Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 111, 112, 113 >> 38 besök senaste veckan (473368 totalt) |
Re:
Jag är väl glad om jag kommer ner till 1:30-tider ![]() _________________ ![]() |
||||||
Nu är bilen skoddd med Michelin Pilot Sport Cup 2 istället för Michelin Pilot Super Sport. Blir kul o testa på söndag
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Hur ska jag nu bli snabbaste BMW på Fordslalomen... ![]() ![]() Du får se till att logga och posta lite jämförelser med CSLen. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Du lägger väl slalomen ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
|
||||||
Re:
Bet såklart till bättre både i inbromsning och i svängarna när jag väl fått temp och sänkt tryck lagom(?) mycket. Men jag är fortfarande mäkta imponerad av MPSS! _________________ ![]() |
||||||
Tack för alla glada tillrop!!!
Klart att det går att köra fortare med M2'an. Tycker jag iaf. Jag känner mig ganska hemma i bilen men det fattas en liten bit, jag är inte fullt ut 100% trygg "ett" med bilen ännu. Jag tror jag behöve kasta runt den i lite snabb slalom för att känna mig helt trygg i var gränserna går och vad bilen hittar på när man kliver över. Helt klart spökar det i huvet även med vad det kostade för några år sen när jag hade en liten räckeskänning i CSL'en. Det var bara småskador men kostade jösses massa pengar. Det vill jag verkligen verkligen inte uppleva igen. Så jag kör med vad jag uppfattar som marginal och jag kör absolut inte så jag känner mig obekväm. Och då blir resultatet med varvtider kanske inte det jag tycker det borde hamna på ![]() Hur ser jag på varvet då? - Startkurvan. Här har jag som jag ser det ett alldeles för lågt vmin. Här var mycket en fråga om lack of confidence från apex till exit. - Parisen. Där körde jag den här gången ett snålt spår. Med tidigare bilar har jag ofta legat mitt i banan mitt i kurvan. Men det kändes bra med det snåla spåret och jag hade som det kändes inga problem med att få runt bilen efter apex. Jag var fullt nöjd med tempot genom Parisen. - Snabba högerknixen. Vågar inte hålla 100% fullt genom den utan fegar en liten anings. - Chikanen. Tyckte jag hade helt okej fart genom chikanen och slutfarten efter rakan pekar väl på att det var okej. - Mjölby. Även här tyckte jag att jag hade okej tempo. Vad jag funderar på är om ett snålare spår in i Mjölby kan ge resultat på varvtiden. Dvs inte ligga längst till vänster på rakan. Tänkte jag skulle testa men hann inte med (glömde testa ![]() - Vänstern efter krönet. Här var det också lack of confidence men jag är osäker på vad jag faktiskt har att tjäna här. Jag tror att jag bromsar ner lite för mycket initialt. - Hårnålen. Inte så mycket att orda om. Försökte hålla ett ganska snålt spår ut ur hårnålen. - Depåkurvan. Jag önskar jag kunde få till ett lite snålare spår in i depåkurvan med lite trailbraking. Istället så brukar jag bromsa för sent och ofta göra en overshoot i turn in... Kommentera gärna ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag ska tillbaka till Mantorp om några veckor med BMW Sport Club. Jag får laborera lite då ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Coolt Testa lite ballongigare spår och utnytja effekten lite mer är mitt tips ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Detta blev jag lite nyfiken på för min egen körning, kan du utveckla lite mer konkret var man skulle kunna tjäna mycket tid? Jag tänker att utgången är extremt viktig ut på de långa rakorna men där är det enligt min mening inte så mycket utrymme för vidare spår? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Mantorp Time Attack Festival 2016.
Det spikades ganska sent att jag skulle hänga med och köra på festivalen. Men vi som kör ganska orörda originalbilar behöver ju oftast inte så mycket förberedelsearbete. När det gäller bilen räcker det med typ att tanka och ha med däckstrycksmätaren. Och sen naturligtvis packa ner hjälm och handskar. Så det gjorde jag och satte sen siktet på Mantorp. Min kompis Janne hängde med också med sin kamera i högsta hugg. Jag var lite orolig hur lång tid besiktningen skulle ta, om det skulle vara lång kö eftersom det var fullbokat med 80 bilar, så det var svårt att räkna ut när vi behövde sticka från Stockholm. Men väl på plats på Mantorp visade det sig att allt löpte supersmidigt. Ingen kö och allt löstes snabbt och effektivt. Allt från åkband ( ![]() ![]() Dags att gå på förarmötet. Big Boss Micke höll ett lagom förmanande tal och klassvärdar, funkisar och tidtagnings-Fredrik presenterades. Säkerhetschefen höll också ett kortare tal. Jag stod och undrade lite hur umgänget på banan skulle se ut, skulle det vara trångt med ihopklumpad trafik där det var vanskligt att ta sig förbi och skulle det komma raketsnabba bilar som kastade sig förbi innan man han reagera eller skulle det vara gott om plats och tydlig körning med blinkers osv. Förarmötet hamnade väl mitt emellan hur skarpa förmaningstal kan vara på många gatbilsbanträffar och förarmöten inför långlopp eller annan racing. Så var det dags för warmuppasset. På första varvet skulle det tas "gruppfotografi" så alla skulle försöka köra nära varandra i lagom långsamt tempo. Men där blev vi alltför utspridda längs banan så det fotot var det nog inte så jättemånga bilar på ![]() Jag hamnade i klassen Street med mina rdäck och 370hk. Street var för dagen med marginal största klass och var därför delad i två grupper. Mycket föredömligt hade man lyckats fördela ekipage i de två grupperna efter förmodad fart på banan. Det gjorde att de två kvalpassen blev alldeles utomordentliga när det gäller trafik och fria varv. Jag hade som sagt varit lite orolig att det skulle vara problem med trafik, träffen var ju fullbokad och det var gott om bilar i varje klass. Men där oroade jag mig i onödan. För det första så var det massor med plats på banan, jag fick hur många fria varv som helst. Och de gånger det blev trafik så skötte sig alla mer än exemplariskt med blinker och tydlig körning. I kvalpass ett kunde jag i bilen se mina varvtider med hjälp av Racechrono i mobilen. Och jag satte några varv på raken där jag putsade någon halvsekund eller några tiondelar för varje varv. När klockan till slut stannade på 1:30.6 så kände jag att det varvet var ungefär vad jag kände för att pressa på i körningen. Så istället för att pressa på ytterligare kanske med hjärtat i halsgropen så kände jag mig nöjd med det passet och gav mig. Dags att åka och tanka och invänta kval två. Nu fulltankad och med ytterligare lite sänkt däckstryck (2,4 fram 2,3 bak) så var det dags för kval två. Jag kör ut men det kommer inte upp några varvtider på Racechrono i bilen. Jag får flera fria varv och tycker det bettar bättre med däcken detta pass. Men hur fort det går vet jag inte. Jag åker i depå och försöker starta om Racechrono men när jag kör ut så är det samma visa, inga tider. Jag får ytterligare något fritt varv och det känns riktigt hyffsat. Men det var fel känt, jag fick klart sämre tider i kval två än i kval ett. Att det ska vara så svårt att känna hur fort det går... Lite strategisk bör man vara. I hur man gör för att hamna i olika klasser. Jag borde nog ha kört på mina Michelin Pilot Super Sport gatdäck istället för som det nu var, Michelin Pilot Sport Cup2 rdäck. I Street så räckte 1:30.6 ingenstans, jag tror jag hamnade på 16'e plats. Med gatdäck och en tid kanske 1,5 sekunder långsammare så hade jag klarat mig bättre i klassen Club. Men jag visste vad jag gav mig in på, jag hade helt korrekt gissat på en 1:30 tid och visste att de snabbaste var minst 5 sekunder snabbare. Så även om jag var på plats för att ha kul med att köra Mantorp, ta lite tider och umgås med massa folk i depån så är det en liten tävlingsmänniska i mig som muttrar lite försiktigt om däcksval ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 111, 112, 113 >> 38 besök senaste veckan (473368 totalt) |