Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2016-08-07 Time Attack Festival Mantorp
<<   1, 2, 3
14611 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Re:

Fricke.w skrev:
RallyQuattro skrev:

Sen vet jag inte om denna tvist med bara 1 superlap i finalen var så bra? men det får ni förare avgöra..

Superlap körs det även på World Timeattack i finalerna och är ett roligt inslag tycker då jag i alla fall
Lite det som skiljer agnarna från vetet så att säga "one perfect lap" som ska läggas utan trafik men under stor press = inget att skylla i från sig på om man fuckar upp allt, det är bara du och banan.
Även det som skiljer de från vanlig tävlan och track day åkande, där man kan lägga hundra varv under en dag och plockar fram det bästa varvet ur den högen, då är det mer kvantitet än kvalitet på körningen och föraren.
Men de är bara mina tankar och ord

Jo du har en poäng men jag tänker mest på däcken och gissar att det är lättare för dom som kör med gat däck än R-däck och slicks bilar, speciellt dom som inte har däcksvärmare har det nog svårt att hinna få upp värmen på knappt 1 varv för att sedan kunna prestera max.

Jag vet med min egen bil att det är väldigt halt första varvet och även lite halt andra varvet och med slicks kan det ta ännu fler varv innan man fått upp tempen i kalla slicks, så det blir ju ett måste att ha däcksvärmare om man vill kunna sätta en rökar tid.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

RallyQuattro skrev:

Jo du har en poäng men jag tänker mest på däcken och gissar att det är lättare för dom som kör med gat däck än R-däck och slicks bilar, speciellt dom som inte har däcksvärmare har det nog svårt att hinna få upp värmen på knappt 1 varv för att sedan kunna prestera max.
Det beror ju på hur man utnyttjar uppvärmningsvarvmet...

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är ju så.....att upplägget ÄR TimeAttack.
Superlap är en del av hela grejen....och ställer höga krav på förarna.

Jag tittade inte på finalen. Och det är möjligt att det går att komprimera den och släppa ut bilar tätare.
Var det så glest som beskrivits...så ligger det mycket i synpunkten.
Man kan ju snegla på Dragracing...där det ofta är sex bilar igång samtidigt, på stortävlingar.

Vi har även diskuterat att avkylningsvarv, bör göras i ett högre tempo. Med den diskussionen är mer ur säkerhetsaspekt. Men det kan definitivt gynna publiken.

Det här med hög musik i motorsport, är nog en generationsfråga (tror jag)
Jag vill inte heller ha musik som förstör upplevelsen...

EDIT:
Superlap är en helt annan dimension av tävlandet. Där du ska åka fortast under givna förutsättningar...men bara EN chans.
Jävligt spännande.......och det är något, som iallafall jag bävar för...om jag kommer så långt, någon gång....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Hotlaps aka shoot out ÄR ju själva kärnan i time attack, vara snabbast när det gäller.
för mig är det då finalen som gäller, precis som i racing så vinner man inga race genom vara snabb på träning och kval.
Det kan innebära att man behöver använda däck som går att få ut max prestanda lagom tills man påbörjar varvet. Kanske mindre bredd? Kanske mjukare? Kanske däckvärmare?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Superlap thumbs up

Utan superlap så är det mer amatörtimeattack

Stockholm
Här sen Nov 2002

WTAC har superlap shootout som en bonus. Resultatet för tävlingen går på tider satta hela helgen. Annars hade inga toppbilar varit på banan före Superlap för ingen vill slita på materialet. Som det är i dagsläget byter många toppteam motorer och annat under tävlingshelgen. Hade det bara varit superlap som gällde hade de flesta nog sparat sig dit. Ungefär som F1 som har ett extra set däck under första halvtimmen i FP bara för att få ut folk på banan. Jag förstår tanken med Superlap och kvalen dit och dramatiken man kan bygga upp. Men om vi nu ska prata "äkta" time attack så är det snabbast tid som gäller och inte snabbast tid efter kval och semifinal i en superlap Ursprunget till TA är ju att jaga tider, inte pokaler. Missförstå mig inte, jag är inte emot dagens setup, men det är nog inte "äkta" Time attack. Men äkta TA har nog heller aldrig varit en publiksport så det är naturligt att det behövs ett annat format för att göra det roligare att se på och Superlap är riktigt kul för publiken som då har möjlighet att följa en bil åt gången. Riktigt spännande att sitta i lineup i Superlap-finalen och höra vad bilarna före körde på och själv var jag TOKLADDAD för att sätta ett snabbare varv än i semi. Synd att insuget sprack

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

GustafB skrev:
.........................Men om vi nu ska prata "äkta" time attack så är det snabbast tid som gäller och inte snabbast tid efter kval och semifinal i en superlap

Är körningarna innan SuperLap..som vi har det ?... med 15-20 min pass.
Eller är det många kortare körningar ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
.........................Men om vi nu ska prata "äkta" time attack så är det snabbast tid som gäller och inte snabbast tid efter kval och semifinal i en superlap

Är körningarna innan SuperLap..som vi har det ?... med 15-20 min pass.
Eller är det många kortare körningar ?

Mellan 15-20 min. Top 5 i varje klass kvalar in till deras superlap shootout. De har inga semifinaler eller warmups. Alla sessions under helgen räknas.
Lite mer info om WTACs superlap:
http://www.worldtimeattack.com/index.php/understanding-wtac-superlap-s . . . .

Supramannen

Här sen Feb 2003

Ja gillar wtac upplägget

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Supramannen skrev:
Ja gillar wtac upplägget

jag gillar det inte..... blir ju massa mer jobb för mig att merga massa listor

(men håller iofs med, känns som roligare upplägg och mera köra för alla, samtidigt som det både är rättvisare och lite publikroligare ändå med superlaps ... fast man måste släppa ut nästa bil samtidigt som föregående går ut på sitt utvarv, så det blir lite rappare)

fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Re:

RallyQuattro skrev:
Fricke.w skrev:
RallyQuattro skrev:

Sen vet jag inte om denna tvist med bara 1 superlap i finalen var så bra? men det får ni förare avgöra..

Superlap körs det även på World Timeattack i finalerna och är ett roligt inslag tycker då jag i alla fall
Lite det som skiljer agnarna från vetet så att säga "one perfect lap" som ska läggas utan trafik men under stor press = inget att skylla i från sig på om man fuckar upp allt, det är bara du och banan.
Även det som skiljer de från vanlig tävlan och track day åkande, där man kan lägga hundra varv under en dag och plockar fram det bästa varvet ur den högen, då är det mer kvantitet än kvalitet på körningen och föraren.
Men de är bara mina tankar och ord

Jag vet med min egen bil att det är väldigt halt första varvet och även lite halt andra varvet och med slicks kan det ta ännu fler varv innan man fått upp tempen i kalla slicks, så det blir ju ett måste att ha däcksvärmare om man vill kunna sätta en rökar tid.

Gat däcken vi flesta kör i club (Yokohama ad08R) är grymt hala första varvet och även lite andra varvet, blir bäst tid på 3 varvet.
Så hur mycket gat däck dom i gentligen är låter jag vara osagt
Grymt bra varm fäste i dom i alla fall thumbs up
Och jäkligt styva däck sidor också, märkte inte att jag hade punka höger bak tex, förens jag lastade av bilen på måndag och skulle pumpa på däcken, då visade höger bak 0,0bar

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Re:

GustafB skrev:
WTAC har superlap shootout som en bonus. Resultatet för tävlingen går på tider satta hela helgen. Annars hade inga toppbilar varit på banan före Superlap för ingen vill slita på materialet. Som det är i dagsläget byter många toppteam motorer och annat under tävlingshelgen. Hade det bara varit superlap som gällde hade de flesta nog sparat sig dit. Ungefär som F1 som har ett extra set däck under första halvtimmen i FP bara för att få ut folk på banan. Jag förstår tanken med Superlap och kvalen dit och dramatiken man kan bygga upp. Men om vi nu ska prata "äkta" time attack så är det snabbast tid som gäller och inte snabbast tid efter kval och semifinal i en superlap Ursprunget till TA är ju att jaga tider, inte pokaler. Missförstå mig inte, jag är inte emot dagens setup, men det är nog inte "äkta" Time attack. Men äkta TA har nog heller aldrig varit en publiksport så det är naturligt att det behövs ett annat format för att göra det roligare att se på och Superlap är riktigt kul för publiken som då har möjlighet att följa en bil åt gången. Riktigt spännande att sitta i lineup i Superlap-finalen och höra vad bilarna före körde på och själv var jag TOKLADDAD för att sätta ett snabbare varv än i semi. Synd att insuget sprack

A ha då har jag missuppfatta WTAC.
När jag kollade sisst så trodde jag att det var superlapet som gällde, ber om ursäkt för den tanke vurpan.

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Supramannen skrev:
Ja gillar wtac upplägget

jag gillar det inte..... blir ju massa mer jobb för mig att merga massa listor

(men håller iofs med, känns som roligare upplägg och mera köra för alla, samtidigt som det både är rättvisare och lite publikroligare ändå med superlaps ... fast man måste släppa ut nästa bil samtidigt som föregående går ut på sitt utvarv, så det blir lite rappare)

Ja de har du alldeles rätt i, efter bilen som kör sitt fast lapp paserat start och mål, borde nästa kunna på börja sitt ut varv thumbs up

Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Det är verkligen imponerande tider som sätts i TA thumbs up

Jag blev dock förvånad när jag kollade på GustafB:s grymma film från rekordvarvet och ser att det står en stillastående bil i Mjölbykurvan och dessutom en person vid sidan av den och det visas ingen gulflagg!!
Hoppas det var en tillfällig miss av funktionärerna för jag tycker det ser riskfyllt ut.

Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

matfo skrev:
Det är verkligen imponerande tider som sätts i TA thumbs up

Jag blev dock förvånad när jag kollade på GustafB:s grymma film från rekordvarvet och ser att det står en stillastående bil i Mjölbykurvan och dessutom en person vid sidan av den och det visas ingen gulflagg!!
Hoppas det var en tillfällig miss av funktionärerna för jag tycker det ser riskfyllt ut.

På TAs samtliga event jag varit på åker gulflaggen fram direkt så det här var en ovanlig miss. Det var minst sagt tur att det inte var något läckage ute på banan i min bromszon..

matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Re:

GustafB skrev:

På TAs samtliga event jag varit på åker gulflaggen fram direkt så det här var en ovanlig miss. Det var minst sagt tur att det inte var något läckage ute på banan i min bromszon..

Ok, gött att höra att detta var ett ovanlig miss och som sagt tur att inget oförutsett hände thumbs up

Citera
Eftersnack
2016-08-07 Time Attack Festival Mantorp
<<   1, 2, 3
14611 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande