Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Huvudbåge till BMW Z3
885 besök totalt
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Huvudbåge till BMW Z3

Hej,

En förhoppningsvis enkel fråga som rör mitt burbygge i Z3an (Japp, ser vid sökning att jag funderade på detta 10år! tidigare. Men ett par barn emellan, så är jag nu redo att börja )

Jag har en fundering var jag skall ställa min huvudbåge.
Om jag ställer den på golvet vid stolen kommer jag inte klara max 10 graders lutning, utan den lutar då snarare 25 grader, undrar då om jag kan ställa den vertikalt på "golvet" enl det vita röret på bilden?

Finns ju ett och annat Z3 racebygge här, men jag har inte lyckats se hur någon gjort med detta bekymmer, (annat än att bocka huvudbågen i vertikalplanet, vilket ej är godkänt)

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Hej,

Verkar finnas lite olika alternativ här.
Är det sbf som säger max 10graders lutning på huvudbågen?

Min skruvbur står på golvet.
Custom cages UK har en "mellan"-variant där den står på en avsats lite längre ner än du visar på din bild (http://rollcages.eu/z3/62-bmw-z3-coupe-roll-cage-cds.html)

Uppdatera gärna oss din framfart, jag har oxå,framtidsplaner på en svetsad helbur i min. (10årsplan

Mvh
//Fredrik

NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Yes, 10 grader enl SBF.
Jag skall givetvis se till att hålla alla uppdateringar levande i bilprofilen.

Porsche 997 Turbo
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Borde ju vara ok enl reglemente att ställa den som bilden, frågan är ju om det är säkrare än att sätta den längre ner.
Någon med erfarenhet? Vill gärna börja svetsa innan semestern tar slut på söndag

Tilläggsfråga, om jag sätter den på avsatsen lite längre ner innebär det att förstärkningsplattan blir vinklad mot karossen och ej horisontell. Ok eller måste jag bygga en horisontell avsats?. Framgår inte solklart i SBF TR, alla exempel är dock horisontella.

Porsche 997 Turbo
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

NP skrev:
Borde ju vara ok enl reglemente att ställa den som bilden, frågan är ju om det är säkrare än att sätta den längre ner.
Någon med erfarenhet? Vill gärna börja svetsa innan semestern tar slut på söndag

Tilläggsfråga, om jag sätter den på avsatsen lite längre ner innebär det att förstärkningsplattan blir vinklad mot karossen och ej horisontell. Ok eller måste jag bygga en horisontell avsats?. Framgår inte solklart i SBF TR, alla exempel är dock horisontella.

Ring/PMa Martin Gistell och fråga hur han gjort (han kör z3 coupé). Ring sedan närmsta vagnboks bes person och prata med dem. FFinns på din klubbs hemsida alt via sbf.

Huvudbåge till BMW Z3
885 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande