| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väghållnings support BMW E87
|
5 besök senaste veckan (1026 totalt) |
|
Väghållnings support BMW E87
Tjenare. Nu är det så att jag gått och skaffat mig en BMW 120d M-sport 2007. Än så länge går den med Motul RBF bromsvätska och Ultraleggera fälgar på sig, annars är allt original på bilen min. I helgen som var körde jag på Kinnekulle Ring och lade 1:09 tider. Bilen gick ruggigt bra som originalbil och används som en kompromiss mellan gata/banbil. Jag hade velat ha lite synpunkter på följande. Eftersträvan av ändrade hjulvinklar. Hjulvinklar...... Måste man byta topplagringar endast? Eller kan man få till något bättre med original prylar? Vart tror ni man skulle hamna med hjulvinklarna om man skall rulla gata med? Bromsar...... Körde originalbelägg på banan och det funkade fint men hade velat ha lite mer bett då jag skall åka originalok, vad finns? Ebc? Carbotech? Pfc? Chassi..... Upplevde att bilen gick skit bra original men var lite för mjuk vid rollning. Är det coiloverben som gäller? Finns det cup kit? Bästa märke? Vill ha bibehållen komfort med. Funkar prylar ifrån andra BMW bilar? Däck...... Jag körde goodyear efficient grip och det var faktiskt det bästa jag någonsin kört med vid blöttväglag!! Lotusbilar åkte på pisk så det ven om det. Yokohama ad08r funderar jag på! Jag tänker inte vilja byta inför varje träff! Tacksam för lite feedback! _________________ Andreas Rydell |
|
Jag kör en E81 130i M-sport som har en del moddar. Bilen går både som bruksbil och ca fem trackdays per år
Följande är gjort på bilen: Bilstein B16 kit med ställbara dämpare och justerbar höjd. Sänkt ca 25 mm jmf med Msport Eibach Justerbara topplagringar. Ca 2,5 grader neg Camber ställd fram Eibach grövre krängningshämmare bak Original Msport krängningshämmare fram monterade i nylonbussningar Quaife lsd Fjäderbensstag fram Skalstol Bromsvätska med högre kokpunkt EBC Yellowstuff bromsbelägg Däck Toyo R888R På Kinnekulle har jag höga 1.03 som bästa tid, kör regelbundet 1.04 tider Moddarna har gjorts succesivt under tre år. Svårt att säga vad som sänkt varvtiderna mest men såklart är R-däck och bättre bromsbelägg absolut nödvändigt. Skulle jag rangordna moddarna därefter skulle jag först välja coilovers, därefter grövre kränghämmare bak (för bättre instyrning), då bilen understyr kraftigt som original _________________ Henrik Stigebrandt BMW 130i E81 |
|
Jag är nöjd med yellowstuff, men kan bara jämföra dem med originalbeläggen, inte använt några andra. Mycket nöjd med yellowstuff även för gatkörning, funkar bra ner till ca 5 grader plus. Inget för vinterkörning. Mycket bättre bett och uthållighet än original och dammar nästan inget. Inget gnissel
_________________ Henrik Stigebrandt BMW 130i E81 |
![]() |
Skruva banåkabil
Väghållnings support BMW E87
|
5 besök senaste veckan (1026 totalt) |
