| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Laddtrycksproblem
|
1030 besök totalt |
|
Laddtrycksproblem
Har problem med min opel speedster turbo. Får fullt laddtryck på låga varv men sen dalar det i takt med att varvet ökar. Vid ca 3500 varv har jag ca 1.3-1,4 bar sen vid 5000 varv har det fallit till under 0,5 bar. Har integrerad dumpventil i turbo "paketet" har bytt denna till en ny för jag trodde att det var den som läckte. Bytade även solenoiderna (typiskt opelfel) som styr styr både dump och wastegate. Provade även att koppla bort slangen som sitter på wastegate klockan,då skulle laddtrycket skenat men det gjorde det inte. Har trycksatt hela turbosystemet för att se om det läckte, gjorde det inte. Någon som har en bra idé var jag ska försätta att felsöka? Med vänlig hälsning, Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||
|
Re: Laddtrycksproblem
Vet inte exakt vad det finns för diagnostikutrustningar till opel, men koppla in lämplig utrustning och logga vad systemet begär för laddtryck och vad det faktiska laddtrycket sedan blir. Därefter kolla olika givare etc, även att katalysatorn inte blivit halvsmält etc. _________________ Roland Johansson |
||
|
Får försöka hitta någon diagnosutrustning att koppla upp den mot.
Det jag tycker är konstigt är att laddtrycket inte skenar när jag drar bort slangen från wastegsteklockan. Kan det vara så att en smält katalysator skulle kunna vara lösningen. Har tidigare haft problem med en läckande laddluftkylare (visade det sig) och då gick motorn ganska fett. Det borde väl kunna gjort att katalysatorn blivit för varm och smält, med dåligt flöde som följd. Är jag fel på det eller skulle man försöka dela avgassystemet innan katalysatorn och provköra en sväng. Med vänlig hälsning, Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||
|
kolla fjödern i wg. avgastrycket i grenröret pressar upp ventilen i wg. då blir fenomenet som du beskriver.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Har testat lite mer nu. Fjädern verkar vara hel, väldigt trög att öppna i alla fall. Provade att blockera wastegaten från att öppna med hjälp av najtråd. Så om fjädern varit kass så hade najtråden hållet igen och laddtrycket skulle skenat. Blev ingen skillnad utan det var bra laddtryck på låga varv för att sedan dala när varvet ökar. Har även demonterat avgassystemet och tagit loss katalysatorn. Den såg hel ut. Så nu står man på ruta noll igen.
Några fler tips? Med vänlig hälsning, Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||
|
Har testat lite mer nu. Fjädern verkar vara hel, väldigt trög att öppna i alla fall. Provade att blockera wastegaten från att öppna med hjälp av najtråd. Så om fjädern varit kass så hade najtråden hållet igen och laddtrycket skulle skenat. Blev ingen skillnad utan det var bra laddtryck på låga varv för att sedan dala när varvet ökar. Har även demonterat avgassystemet och tagit loss katalysatorn. Den såg hel ut. Så nu står man på ruta noll igen.
Några fler tips? Med vänlig hälsning, Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Laddtrycksproblem
|
1030 besök totalt |