Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
EBC bromsskiva - sprack på Gotland Ring
1231 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Hej

Hade lite otur i förgår på Gotland Ring.
Min högra bromsskiva sprack, släppte från navet och slog sönder drivknut och hjullager.

När man ser på filmen så ser det inte så dramatiskt ut och det var det inte heller.
Men hade det hänt efter långa rakan eller i hårnålen, så hade jag nog behövt köpa ny bil igen. ;-)
Hjulet satt mycket löst, pgav drivknuten stora bult, som håller hjulet på plats, bröts av.
- http://www.youtube.com/watch?v=Nwf1y3gP8cE

Lyckades byta drivknuten på plats,med hjälp av "André U" här från Rejsa,
spärrade kolven med en extra kloss och packrem för att kunna bromsa och haltade hem till stugan.

Till saken hör att EBC skivorna var sprillans nya, har endast kört in dem några veckor i Stockholmstrafik.
Har kört med EBC's bromsskivor förr, men efter detta aldrig mer.
--------------------------

Har beställt nya skivor från Mekonomen, fick hem Bosch.
Hoppas att dem är bättre än EBC. ;-)

--------------------------

Är det dags att ringa Stacke på Pean ? :-)

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Christer Johansson
Lindesberg
Här sen Feb 2011

Är det inte mer troligt att knuten gick sönder först, och orsakade glapp i lagret och som följd en knäckt skiva? Jag tvivlar på att en brusten skiva skulle påverka navet och knuten på det där viset. Jag har råkat ut för skivbrott på en gammal saab, det hände ingeting mer än att det skramlade lite när jag släppte bromsen. Knuten sitter för skyddad för att få så mycket stryk av en lös rotor.

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Christer Johansson skrev:
Är det inte mer troligt att knuten gick sönder först, och orsakade glapp i lagret och som följd en knäckt skiva? Jag tvivlar på att en brusten skiva skulle påverka navet och knuten på det där viset. Jag har råkat ut för skivbrott på en gammal saab, det hände ingeting mer än att det skramlade lite när jag släppte bromsen. Knuten sitter för skyddad för att få så mycket stryk av en lös rotor.

Håller med till fullo.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Wärhner skrev:
Christer Johansson skrev:

Håller med till fullo.

+1

Citera
Skruva banåkabil
1231 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande