Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera race stol i e30 FIXAT..
1343 besök totalt
Molna
Kronoberg
Här sen Jul 2015

Trådstartare

Hur har ni monterat era race stolar med sidofäste på e30? Har kollat runt på adapters men hittar ju sådant bara utanför sverige/eu. Någon som tillverkar här eller har ritningar kanske?

edit: fick bli att slipa på fästena och passa in någorlunda mot golvet och borra hål, blev bättre än vad jag trodde då jag såg bilder på nätet att fästet skulle sitta halvt i luften.. tur man inte är så lång så man kunde ha dom längre fram

tråd kan tas bort

Malmö
Här sen Aug 2005

Varför vill du ta bort tråden?

Det här är ju vanlig problemställning för många andra och som då gärna vill läsa och se hur andra gjort!

Vilka adapters har du hittat till E30? Har hittat generiska från Macht Schnell, men de finns inte för E30 tyvärr.
http://machtschnell.com/competition-liteweight-floor-mounts-for-racing . . . .

Satt själv och klurade på diverse egentillverkade adapters, men råkade av en slump få tag på ett skjutbart underrede för E30 som det var enkelt att montera dit sidofästen från Sparco och det blev min temporära lösning denna säsong (som bara är en ren shakedown för att se allt fungerar på bilen)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1452046#1452046

Nackdelen är att stolen kommer lite långt upp, jag har stolen i det lägsta läget fram/bak i sidofästet. Jag hade gärna velat ha främre lite högre upp (så stolen lutar lite mer bakåt) men det blir inte bra höjdmässigt med ben/vinkel/pedaler.

Har du bilder på vad du gjorde? Återanvände du existerande pinnskruvar i chassit, eller kapade du bort alla och borrade nya hål?

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Molna
Kronoberg
Här sen Jul 2015

Trådstartare
Re:

Henrik J skrev:
Varför vill du ta bort tråden?

Det här är ju vanlig problemställning för många andra och som då gärna vill läsa och se hur andra gjort!

Vilka adapters har du hittat till E30? Har hittat generiska från Macht Schnell, men de finns inte för E30 tyvärr.
http://machtschnell.com/competition-liteweight-floor-mounts-for-racing . . . .

Satt själv och klurade på diverse egentillverkade adapters, men råkade av en slump få tag på ett skjutbart underrede för E30 som det var enkelt att montera dit sidofästen från Sparco och det blev min temporära lösning denna säsong (som bara är en ren shakedown för att se allt fungerar på bilen)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1452046#1452046

Nackdelen är att stolen kommer lite långt upp, jag har stolen i det lägsta läget fram/bak i sidofästet. Jag hade gärna velat ha främre lite högre upp (så stolen lutar lite mer bakåt) men det blir inte bra höjdmässigt med ben/vinkel/pedaler.

Har du bilder på vad du gjorde? Återanvände du existerande pinnskruvar i chassit, eller kapade du bort alla och borrade nya hål?

Kan fixa bilder när jag kommer hem, vet inte om min lösning är godkänt för banbruk dock? dom fästeen jag hittade fanns endast i usa och kostade ca 1500-2000 för 1 stol, sen behöver man sidofästena oxå och det blir väldigt dyrt alltihop Fixar länk senare. Jag har inte riktigt satt fast det, men har provmonterad och kollat och det ska funka vad jag ser, men jag har 2 pinnbultar som jag använder fram sen borrar jag 2 hål i kaross och sidofästet och sätter fast det. Lär bli billigast så

Kronoberg
Här sen Jul 2015

Trådstartare
Re:

Okey så har fixat lite när jag kom hem var dock helt slut i skallen så gick inget vidare.. Iallfall, jag satt dit stolfästena borrade hål och slipade till det. Självklart hade jag borrat fel, gjorde nytt hål och det var fel igen eftersom min hjärna var halvt död. Så blev ett 3dje hål och slipade runt det, slipstenen gick sönder och det var min sista som passade någorlunda till hålet. Lagom glad och fortsätter imorgon istället.. Alla hålen i kaross som inte används kommer svetsas igen

Men här är bilder på hur stolfästen sitter. Jag har inga långa ben och jag är inte heller så jätte lång, därav kunde jag ha stolfästena längre fram. Är man lång och längre ben så lär fästena hamna längre bakåt och hänga lite mer i luften. Ursäkta dåliga bilder men man ser hur det sitter iallfall. Bakåt kommer dock hamna ca 1 cm innåt (mot varandra) Fästena fram är original har jag för mig? och bak är där jag har borrat.

Kronoberg
Här sen Jul 2015

Trådstartare
Nu är stolen fast Återstår bara att svetsa hålen och bulten i golvet så är allt klart. Men går att köra såhär om man vill, men då jag har borrat fel och fått göra om några gånger även slipat så får jag svetsa lite så jag slipper massa rost Är du mer nogrann än mig så slipper du detta.. Jag har högst uppsat bak och nästhögst fram på sidofästena. Tycker jag sitter väldigt lågt Stolen är en Sparco evo 2. Allt på just den bilden är högsta läget på sidofästen har jag för mig och jag har även flyttat stolen lite längre fram nu istället då jag inte nådde till pedalerna.

1343 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande