| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
uttag av varmluft motorhuvoch insugsöppning frammanför rutan
|
1753 besök totalt |
|
Hej Jag undrar om någon har erfarenhet här på forumet att släppa ut varmluften på sidan av i motorhuven så som WRC/WTCC bilarna gör och samtidigt plocka friskluft till motorn i mitten frammanför rutan? Finns det någon risk att den varmluften från motorn kommer in i luftintaget till motorn? Finns det någon tumregel på storlek för utblåset av varmluften från motorn? Mvh, Magnus _________________ Magnus Eriksson |
||
|
Plockar in min motorluft framför rutan. Fungerar kanon, har 1-2C högre temperatur in till motorn än atmosfärstemperatur enligt styrsystemet.
Lite skillnad i sidled är nog inte fel mella utsläppen av motorrumsluft och inoppet för motorluften. En bild på en bil vore inte fel. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
Här kommer en bild på bilen och tänkta inlopp och utlopp av luft till olika delar.
_________________ Magnus Eriksson |
||
|
Jag tror det där kommer att fungera utmärkt om du tätar av utrymmet för motorluftens inlopp ifrån motorrummet med en plåt och en gummilist mot huven. Dock med reservation att det är svårt att förutse hur luften rör sig över bilen.
Funkar fint för mig med motorns inlopp framför framrutan men jag har inga utsläpp i huven, ventilerar nedåt och ut genom skärmarna istället. Risken är möjligtvis något förhöjd insugstemperatur men det är enkelt att mäta i sprutet eller med en tempgivare. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Att ta in luft framför rutan borde fungera bra med tanke på att du har ett övertryck framför rutan, speciellt när rutan har så brant vinkel som på en Amazon. Trycket blir generellt sett högre och mitten och tvingar större delen av luften som passerar över huven uppåt och ut åt sidorna, så förhoppningsvis bör intaget inte påverkas av luftutsläppen du planerar.
Finns det ingen möjlighet att ta in luften framtill ovanför splittern? Intressant projekt förresten, går det att läsa mer om det någonstans? _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||
|
Med denna sortens tryckdiagram glömmer man gärna att det är tryckskillnaden mellan ovansida och undersida på huven som bestämmer hur mycket luft man får in.
Med all respekt för att det blir hyfsad lufttemperatur framför framrutan, så blir nog inflödet rätt dåligt. Under motorhuven råder nämligen kraftigt övertryck pga att gigantiskt med fartvind pressas in i fronten och som syns i diagrammet så är det bara precis framför framrutan som det finns ett övertryck. Ska man ta in luft där så bör genomföringen vara tät så att inte varmluft slinker ut genom samma hål Absolut bäst är att ta in luften i fronten och att isolera den från varmluft. _________________ Olof Danred BMW-Alpina |
||
|
Re:
Absolut, här är en artikel som har en hel del bra information https://www.linkedin.com/pulse/air-d _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||
|
Re:
Om man vill ta in luft till motorn framför framrutan får man ha filtret i ett utrymme som är tätat mot motorrummet med en gummilist. Många bilar har så för kupefläkten, t.ex min bil. Fungerar utmärkt. Att bara sätta ett filter mitt i motorrummet men mot huvens bakkant kommer att fungera dåligt som du säger. Troligen lika dåligt som att sätta det någon annan stans i motorrummet. Dvs insugstemperatur på runt 20-25 grader över omgivningstemperatur. Hjälper inte att ha ett hål i fronten framför filtret. Måste vara avskärmat mot motorrummet, tätat mot huven och ha ett inopp framför kylarna. Om man nu inte gillar varmluft och lite lägre effekt... Finns många som verkar gilla det. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1753 besök totalt |