Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (5135 totalt) |
Tillverkningsdatum på hjälm
Hej, När har en hjälm egentligen passerat bäst före-datumet? Har en som är tillverkad Maj 2014, helt oskadad. Hur länge till behåller den sin "funktion"? _________________ Fredrik Karlberg BMW M3 Competition Package -17 |
||||||
Re: Tillverkningsdatum på hjälm
När den varit inblandad i en krasch typ... _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
njae.... frigoliten faller isär efter ett antal år av sig själv.... jag har gamla hjälmar som är 20år som absolut man inte ska använda..... regelmässigt FIA tror jag det är 5 eller 10 år..... men mycket mer än 15år tror jag inte man ska våga använda för sin egen skull oavsett regler..... |
||||||
Kloka ord, sedan utvecklas även hjälmar en del för varje generation. Även om hjälmen ser ganska lika ut på ytan har ofta materialen i hjälmen utvecklats lite, blivit lättare, starkare etc. Enstaka gram lättare hjälm ger din nacke bättre möjligheter att inte få lika mycket stryk om du skulle krascha. När hjälmen passerar 12-15 år skulle jag anse den som en fin grej för bokhyllan istället för på huvudet som skydd. Före detta hjälmtestare, nu lite smartare ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (5135 totalt) |