Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (5048 totalt) |
Roligast racing klass i Sverige 2017
Kom med lite tips och ider på vad för serie man skulle kunna köra om man fick välja fritt. Hellre tight rolig racing än dyr snabb. Blev lite sugen på Ginetta g20 _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Roadsport C har ganska bra racing, men är inte riktigt lika entyps (mer att pilla på om man vill).
Men för den tajta racingen så gäller det att hitta en liten hög med förare/team med liknande talang/satsning som sig själv. Att hamna klart före eller klart efter "getingboet" kan ju bli lite mindre perfekt. |
||||||
Re: Roligast racing klass i Sverige 2017
Tror du har rätt där och av en händelse så har jag en till salu... ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Re:
Nja geting boet har nog klättrat upp ett steg och fler blir det. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Re:
Nu ville han ju ha billig racing. En bil för att kunna vara konkurrenskraftig i Special nästa år ligger ju på 450+ Och det blir väl ändå en hel del folk kvar i modifierat nästa år eller vet du något som inte jag vet ? _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
Re:
57 kliver upp. klart en G20 är väl billigare men det är ju inte ens tak på en sådan. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Re:
Japp, Roadsport C är svårslaget när det gäller tight rolig racing till rimlig peng, många medtävlande också vilket inte många klasser i Sverige kan skryta med. ![]() |
||||||
Hur platsar en g20 i modsport?
Synd att det är så lite effekt i dom man skulle ju gärna sett att de var minst 250hk 😃 Men gillar att de känns rätt mycket racerbil, samt rätt stil på bil med motorn fram,manuell låda och bakhjulsdrift. Vill ju att denna bil /racingserie ska ge mig fler kör timmar då jag tävlar i andra serier med biltypen _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
G20 i cupspec fungerar lite halvdant i modsport3, men det är några som deltar och har skoj med oss andra som inte optimerar.
Det krassa är ju att det är svårt att kombinera slicks+aero och cupspec (bara byta hjul räcker ju inte). |
||||||
Billigt och kul: http://www.gtaddicts.se/
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Historisk FF 1600 är nog mest racing upplevelse för rimlig slant. Samma regler i hela värden.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Jag föreslår Club Alfa Romeo Challenge
![]() Serien är öppen för italienska bilar och så här långt i år har 26 olika ekipage kommit till start. Vi tävlar i tre olika klasser där klassindelningen är baserad på vikt/effektförhållandet och det finns möjlighet för små eller stora modifieringar beroende på ambitionsnivå och utgångsmaterial. ![]() Det brukar vara täta sprintrace där det inte är ovanligt att det skiljer mindre än en billängd över mållinjen i fighten om pallplatserna. De som besöker oss eller kommer nya till serien brukar säga att de upplever att det är väldigt god stämning i depå vilket jag håller med om. Det brukar inte vara några problem att låna verktyg, prylar, få tips & mekhjälp osv. Säsongen består av 10 deltävlingar fördelat på 5 racehelger och denna säsong tävlar vi på Gelleråsen, Rudskogen, Kinnekulle (x2) och Mantorp. Serieanmälan kostar 500kr och sedan kostar varje tävlingshelg 995kr. Så här ser serieinbjudan för 2016 ut: http://www.alfaromeo.org/Portals/0/CAR%20Challenge/Dokument/Serieinbjudan%202016%20r2.pdf Förenklad förklaring på förekommande ekipage och konfigurationer för respektive klass: Klass 3: Alfa 75 TS, Alfa 155, Alfetta GTV, Alfa Sud, Fiat Punto GT De flesta i klass 3 har standardmotorer men förbättrat chassie & bromsar och lättad kaross osv. Klass 2: Alfa 75 V6, Alfa 147 GTA, Abarth 500 & 695 Assetto Corse, GTV6, Alfetta GTV, Bertone GTV I klass 2 har bilarna ofta antingen standardmotorer med mer effekt (än klass 3) alt trimmade sugmotorer samt förbättrat chassie & bromsar och lättad kaross osv. Klass 1: Alfa 164, Alfa 156, Alfetta GTV, Alfa Giulietta Sprint, Fiat Tipo, Bertone GTV De flesta i klass 1 har rejält trimmade och överladdade motorer samt kraftigt modifierat chassie och kaross. Här finns några filmer som visar hur det kan se ut på våra tävlingsdagar: https://vimeo.com/130692877 Helgen den 20-21 augusti har vi dubbelhelg på Kinnekulle, då kör vi träning och rejstaxi på lördagen och har en vanlig rejsdag på söndagen. Kom och kolla för att se hur kul vi har det. ![]() Information på Alfaklubbens hemsida: http://www.alfaromeo.org/Aktiviteter/CARChallenge.aspx Facebook: https://www.facebook.com/carchallenge/ Så här ser serietabellen ut för tillfället: ![]() Tiderna på Mylaps: http://www.speedhive.com/Organizations/107647 Edit: la till länk till Mylaps _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
Re: Roligast racing klass i Sverige 2017
I SSK serien finns klasser för alla typer av bilar (nästan) http://www.sskserien.se/ _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||||||
www.stec.se kan nog bli rätt bra
_________________ Joachim Qvarnström |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (5048 totalt) |