Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 360ti -04 | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (31608 totalt) |
Har länge gått i planer på att bygga en banbil att köra bana med... Doh!
Från början visste jag inte riktigt vad jag skulle ha, valde därför att satsa på e36 turbo. Projektet visade sig vara alldeles för krånglig och tidskrävande. Valet föll till slut på en e46 Compact , dels pga lågt inköpspris men även för att jag har förkärlek till "små bilar" med "stora motorer". Bilen i fråga är en BMW 316ti av 2004 årsmodell. Planerade modifieringar: O Byte till sedan-front O Byte till LS2 6.0 liters V8 O Resten av drivlinan från M3 e46 O Fram- och bakvagn från M3 e46 O D2 Forge 356 broms kit med 6-kolv fram och 4-kolv bak O Halvbur från Finess alt Fullbur från Herr Lilja O "712"-styrväxel Bilderna från i vintras när bilden inhandlades. Ett par månader gammal bild. _________________ Tim Anle |
||||||||||
Läget är som följande!
Hela fronten är demonterad. Framskärmarna från sedan monterade för kontroll av passform (bilder kommer senare). Passformen är helt värdelös! Kommer att göra en hybrid. Delar från Compact-skärmar kommer att svetsas ihop med delar av Sedan-skärmar. Skärmarna köpta begagnade men rostfria. Motorhuven är helt ny och olackad. Strålkastarna köpta och monterade med bra passform. Strålkastarna passar bort-on! Håller samtidigt på att hiva ut B25-an och förbereder B30 för montering. B30 har 18000 mil kommer därför att byta: O Ventilkåpspackning, O Oljefilterpackning, O Vevhuspackning + Oljetrågspackning, Lite bilder: M54B30 i stativ Demontering av fronten _________________ Tim Anle |
||||||||||
Blev gjort mycket idag i garaget! Sista semesterdagen - passade på att göra så mycket som möjligt!
Först sedanfronten. Som man kan se på bilderna passar motorhuven samt strålkastarna ganska bra ihop. Skärmarna passar bra framtill men passformen mot karossen och dörren är rätt dålig. Monterar jag compaktens egna skärmar så passar de dåligt ihop med motorhuven från sedan. Får se hur jag ska lösa passformen. Svetsa ihop två skärmar eller justera befintliga sedanskärmar. Passade på att hiva ut B25an från bilen. En fråga! Är det samma kabelhärva på automatväxlade kontra manuellt växlade bilar. Följer med kabelhärva till B30 men denna motor var parad med automatväxellåda. Ska jag flytta över kabelhärvan? _________________ Tim Anle |
||||||||||
Wow kul med fler e46 compact projekt!! Vi bygger lite i samma banor! Jag ska också byta till b30 i vinter har du koll på vad som behövs jag räknar med motor komplett med insug lmm styrbox härvan borde inte skilja mycket?
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||||||
M3 skärmarna är löjligt billiga på bildelar24. Nästan som man är sugen på att testa. Problemet är att M3 kom aldrig i facelift-utförande. Det betyder att jag nästan behöver svetsa ihop 3 skärmar för att få det att fungera.... En utmaning kanske?..
Kikade på ditt bygge faktiskt. Slog även till på grenrören du tackade nej till Vad gäller b30-Swap så är mitt råd att skaffa en hel donatorbil faktiskt. Med facit i hand hade det varit bättre för min del att ta hela drivlina från 330i. Om jag fick chansen att börja om så hade jag utgått ifrån 316ti istället. Sedan skaffat en rostig 330i och flyttat drivlina och bromssystem. Sedan är det inga problem med SFRO. Som det ser ut nu så måste jag byta till m3 bromssystem eftersom mång. Komponenter delas av 325ti och 330i. Vad gäller skillnaden i b25 och b30 så måste du ha ny insug, lmm, gasspjäll och ny mjukvara. Box, härva och grenrören skall vara samma på dessa motorer. Växellåda ska du definitivt fundera på att byta. Getragen som satt i min litar jag inte på. _________________ Tim Anle |
||||||||||
Kul projekt!
Jag gillar också e46 compacten, förutom fronten, så detta blir nog bra. Varför är inte Getragen som satt i nåt bra? Var det 6-vxl i denna? mvh _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||||||
Just den specifika lådan jag har bär på spår av läckage. Ska packningarna bytas så lägger jag hellre pengarna på att renovera vettigare låda. Lägger ut lite fler bilder på skärmarnas passform, eller bristen av det Sedan-front ser faktiskt lite udda på Compact-kaross Passade också på att flytta AC-panelen längre ner. Det frigjorda utrymmet skall användas till lite mätare. Oljetryck, oljetemp, laddtryck... vad mer kan man tänkas behöva? _________________ Tim Anle |
||||||||||
Jag kommer fixa ett komplett paket med motor, komplett insug, styrbox, lmm. Lådan har väl en hel del kört med genom åren inte den sämsta direkt håller säkert för original b30 effekt. När jag bygger turbo blir det annan låda då. Jag ska inte sfro besikta min finns inte en chans att man kan urskilja b30 b25. Kul iaf med compact projekt kommer följas! Vi bor ju i samma del utav landet så kanske kan svänga förbi varandra och diskutera lite. _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||||||
Hehe! Nu fick jag skuldkänslor. Kommer att gråta floder när jag sätter kapskiva i den. Hittar jag en bättre lösning utan att behöva förstöra fina skärmar så hojtar jag till!
Absolut! SMSa ditt nummer till noll-sju-sex-0462526 så håller vi kontakten. I princip omöjligt att skilja b30 från b25 speciellt med alla slangar och ledningar på plats. Håller med! Däremot finns det andra fördelar med ombyggt fordon/e85. Du slipper till exempel helbilsgodkännandet! _________________ Tim Anle |
||||||||||
Pump och spridare räcker aldrig, stoppa i en DW300 pump i originalarmatur och byt spridare, du måste ha minst 600cc om det ska bli nåt mos att tala om.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||
Det där med att skaffa sig en 316ti och plocka över det man vill ha från en 330i låter soft och enkelt när man läser detta. Man får alltså bort helbilsgodkännandet om man får genom sitt objekt av SFRO's bedömare? Vill gärna veta om det är så "enkelt". Vill inte kapa tråden dock. Även jag samtycker till att sedan-fronten gör sig bra på denna compact. Kommer att bli bra detta! _________________ Alex Eriksson |
||||||||||
Jag stör mig faktiskt mer på baken än fronten Funderar lite på vad jag ska göra åt baklampor.... kanske modda dit sedanens baklyktor?
0,4 låter rimligt. Håller med om att original inte håller. Kommer sannolikt att köra på saker som tål e85. Skall tydligen vara överdimension på ca 30% jämfört med bensin.
Tackar för tipset! Jag uttryckte mig nog kanske lite otydligt. Oavsett vilket kommer jag att behöva byta hela bränslesystemet pga konvertering till e85. Med "original grejor" menade jag att jag inte vill dyka upp med överdimensionerade delar. Tex trippla Bosch 044, grova ledningar, 2000cc spridare etc etc. I första skede vill jag nog inte hamna över 270 - 290 häst.
SÅ enkelt är det nog inte Fast jag har sett bilar ta sig igenom med mindre modifikationer. Så det är som med allt annat - beror på vem som bedömer och besiktigar. I mitt fall kommer jag att köra med bromssystemet från M3E46 samt M54B30. Resten av drivlinan kommer jag ta från 330i eller M3. Jag tycker att det är tillräckligt omfattande modifiering men som sagt inte jag som kommer att bedöma. Kolla gärna här --> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966! _________________ Tim Anle |
||||||||||
Det där är faceliftade baklyktor. Jag tänkte mig mer något i stil med detta: Blev en kort vända till garaget. Demonterade och renoverade spindlar från M3E46. Blev Biltemas bromsoksfärg. Bromsokshållarna fick också en uppfräshning. Har inte fått hem oken men även dessa kommer att behöva få en uppfräschning. Fick också besök av en snigel... den tyckte om bromsslangarna _________________ Tim Anle |
||||||||||
VCG byttes. Och det behövdes verkligen. Var riktigt hård, men satt inte så farligt hårt. OPG byttes också. Även den behövde bytas. Var riktigt hård. Eftersom motorn är ute är det idioti att inte byta. OFHG byttes också av samma anledning - motorn är ute, så varför inte? _________________ Tim Anle |
||||||||||
Lite mek blev det i garaget igår kväll.
Monterade oljetråget med fastsvetsad oljeretur. Lite overkill med AN10 men hellre det än att behöva göra om. Med M5X-lutning blir det lagom vinkel på returen. Började lite smått med framvagnen. M3E46 motorkuddar "712"-styrväxel resten av upphängnignen från M3E46. En fråga! Hur mycket spel ska det vara i infästningen nedre bärarm och spindelhus? Muttern är helt nere men det glappar fortfarande. Trodde det skulle kännas STUMT... Edit: Har fått fel bärarmar. Tyckte nog att de såg ut som vanliga e46-bärarmar. Lemförder armar till M3E46 beställda, hoppas de passar bättre! _________________ Tim Anle |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 360ti -04 | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (31608 totalt) |