| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur f-n får jag bort pinnbultarna?
|
1999 besök totalt |
|
Ska bredda spårvidden med spacers (plus sänkning med fjädrar). Spacern är att vanligt 15 mm mellanlägg som inte skruvas fast i navet, istället får man men längre pinnbultar och man drar fast spacern med hjulmuttrarna och hjulet. Mitt problem nu är att jag inte får loss original pinnbultarna. Det är ont om plats bakåt, se bild. Jag kan inte ara kapa bort dem heller, jag måste ju i med de nya längre. Vad mer måste demonteras? Bilen är en Focus RS Mk3.
_________________ Per Brugge |
||
|
Så illa är det faktiskt. Dessutom är det väl ett sk kompaktlager som på Mondeon, så det är bara att köpa nya och skaffa specialverktyget för att kunna pressa in dom utan att skrota nya lagren direkt.. de pajar om du pressar på navet. Troligen idé att fundera på andra fälgar.
_________________ Christer Johansson |
||
|
Lossa centrumbulten och ta bort drivknuten. Se sedan om du kan ta ut spindeln ur hjullagret utan att pressa ut den. Har du tur slipper du demontera naven och hålla på med avdragare/press (det är lätt hänt att man skadar lagret och åker på lagerbyte då...)
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
_________________ Christer Johansson |
||
|
Re:
Det går inte att dela nav och lager på den typen av nav/lager https://www.skruvat.se/Hjullagerssat _________________ Christer Johansson |
||
|
Re:
Biltema har också http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Tack för alla bra svar. Det var precis som jag misstänkte - meckigt (i kvadrat....). Hela den här spacer-monteringen var ju tänkt som en ren 5-minutersoperation. Jag misstänker att bilen får rulla vidare med oförändrad spårvidd....
_________________ Per Brugge |
||
|
Köp spacers med pinnbultar och hål för muttrar till befintliga pinnbultar (som du har på bilden). Det är bättre och du slipper problemet som du håller på med nu.
|
||
|
Problemet är att mina fälgar har extremt grunda hål/urgröpningar mellan de ordinarie bulthålen. Jag har 3 set fälgar (OEM med sommardäck, vinterhjul samt lätta fälgar med R-däck). Det är just OEM-fälgarna som ställer till med problem, det finns nästan ingenstans för bultarna från navet att ta vägen. Kanske om jag kapar bultarna något.
Tanken med den här mellanläggsspacern var just att undvika extra jobb (a'la kapa originalbultarna) - men ack så fel man kan ha. _________________ Per Brugge |
||
|
Re:
Jag har ju för några kunders räkning fräst/borrat ut frigångshål i fälgarnas navdel just för original pinnbult/mutter _________________ Roland Johansson |
||
|
Re: Hur f-n får jag bort pinnbultarna?
Är du verkligen helt säker på att det inte sitter en liten urgröpning någonstans på huben där du kan lirka ut bulten? (nog för att jag hört talas om F-regeln men det här är ju i kass med att byta glödlampa via hjulhuset) _________________ Mattias Hellström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1999 besök totalt |