Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 4 besök senaste veckan (189601 totalt) |
Jag vill inte svära i kyrkan, men fortsätter problemen så kan du ju gå ner till 1.8 L så det blir lite mer stadga kring foderna.
Hur upplever du nya lådan? _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||
Förutom slaget, skiljer det inte bara 0.5mm i diameter på 1.8L motorn vilket borde påverka marginellt?
Har en dialog med Spruell i USA som har foder i bättre mtrl vilket även går att få i 84mm, vi får se vad det slutar men det drar lätt i väg om man säger så.. Nåväl, ny standard foder monterade, ypperligt o-ringade av BoMek ![]() ![]() ![]() Motorn på väg ned, varmkörd, ny olja, efterdragit toppen osv, inga konstigheter ![]() ![]() Blev en liten specialare, då det något längre till femman monterades en sensor för att detektera växling från fyran för att kunna ange något längre tid att bryta tändning etc, om det behövs. ![]() I tisdags var jag på Lunda flygfält för att dels köra in motorn och göra lite tester med lådan. Tyvärr gav laddningen upp redan på första passet men fortsatte med manuell laddning. Körde först med "mekaniskt" ladd på 0.7 men när jag senare gick över till open loop fick jag som mest 0.9. Lång historia kort, el problem men motor/låda verkade fungera ok. ![]() ![]() Hemma kan noteras att viss överbelastning har skett... När elsystemet byggdes för en 7 år sedan var det inte riktigt tänkt för turbo så med facit har det kanske inte expanderats korrekt... Det kunde slutat värre, men nu uppdateras grunden och det mesta verkar ok inför Kullen om 4 veckor. ![]() En liten tube från körningen på Lunda, med flat shift https://www.youtube.com/watch?v=J23BurUgs4Q och för att svara på den direkta frågan, utväxlingen verkar vara i väl harmoni ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
_________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||||||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
|
||||||
Re:
1750 och 1.8 T har 80 mm borr. 2000 Nord och 8V TS 84 mm. Bör bli betydligt känsligare med forderhöjd/stabilitet på 84 mm eftersom toppackningen inte får samma stöd som vid 80 mm borr. Kanske är det pga detta som en del lyckas blåsa toppackningar redan på 84 mm sugmotorer. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||
Re:
Modden med ventil har gjort liten om ens någon förbättring, bromsarna fungerar ok efter eloxeringen, dvs dom ser inte ut som kriget på en gång inuti men fortfarande trycks kolvarna tillbaka. Just nu så försöker man anpassa sig efter det men fortfarande så är själva inbromsningen är ett moment som behövs jobbas mer med. Kanske starkare fjädrar bakom kolvarna kan hjälpa men inget som kommer kunna testas i år troligen (lev tid om jag nu skulle ha beställt några vilket inte har gjorts som det var tänkt.....)
yepp, vid nedväxling koppling. har testat lite utan men det inte helt enkelt, lite trixit är det för mig iaf.
stämmer, jag blandar ihop det med 1.8L 155 som har 83.5 kolvar. I dagsläget är det inte ett alternativ iallafall. Möjligt att jag satsar på en starkare 2.0 bottendel framöver, vi får se. Annars är alla delar till elfixet klart, till helgen görs det mesta annars borde det mesta vara ordnat till kullen. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
Kör du original hjullager? Kan det inte vara lagret/navet i sig som flexar? Alfetta hjullager är väl dimensionerat för gamla höga 165 däck från början, rör det sig så trycker skivan tillbaka kolvarna lite när det svänger. I de historiska klasserna finns ju de som medvetet justerar med lite glapp i hjullagret för att trycka tillbaka kolvar för minsta möjliga rullmotstånd på rakan
![]() |
||||||
+1
Plus att curbs och annan stökig körning kan göra så beläggen trycks tillbaka. Ett sätt att lösa det är att trycka med vänsterfoten på bromsen på rakan innan inbromsning för att få beläggen att hamna i rätt position. Ett lätt tryck alltså... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Precis, jag har förvisso justerat in lagren med nollspel (vilket man normalt inte gör) men spindeltappen är så pass klen att allt flexar vid hård kurvtagning och annan stökig körning. Stora bromsar ihop med de ganska långa beläggen i sexkolvsoken gör att det trycker tillbaka kolvarna. Tidigare har det visat sig att man behöver minst en 5mm mellan skiva och spindel (vid 300m skivor) för att det inte ska ta i, idag är skivorn 332mm. Försöker tillämpa ett lätt tryck på pedalen men det tydligen knepigt för en annan att jobba in det i ryggmärgen så man slipper tänka på det ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
På slutet justerade jag alltid lagren innan körning. Hjul på och dra åt genom navhålet. Vicka på hjulet uppe/nere och dra åt tills det är glappfritt.
Utan hjul så blev det aldrig helt bra under körning. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Den gamla generatorn som inte riktigt räckt till lämnar 45A kommer bytas ut mot en från Feltema,
märkningen säger 60A medans medföljande protokoll visar 65A vid 6000rpm, i mitt fall 3000rpm på motorn. Mått och vikt är i stort samma som den gamla som jag köpte från X-parts. Gjort nya fördelningsblock av aluminium, kanske inte helt optimalt men kommer troligen fungera bra. ![]() Box och kablage på plats, arean vid fördelning där överbelastning skett är ökad från 7,5 till 28mm2 (minsta area 4 mot 2.5mm2) medans matning till box/generator från 6 till 10mm2. ![]() Nya generatorn hade lite annan offset så ett nytt mothåll fick göras samt främre distans. Denna har dessutom en sense kabel, vid provkörning 14.3V på batteriet vilket det aldrig varit tidigare. Skall bli intressant och se vad den kommer lämna under belastning. ![]() Nu var bilen i princip klar förutom passagerarstolen inför taxikörningen på lördag så jag putsade av bilen och tog den till Alfa klubben 60-års firande på gärdet (mitten på bilden vid tältet ![]() ![]() Det gick nästan bra, när bilen skulle backas upp i gräset (något uppför), väldigt försiktigt plonkade det till och det slutade driva på backen... stort grattis, nu har man kört sönder alla växlar... Det som skulle bli en lugn söndag med lite småpill blev en lång dag och riva och fixa lådan, på denna låda är 5:an och backen separat med en distans. Standard sitter 5:an och backen ihop, senare 116 lådor har splines på 5:an medan de tidiga har splines på backdrevet. Tur i oturen passade ett äldre backdrev på inkommande axel och det kunde svarvas in i mått. ![]() Har ser man att backdrevet är rätt klent i basen, de senare har de finare kuggarna men inga splines. Dock blev jag tvungen att använda ett std mellandrev vilket har lite fel offset, det i sin tur gör att backen har kanske kring 20-25% ingrepp så det får fixas i vinter. Det gick att back runt bilen i garaget åtminstone.. ![]() Nåväl, allt är nu lastat och klart och strax beger det sig av mot Kullen ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
Då har vi avverkat dubbelhelgen på Kullen den 20-21 augusti.
Lördagen bestod av två träningar och två taxipass, börjar första passet att stämma av att motor och lådan lirar. Har fortfarande lite lågt ladd (medvetet) som justeras upp under dagen. Trimmar även på växlingen. ![]() Fortfarande inte helt klockrena växlingar med doglådan men går åt rätt håll. Vi "tränar" även rullande start inför söndagens race. Kör runt en del på Taxin och de flesta får åka med på 59 tider åtminstone. Dom flesta, eller alla verkar tycka det är rätt skoj att åka med, det möjligen han bredvid som har roligare ![]() ![]() På kvällen ses bilen över, luftar lite bromsar och så. En skruv till turbon har gått av, men hade förberett så monterade nu en längre skruv och en distans, håller förhoppningsvis bättre. Får justera lagerspelet igen vänster fram, får kollas över efter helgen. ![]() Söndag, race 7 & 8 Justerat upp laddtrycket och trimmat på växlingarna. Fungerar nu bra på uppväxling utan något direkt tapp. Går ut och sätter en låg 59 (59.3?) på första attackvarvet, försöker efter något varv igen men går något långsammare. Avbryter och går in i depå och får startposition 2, strax efter Micha. ![]() Race 7 Rullande start, har bra moment men tar inte någon position men bra kontakt med Micha. Bra utgång men inte riktigt tillräckligt långt upp för att kunna köra dubbelt under bron så viker in bakom. Har bra utgång på rakan igen men Micha är fortfarande snabb men har börjat ryka en del. Någon läcker något i utgången i kvarnkurvan, Micha skvätter vätska och ryker om möjligt, ännu mer och det blir kladdigt på framrutan. Inte direkt sugen att ligga i växellådan på Micha om något skulle rasa, håller skaplig fart så jag backar av och ligger ur spår. Efter något ytterligare varv ges teknisk flagg och Micha bryter. Kenneth jagar på, men kommer inte riktigt tillräckligt nära förrens sista varvet då han faktisk kör om mig, under gulflagg ![]() Dock stryks det sista varvet pgu att racet flaggades av då man trodde bilen som stod i kvarnen börjat brinna, vilket den inte hade så flaggan togs tillbaka men det var bilar som redan flaggats av. Gulflagg eller ej så blev det P1 tillslut. ![]() Race 8 Stående start P6, håller för lågt varv, tappar moment och får vika in bakom en knippe bilar medan Kenneth lyckas betydligt bättre. Trångt på kullen och dom andra bilarna ligger tätt så det tar två varv innan man kan köra om på rakan. Tar in på Kenneth och kan tillslut komma jämsides innan bron. Vi går i bredd men kan hålla innerspår och Kenneth får vika in bakom i kvarnen, dock får han bara några kurvor senare problem och tvingas brytare. Slutar återigen P1. ![]() Lätt att vara nöjd med bilen då det mesta har fungerat, noterar dock att en damask gett upp och det läcker bromsolja vid det vänstra oket men det känns som rätt små grejer att fixa ![]() Damasken har skadats när adapter gick sönder så den har nu bytts, var något läckage kring bromsröret (kanske av allt av/på/upp/ner med lådan) så gjort ett nytt rör. Turbons skruvar var hela men lite lösa så har spänt och najat om dom. Kanske offsetfräsa in M10 istället i vinter? Glappade även i höger bakhjulslager men gick att dra åt, kunde inte höra/känna att något skulle vara i dåligt skick. ![]() Fettets fina svarta färg och de lätt blåa rullarna indikerade att det kanske var dags att byta... ![]() Dock visade det sig att båda hubbarna gått ned sig i lagersätet så fick fixa i ordning nya hubbar. Att allt glappat lite har såklart ökat knock-back på kolvarna i framoken så det borde bli lite bättre nu. ![]() Luftat bromsar igen och bytt en slang som jag tyckte läckte (vilken den slutade med?) men annars är bilen klar inför Mantorp förutom lite justering av boxen, men det borde kanske hinnas med nästa helg... ![]() ![]() Och kanske tvätta igen då det blev en hel del kladd från diverse.. Finns även två filmer som dyker upp lite senare, filmat bakåt denna gång. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 4 besök senaste veckan (189601 totalt) |