| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ABS försvinner på 996 TT.
|
1385 besök totalt |
|
Någon som kan tipsa om vad det kan bero på att min ABS försvinner vid hård inbromsning på bana? Detta har hänt två gånger, båda gångerna på Mantorp efter långa rakan. Ca: 230km/h, hård inbromsning och pang, ingen ABS , med bromsplattor som följd. Har fungerat perfekt på uppvärmningsvarv innan. Och fungerar vid normal körning . Det är en sak att veta att ABS är borta, men nu när den fungerar delar av varvet och sedan plötsligt försvinner så hinner man inte tänka om förrän det är försent. Blir dyrt däckkonto
Tar tacksamt emot tips! Bilen är en 996 turbo med coilovers, bra bromsar och r-däck. |
||
|
Jag antar att du kopplat ur PSM med knappen i kupén? Det tar dock bort systemet helt..
Kör man fort så räcker inte det utan det som du kan göra som nästa steg är att koppla ur pumpen till PSM-systemet. Du kommer få felmeddelande under den tid den är urkopplad men när du kopplar in den igen så är allt som vanligt. Pumpen hittar du under huven och plasten framme i bagaget. Googla så finns det massor att läsa: http://rennlist.com/forums/996-turbo _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||
|
Jag har PSM skiten på min tävlingsbil Boxster S -02. Drar kontakten under huven och har inga problem med ABS och slipper hopplösa hjälpsystem.
Det du beskriver har jag läst som "ice mode". ABS systemet hinner inte med går ur spel. Googla på ICe mode. Jag har aldrig upplevt det och troligen kan det undvikas med viss typ av bromsolja. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Re:
Nej, jag har inte kopplat ur PSM med knappen, funkade fint på ett par banträffar i våras men nu har det krånglat. Intressant att läsa några trådar på Rennlist, får bli en koll av DTC,er i realtid för att se om någon givare inte hänger med. |
||
|
Re:
Hej, Aldrig hört om ice mode? Verkar konstigt att ABS på 996 skulle blivit såpass mycket sämre än den är på min 993;a, där fungerar det perfekt. När du drar kontakten under skuffen, är bilen helt befriad från ABS då? |
||
|
Du missuppfattade mig Magnus. När jag drar kontakten så stängs PSM av helt, vilket är nödvändigt när man kör precis på gränsen i tävling. ABS funkar som den skall även om ABS varningslampan brukar börja lysa efter några varv.
Vad gäller ice mode så kanske det bara är ett Boxster fenomen?
Har inte råkat ut för det själv men tydligen mindre trevligt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
http://rennlist.com/forums/997-gt2-g
Verkar hända även andra modeller. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1385 besök totalt |