göra ngt kul/intressant med min bil och har valt att satsa på att köra bana o inte rätt fram som är så otroligt trist tycker jag.
Förstår vad du menar att jag borde ut och lära mig lite på bana först. Körde SS med den. Men jag tyckte väghållningen helt enkelt inte var bra och nu vill jag uppdatera den på tänkbart bästa sätt till rimlig penning så körningen blir roligare till nästa gång. Samtidigt ska jag ju ut och lufta bilen så mycket jag har tid till såklart.

Vi verkar vara rätt överens. thumbs up
Hur du är som förare har jag ju såklart ingen aning om.
Det som jag däremot vet är att man får nya infallsvinklar och ändrar sig (och sina prioriteringar) efter att han kört ett antal banmöten och slalomevents. Därför tycker jag att det är bra att köra lite först och få erfarenhet inan man börjar skruva för mycket.
Ville bara ge min krassa syn på hur jag tycker man närma sig saken...

Turn in Apex Flat out

Rice and shine
Citera
thordan

Här sen Jun 2004

Trådstartare
fuling skrev:
addelager:
1. vill jag ha lite data på din kastangett maskin, typ vikt, effekt, spårvidd.

Effekten är original, alltså 110 kW (150hk)vid 6000rpm, 180Nm vid 4600rpm. .
Spårvidden har jag kikat efter på nätet. Hittade endast lite uppgifter på en grupp N rallybil. Den hade iaf fram : 1.638 m bak: 1.630. Om detta stämmer med original vet jag ej. Jag får leta vidare...
Vikten är 1170 kg tjänstevikt
Bilens mått.
Längd:3849
Bredd: 1640
Höjd: 1409mm

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm rent krast borde det gå att åka fortare än 1.44 med din bil i det utförande den är i nu.
I och försig har jag ingen aning om hur std chassit är men det är ju en gti och det brukar indekera att det inte är tvär mjuk i alla fall.

Angående priset på fjädrar och stötdämpare så tycker jag det låter just, ger ju typ 8000kr allså 2000kr per hjul. Sen skall ju skiten dit också.

Men jag säger som Lars, kör mer först pga att man kanske vill ha en annan fjäderhårdhet fram/bak än vad de så kallade sänkfjädrana har. Sen har vi även krängningshämmare att titta på.

Japp, tråkigt men sant. Att uppdatera/utbilda köttklumpen är det som ger mäst vad gäller tider på SS/konbana/bana mm.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

En förarkurs ger grymt mycket thumbs up
Säger som Jet.... det enda trimmet som följer med från bil till bil. Jag sänkte varvtiderna på kinnekulle med 10 sekunder pga kursen

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag kör en favorit i repris.... ;-)

Pär Hylander skrev:

Tänkvärt saxat från Racerhistoriska klubbens hemsida

Detta med träning är ofta underskattat i racingkretsar, det finns en tumregel som säger att du kan minska dina varvtider med sekunder genom att träna, någon sekund genom att justera chassiet och tiondelar genom att öka motoreffekten...

addelager skrev:
Men jag tyckte väghållningen helt enkelt inte var bra och nu vill jag uppdatera den på tänkbart bästa sätt till rimlig penning så körningen blir roligare till nästa gång.

Fortsätter på den möjligen förståndiga men tråkiga vägen: Det kan vara precis som du säger att väghållningen inte alls är bra, men det kan även vara, vilket kanske t o m än en gnutta mer sannolikt, din körstil som gör att du upplever den "dålig".

Ska du köpa någon pryl så tror jag faktiskt en sitta-fast-i-stol är det första att sikta på!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Lite OT:

Ibland tänker jag på de råd vi på rejsa ger folk som upptäkt nöjet att svänga med bil.
Framstår vi som jäkligt präktiga? Är vi skittrista teoretiker som ska göra allt med förnuft?

Ja, jag hoppas verkligen det! För attans vad rätt vi har!

Sen att det finns mer irationella "smartheter" som att tex bygga svängbil av en gammal Flintabil (Saab kombi)från 1900 kallt är en sannan sak.

Men visst är det kul! thumbs up

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Mer halv-OT.
Såg att du bor i Uppsala... Anmäl dig till nästa Lazzat RS på Lunda flygfält så kan vi ljuga om saken.

Rice and shine
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Ställa hjulvinklar är ju iofs en grej som med fördel kan göras nu direkt. Antar att du har McPherson fram, isf kanske uppmot -2-2,5° camber fram kan vara vettigt om det går att få till så mycket. Vet inte hur man ska ställa toe på en FWD-bil, men på en RWD ställer man gärna lite toe out fram. Vad har du för bakaxel?

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Erfarenheter från vår ShoppingClio, som väl är ganska lik Seaten, säger att -2° camber och en gnutta toe out fram funkar hyggligt.

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Mer OT:
Andreas:
Ja jag vet Jag har sök hjälp oss hjärnskrynklare för åkomman men den är obotlig
Sen att min vagon också igentligen är obotlig blir väll perfekt, don efter person
Men likförba...... vet jag vad som ger mäst hur prektigt det än låter, med andra ord banka på köttklumpen så den gör rätt.
Sen att bygga om/ändra på bilen gör man när man inte kommer längre eller är TVÄRSÄKER på vad man vill uppnå, allså inte köpa vissa grejor för alla andra har det.
Fy fa... vad duktig jag är

Här sen Jun 2004

Trådstartare
Tack för alla svar. Kanske inte d svar jag var ute efter men det är stor sanning i det ni säger.
Är full medveten om att jag inte kommer sätta bra tider bara för att jag monterar lite fina saker på min bil.
Borde absolut sätta en bättre tid än 1.44. Rätt usel tid om jag får säga det själv. Men om jag ska skylla på ngt så var det mina första repor i SS.
Fick ju verkligen blodad tand när det gäller detta. Raktframåka är minst sagt trist i jämförelse!
Jag är fullt införstådd med allt ni säger. Jag behöver helt klart mer körtid o känna efter.

Men väghållningen vill jag faktikst kosta på lite. Är helt enkelt inte nöjd med den. Absolut inget jag skyller min dåliga tid på utan jag vill bara förbättra min bil så som jag vill ha den. Ett liten uppdatering med sportdämpare o fjädrar kan jag väl få göra iaf?

Stol har jag faktikst haft fundering på. Letar febrilt efter någon begagnad till salu. Vill ngn sälja så är det bara att höra av sig till mig. Gärna fällbart ryggstöd. Och hyffsad komfort för långfärd.

När man ställer hjulvinklarna på bilen. Hu blir det då med däckslitaget. Använder ju bilen mycket i det vardagliga livet.

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

addelager skrev:
När man ställer hjulvinklarna på bilen. Hu blir det då med däckslitaget. Använder ju bilen mycket i det vardagliga livet.

Ett par grader negativ camber och lite toe out ger en helt jämn slitagebild vid "brux"-åka med bilen. Ingen fara alltså. thumbs up

Rice and shine
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

addelager skrev:
Stol har jag faktikst haft fundering på. Letar febrilt efter någon begagnad till salu. Vill ngn sälja så är det bara att höra av sig till mig. Gärna fällbart ryggstöd. Och hyffsad komfort för långfärd.

Varför inte skaffa sig en riktig stol att ha bara för banmöten?
Det känns som att du säkert har fällbart syggstöd och hyfsad komfort i dina GTi-stolar?

Annars : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11731

Här sen Jun 2004

Trådstartare
Folxam skrev:
addelager skrev:

Varför inte skaffa sig en riktig stol att ha bara för banmöten?
Det känns som att du säkert har fällbart syggstöd och hyfsad komfort i dina GTi-stolar?

Annars : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11731

Jovisst, original stolarna är skålade o funkar aldeles utmärkt till vardagligt gasande o svängande. Dock så vill jag ha stadigare stolar till banåka.
Vill inte hålla på o byta stolar hit o dit. Vill hellre kosta på en stol som både lämpar sig för vardagen o bana. Annars får det vara.

Laholm
Här sen Nov 2002

addelager skrev:

Finns det vettiga sittafastistolar som är fällbara?

Vad gäller komforten så beror den helt och hållet på hur stolen passar din kropp! Enda sättet att veta är nog att sätta sig i en stol och sitta där så länge som man tycker man ska behöva! En som känns bra i 5 min kan klämma ngt alldeles förskräckligt efter en halvtimmer har jag hört! Själv hade jag tur, dom som satt i min bil (FIA godkända i glasfiber) är helt ok att köra till banan i, 1 timme tar det knappt.

Här sen Jun 2004

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
addelager skrev:

Finns det vettiga sittafastistolar som är fällbara?

Vad gäller komforten så beror den helt och hållet på hur stolen passar din kropp! Enda sättet att veta är nog att sätta sig i en stol och sitta där så länge som man tycker man ska behöva! En som känns bra i 5 min kan klämma ngt alldeles förskräckligt efter en halvtimmer har jag hört! Själv hade jag tur, dom som satt i min bil (FIA godkända i glasfiber) är helt ok att köra till banan i, 1 timme tar det knappt.

Finns helt OK fällbara stolar. Inte lämpade för extrem racing. Men till mitt ändamål duger d helt OK. Fyrpunktare på nån av dessa så ska man väl ändå sitta hyffsat http://www.khmotorsport.se/recsp.htm

Som vilken stol som hels så passar dom ju röva olika på från person till person. Men självklart ska jag provsitta ett tag innan om jag nu hittar någon passande.
Stol med fast ryggstöd är ju mer skålade men eftersom jag använder bilen som buksbil så vill jag gärna ha fällbart. Kanske får ha kvar GTI stolarna ändå.

2158 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande