Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 197 besök senaste veckan (72543 totalt) |
Haft bilen inne på sin första verkstadsrunda...
"Originalratten" hade fått ett par små slitageskador i skinnet precis vid tumgreppet. På bägge sidorna. Det känns lite märkligt i en så pass ny bil... Toyota hade vänligheten att förse oss med en ny ratt utan diskussion. Ett garanti/goodwill-ärende. Där fanns också en tendens till skrammel/rassel från området kring växelspaken. Ljudet hördes riktigt tydligt på höga varv, klart irriterande. Det visade sig att Toyota/Scion har haft en kampanj för att komma till rätta med detta missljudet. Det finns en teknisk servicebulletin "S-SB-0014-13" som Toyota/Scion utfärdat för USA-marknaden. Junior var nere på Toyotaverkstan och viftade med denna TSB'n i samband med rattfixet. De hade naturligtvis aldrig hört talas om problemet men det resulterade iaf att de efter provkörning och konstaterat missljud bytte spaken och relaterade bussningar utifrån rekommendationerna i TSB'n för USA-marknaden, också detta på goodwillkontot. Efter bytet är ljudet klart mindre framträdande men finns i viss mån fortfarande. Känslan i spaken är ännu tajtare än förut. |
||||
Tog en liten tur på nationaldagen. Cruisade runt på krokvägar nordost om stan. På den typen av krokiga småvägar passar GT86'an perfekt.
Vi tittade in hos Fordklubben som körde en kortad och Lunda-anpassad variant av "Superstage". Jag tittade och plåtade lite. Nicke tog några vändor i banan och var faktiskt snabbaste ekipage för dagen. GT86'an levererar. En liten filmsnutt som visar en av rundorna... |
||||
Fyndade en uppsättning extra R-däcksfälgar på blocket för kaffepengar...
BBS - lite fula men raka och runda - väger under 8kg/st. Lite rengöring bara så blir det nog bra... |
||||
Har äntligen haft lite tid att ägna mig åt bilfixande...
Monterade oljekylaren för ett tag sedan men har inte kopplat in den pga att slangkopplingarna kom ihop sig med luftfilterburken. Jag är väl den enda i hela världen som inte kombinerar oljekyl med japanskt ricer-induction-kit. Jag tog resolut och sågade av ett hörn på luftburken och knäckte till ett "plåtlock" som jag popnitade på plats tillsammans med lite tätnings-gucka. Funktion går före look. |
||||
Vi gillar den skarpt. Klassisk sportbilskänsla med motorn fram och drivning bak och diffbroms. Är ju inte helt inkörd på bilen ännu, men den funkar bra på Gelleråsen. Bra balans i hela bilen, bromsar bra och effektivt (originalskivor och ok med PFC08). Testade att skruva lite på dämparna och det går helt klart att påverka uppträdandet lite... Jag tyckte att asfalten kändes ovanligt hal i går. Men det berodde nog inte på bilen då flera närvarande sa samma sak (hur var det på lördagen?). Kan ju inte undgå att jämföra med vår gamla Exige-Cup (eftersom Ragnar var där). Den är oerhört mycket effektivare i alla partier och flera sekunder snabbare på varvet. Men faktiskt är Toyobarun minst lika rolig att köra, fast på ett annat sätt liksom. 100 hästar till i bilen skulle göra att den gick fortare på varvet, men jag vet inte om det skulle bli så värst mycket roligare. Vi mäktade med 1.19 (junior) och 1.20 (jag) efter några varv. Borde gå att putsa lite med bra däck (vi åkte på slitna förhistoriska megaheatcyklade trippelåttor). Blir lite färskare Kumho nästa gång . Var lite lat med filmandet/loggandet, men ev kommer det lite film så småningom... |
||||
Fans det ingen annan utväg än att kapa i burken, för att få sandwic med slangar på plats?
Jag är också anti Nipon pipon luft filter lösningar och lyckades behålla min, men det kannske skiljer i storlek på de du kör och min? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Håller med - superkul bil för inte så mycket pengar...
Mina AN-kopplingar är ganska klunsiga och racer-x sandwichplattan med en riktig hög-kvalitativ termostat tar lite mer plats än en vanlig "Mocal-termostatplatta"... Inga större problem att kapa lite i plasten juh. En ny plastbit går snabbt att beställa från Toyota den dagen man vill bygga tebax till original... Att jag kapat lite i lufburken syns knappt - typ... |
||||
Premiär i konbana med GT86'an. Tillsammans med Fordklubben la vi en klassisk slalombana på Lunda.
Det var verkligen superkul att köra "gammaldags" slalom igen. Toyotan känns helt okej i konbanan - men jösses vad "bakhalt" det var de första reporna. De gamla 888'orna gav inget fäste alls i början. Det blev lite bättre i slutet när dom motionerats lite. Att tajta till dämpningen fram gör skillnad för instyrningen - kul att det märks när man skruvar på rattarna. Det jag möjligen saknar är lite mer grunt på ettan och tvåan. Efter vändningen i slalombanan t.ex. skulle man vilja ha lite mer power på låga varv. Väl uppe i fart är det inga problem, då räcker effekten för slalomåka. Superkul! |
||||
Var uppe på Lunda med GT86an häromdagen.
Själv stod jag över körandet, men Nicke la några vändor i Challengebanan. Helt klart är att det går att åka riktigt fort med GT86'an. Med smala 215-däck körde Nicke 1,19, vilket iaf får betraktas som halvfort jämfört med övriga ekipage om man beaktar vikt/effekt/däcksbreddkvoterna. |
||||
Tack för åkturen i fredags, trevlig bil.
Märktes att däcken inte var super, även när de var värma fick du leta rätt mycket efter fäste i framvagnen, men överlag verkade bilen välbalanserad och trevlig, bara ca 20km/h mer än min bil i slutet på rakan _________________ Matthias Karlsson |
||||
Hmm - ja det stämmer att greppet var kasst...
Jag testade Yokohama A048 (235/45x17) som inte alls funkade som jag är van... A048'orna brukar ändå vara om inte greppmässigt i klass med t.ex. Kumho V70 - så i alla fall okej... Men dessa var hala... När jag skaffade däcken visade det sig att de var tillverkade tidigt 2013 och jag vet ju inte hur de förvarats sedan dess... (hur stor påverkan ev felaktig förvaring faktiskt har är svårt att säga...) Senast jag var på Sviestad med bilen åkte jag på Kumho V70 (215/45) och de var klart att föredra jämfört med dessa A048'orna. Mycket mer grepp och trevligare karaktär grepp/handling. Jag har även nyligen kört en del på ett set gamla 888'or (225/45), även dessa var mycket bättre än A048'orna, dock inte i klass med Kumho... |
||||
Trevligt att träffas i torsdags och fredags! Och återigen måste jag säga hur mycket snyggare bilen är i verklighet än på bild - på bild framgår det liksom inte hur mycket trevliga detaljer som finns att studera.....
_________________ Porsche 964 |
||||
|
||||
Det samma! Vi är ett kul gäng som trasslar med avanceradförarkurserna. |
||||
Det har inte varit överdrivet stor aktivitet i Toybarugaraget hittills i vinter.
Har ju haft lite funderingar på att klämma dit ett Cosworth kompressorkit, men om det nå'nsin blir aktuellt får det nog vänta iaf till till nybilsgarantin gått ut. Kanske nästa vinter... Med rätt chaufför går det ju att åka rätt fort även med blygsamt vikteffektförhållande och smala däck har det visat sig... Igår trillade ett paket in från PEAN. "Activate more grip" Ska bli intressant att se om chassiförändringarna jag funderar på kommer att göra bilen ännu kvickare och mer lättkörd... Planen innefattar bl.a. justerbara krängare fram och bak, lite högre rollcenter fram samt att reducera anti-squat i bakvagnen en smula... Originalbromsarna med PFC-08 belägg verkar nästan räcka till för mina behov. Ska plocka bort sköldarna fram och se om det går att snitsa till luft-scop i Porsche-style att fästa på bärarmarna för att styra lite luft mot bromsarna. På sikt vore det kul med "riktiga" bromsar, om inte annat för att det ju ser lite mer "racecar" ut... mvh / Farbror Falk |
||||
Härligt att den används flitigt och modifieras med eftertanke! Har du siffror och lite bilder/caddar på hur upphängningarna ser ut som vi kan använda oss av i våra räkningar och resonemang i annan tråd? _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jag googlade lite efter det för ett tag sedan - men hittade då inte nå't vettigt... Finns en artikel i VDI om bilen ur chassidynamikperspektiv, men tror inte att den var så djuplodande... Ska kolla vidare lite... Det kanske går att googla fram mått/CAD vad gäller hjulställen... Edit: Hittade VDI-artikeln. Den var ännu ytligare än jag mindes... http://viewer.zmags.com/publication/ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 197 besök senaste veckan (72543 totalt) |