| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Reglera vakuum torrsump, ställbar typ backventil
|
1 besök senaste veckan (1567 totalt) |
|
Hej, har lite ide torka just nu och behöver hjälp, behöver en ventil för att reglera vakuum med, har just nu för mycket vakuum när jag släpper gasen vid högt varv osv, skulle vara fint med en typ backventil eller något som liknar en bakvänd dumpventil som öppnar vid för mycket vakuum som man kan ställa på säg -0,3 bar, ej någon strypventil som släpper in luft hela tiden utan något som bara öppnar när det behövs _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
Spontant är det en strypbackventil som du ska ha.
Finns hos tex Camozzi, Metalworx, Pneumax eller liknande pneumatiktillverkare. Swedol säljer camozzis sortiment har jag för mig och kan säkert ta hem om de inte har någon på lager. Med tanke på flödet, borde du kunna klara dig på en liten, tex för 6mm, slang som du sen kan ansluta innan för luftfiltret (och därmed få filtrerad luft in i motorn). Gängan brukar vara rörgänga, tex G1/8 för minsta, runt 9-10mm hål om jag inte minns fel. Den funkar så att den släpper igenom fullt på ena hållet, och stryper på andra. Har för mig att de finns i båda riktningarna. Du vill ha en som stryper luften på väg in i motorn, så klart. Sen behöver du en vacuummätare för att kalibrera in vacuumet första gången också. Borde gå att köpa på samma ställe som du hittar ventilen. |
||
|
Strypbackventilen reglerar flöde och inte tryck/undertryck. Det kan fungera, men det är inte optimalt. Om undertrycket blir för stort kommer du dra in luft via packboxarna och de brukar släppa in luft vid -0,35 till 0,4 bar enligt min erfarenhet.
Det finns lite olika varianter på reglerventiler på ebay.com i många olika prisklasser. Här är en variant som liknar den som jag kör med: http://www.ebay.com/itm/Series-Brass Jag har en turbotrycksmätare inkopplad alltid och kan med det alltid se vilket undertryck jag har i vevhuset. |
||
|
Har provat en vanlig strypventil och manometer för att mäta, behöver större än 6mm, det var det jag hade nu och det släppte inte in tillräckligt med luft, gissar att jag behöver minst 10mm invändigt
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
Re:
Ja jag märkte det runt -0,3 bar då började det skrika som fan, lät som metall mot metall men det va bakre packboxen på veven, frågan är bara hur man hittar en bra lösning helst i Sverige, vet att tex Peterson gör såna ventiler, men de hade slut i lager i USA och förmodligen i en dyrare prisklass, enkelt,billigt och gärna nära till hands vore grejen _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1567 totalt) |