Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar" | 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök senaste veckan (53473 totalt) |
Lite kort sammanfattat är det en 1982 242GL med rörram, 4.4l V8 ur en XC90, låda och diff från en Corvette C5 Z06, hemmabakad hjulupphängning - dubbla A-armar fram och bak med direktverkande öhlinsdämpare, fälgar från en 996 GT3 cup och performance friction bromsar runt om. Bygget har fortskridit i glaciärtakt en lång tid pga plugget, jobb, ekonomi, flytt hit och dit, osv. men bilen står nu lokalt och har fått mycket kärlek den sista tiden.
Bygger bilen tillsammans med brorsan, vi har hållt på med den rätt länge nu. Målstolparna har flyttats ett antal gånger men nu känns den slutgiltiga visionen rättså spikad. Den är inte konstruerad eller byggd enligt något särskilt reglemente, bara lite som vi tycker att det skall vara. Tanken är att den skall gå på bandagar, time attack och kanske någon backtävling. Både jag och brorsan tycker själva konstruktionen och byggandet är det roliga så projektet kanske har gått lite i överstyr men i slutändan har man inte roligare än vad man gör sig. Slänger upp ett gäng bilder istället för att skriva en massa mer. Kom gärna med synpunkter, frågor, vad som helst. Konstruktiv kritik mottages gärna! _________________ Volvo 242 |
||||||||||||||||
ÄNTLIGEN EN TRÅD HÄR
Bara öss på med bilder nu så är det ni och Ola som bygger gryma 240 bilar här _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||||||||||||||||
Tufft!
Jag tyckte det var nåt skumt med motorn så jag fick googla lite på modellen. Det är alltså en 60-graders V8, det trodde jag var snudd på olagligt |
||||||||||||||||
Nämen godagens!
Kul med tråd! Hur långt har ni kommit med hjulupphängningarna? Det är en grym motivationskick och få ner den på hjul även om det bara är provisoriskt... Hoppas både du och Alex gemensamt orkar hålla tempot uppe ett tag trots mycket på jobbet. Ser fram emot nästa uppdatering, hur liten den än är Vi hörs! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||||||||||||
Tack ska ni ha! Det värmer!
Tack! Det är ju trots allt ingen Porsche men det ska nog gå ändå.
Tack! Man har nästan krav på tärningar när man kör trimmad Volvo.
Tackar! Är det slag på fingrarna här med annat än 90 grader? Veven har ju i fall delade slängar så den går med jämna takter. I övrigt tycker jag motorn är fint konstruerad. Synd att den bygger så djävulskt på höjden bara.
Tjena. Detaljkonstruktionen av hjulupphängningen är inte helt spikad än men alla hardpoints sitter som de ska. Har för avsikt att helsvetsa ramen innan vi sätter dit hardpoints. På så vis behöver vi inte vara lika bekymrade över att ramen slår sig och skjuter på fästpunkter. Motivationen att jobba vidare är just nu på topp. Nästa stora insats (utöver andra stolsfästet, pedalställ och rattstång) är att bygga tunneln mellan stolarna. _________________ Volvo 242 |
||||||||||||||||
Nejdå, jag tror dina fingrar är säkra här, det låg bara utanför min föreställningsvärld att någon skulle konstruera en 60-graders V8. Jag blir nyfiken på hur den är balanserad. |
||||||||||||||||
Nja, nästan rätt. Det främre lägret är öppet i framkant och stänksmörjs av kamkedjan. Det bakre lagret är slutet. På de första motorerna fanns det ingen ordentlig avrinning vid det lagret. Trycktvättade man motorn eller körde i stora pölar så kunde det lägga sig vatten där och krypa in i lagret. De senare motorerna fick ett hål som vattnet kunde rinna ut ur. Motorn på bilderna ovan råkade ut för ett totalhaveri av det bakre lagret. Det främre lagret skar och skjuvade av kamkedjan. Följden blev ventilsallad och en exploderad oljepump. Vi har tre motorer till på hyllan med skadade (men inte trasiga) balansaxellager. De är ganska enkla att byta när motorn är ur bilen. Här syns balansaxeln. Lagret som skar är på högersidan: _________________ Volvo 242 |
||||||||||||||||
Brorsan punktade fast ett par extra stag till pedalstället. Stolen sitter fix så det fick bli justerbara pedaler istället. Detta är främre läget och är avstämt får våra pygmeben. Risken att pedalerna måste flyttas är nog liten men det känns skönt att de kan flyttas om det skulle behövas.
_________________ Volvo 242 |
||||||||||||||||
Hvilket Tilton pedalställ er det? _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||||||||||||||
Tack!
Dessa: http://tiltonracing.com/product/600- http://tiltonracing.com/product/600- Paret köptes på Summit Racing för ca. $420. _________________ Volvo 242 |
||||||||||||||||
Börjar dra ihop sig med byggnationen av växellådstunneln. Måste klura lite på hur rören ska ta sig runt gaspedalen men det blir nog inte allt för jobbigt.
Fick dessutom hem ratt, snäppfäste och en elektrisk vattenpump. Blev en Orecaratt och ett fäste från Woodward. Pumpen är en Pierburg CWA200. Den är smått trasig och blir nog mest för mockup. I nuläget är det lite oklart om den flödar så det räcker eller om man måste hitta en CWA400. _________________ Volvo 242 |
||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar" | 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök senaste veckan (53473 totalt) |