Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2406 besök totalt |
däcktips för mig
Hej, jag har en opel speedster turbo 200hk på ca 960 kg. Jag har kört R-däck på en tidigare bil på bana så jag vet att det är bra grejer. Jag körde på mantorp tidigare i år med mina gatdäck falken 195/45-16 fram och wredstein 225/45-17 bak det gick ganska bra men baken släpper vid g-kraft oavsett kurva och inte av för tung högerfot, fram släpper inte alls. däcken slets milt/jämt. Nu har jag uppgraderat toestag bak och monterat bracebar, samma toe in som tidigare 1mm negative total toe in men nu ska bilen i teorin inte kränga bort toe in- inställningen. Jag har också ökat den negativa cambern 2mm per sida. körde på gelleråsen nyligen och baken har mycket bättre kurvgrepp sen tidigare och bilen släpper lika mycket fram som bak av g-kraft! Men bakdäcken slets något fruktansvärt, orimligt mycket och är nu olagliga. Finns det gatdäck jag kan köpa för bana som tål styggare camber, det är hållbarheten på bana jag är ute efter, inte att dom ska vara vrålsnabba. För er som vet så sitter motorn mellan bakhjulen. Fram är den lätt och jag är väldigt nöjd fram på dom flesta punkter trots liten dimension och gatdäck. Mvh Michael _________________ Michael Karnerfors |
||
Om du vill ha billiga däck som inte brinner upp på banan och har bra fäste varma samt funkar bra till vardags körning.
Så vill jag än en gång slå ett slag för så kallade semi R däck. Kumho ecsta XS ku36. Yokohama AD08R. Nankang NS2R. Federal 595 RS-R. Bridgestone Potenza adrenaline re002. Och så vidare. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
AD07 LTS eller A048 LTS finns ju, utvecklade specifikt för Lotus Elise. Lär ju vara ganska optimalt. AD07 om man kör mest gata, A048 om man är lite seriösare om bankörning och kan hålla igen när det regnar vid gatkörning.
_________________ ![]() Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||
Men jag velar fram och tillbaka:)
Jag har nämligen köpt begagnade saabfälgar för ca 2 år sen som jag på sikt tänkte slänga på R-däck runt om. Så tills dess så blir det förmodligen gatdäck, Bridgestone potenza re002 som kostar 788kr st på dackonline är lockande. Körde ett kort tag gata med potenza däck när jag köpt bilen och vill minnas att det var rätt hårt gummi, men det kan berått på att däcken var gamla. Men jag läste även om någon som tyckte att dom var hårda/stötiga innan man fick upp temp så det låter ju bra. _________________ Michael Karnerfors |
||
Re:
LTS märkning gissar jag är BS, men vanliga ad08r är poppis hos många. Jag har inte kört på mina gatdäck i år. Trots att de ligger tillgängliga fälg. Så jag håller med ice. Avon är inte ens så högljudda som vissa andra rdäck. Inte så billiga dock. Såhär såg mina ut efter 2 trackdays å 300 mil, de ser likadana ut nu efter 3 och 500 mil. Men jag kör rätt långsamt, så det kanske spar den lite: ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Re:
A048 är bättre än R888. Hur mycket billigare är R888? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jag har kört Avon ZZR på bana och gata de senaste 2 åren. Har även ett set AD08R för gatan sedan i våras.
Avon ZZR är grymma på bana när man får upp dom i rätt temp. Tror inte det finns något R däck som är snabbare på en Elise/speedster. Framdäcken (Avon) håller ca två säsonger med både gatkörning och bankörning. Bakdäcken håller ca 1 säsong om man har en motorstark bil. AD08R är tystare och har bättre grepp kalla än Avon. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2406 besök totalt |