| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bättre bränsle i väst- sydsverige?
|
1389 besök totalt |
|
Jag bor i Sthlm och alternerar med att tanka V-Power på Shell eller 98 på Statoil och OKQ8. Men då och då åker jag söderut och under våren har jag i min vardagspulka (en extremt analogt väl-kommunicerande och fantastiskt feedbackorienterad BMW E46 330i) hinkat i 98 från OKQ8 i Kinna i Västergötland samt senast igår V-Power på Shellmacken i Fosie utanför Malmö. Båda dessa tankningar gav en annan motor!?!!! Har man en bättre bränslekvalité i syd och västsverige? I mitt fall gav det otvivelaktigt(!) en starkare, snålare och lugnare(!) motor. Skillnaden var så markant att den inte kan snackas bort. Förutom att förbrukningen sjönk med ca 0,5-1,0 dl/mil så vart motorn märkbart starkare. Stundtals så tydligt att jag undrade om farthållaren kopplat in och börjat gasa... Motorljud och vibrationer (som inte är direkt markanta i en rak sexa) lugnade sig mycket/lite att det märktes. Någon annan som märkt skillnad på macksoppa i olika delar av landet?
Vad det verkar är den skit vi kan komma över i Sthlm skit....
(EDIT: Det skall tilläggas att min motor är superfrisk, den går kanon.) _________________ Mvh/Micke Regnell
|
|
Jag som själv chippat min bmw e46 330xi kan säga att programmet innehåller 2st olika tändmappar varav den ena är gjord för 92 Oktan och den andra på 98 Oktan.
Så lite märkligt är det att bilen går ytterligare bättre ett steg, du har inte kört med lite soppa i tanken tidigare? _________________ AIexander StenvaII |
|
Teknikens Värld gjorde en test av oktantalet från lite olika mackar för en massa år sedan och det varierade väldigt mycket. Inte sällan låg 98 närmare 95 än 98. Vem vet, ni kanske får er soppa från Ryssland på ostkusten
/Johan B _________________ Johan B |
|
@Alexander: Jag håller med om att det är märkligt?!? Och, jodå, emellanåt är jag nere på ångorna och kör. Oftast fyller jag väl upp med 10-15 liter kvar men vid tankningarna i Fosie och i Kinna var det nog bara några få liter kvar. Tankade på OKQ8 igår i Kinna igen (har sommarstuga här) så nya tester är på gång. Skall till Askerön resp. Olofsbo inom de närmaste dagarna. Då testas det lite till i "rätt varvtalsområde".
@Johan: Ja, någon slags seg skit verkar det vara i tankarna i Sthlm...
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
1389 besök totalt |