Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech KPI/SAI ojämn - camber som tänkt | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (26923 totalt) |
Nu börjar vi närma oss sanningen
cc1 = 1119 ub = 338 z = 98 y = 64 Rspv = 70 Det är de mått jag ändrat och fått ut camber på ca -3.5 och KPI på ca 12 Spårvidden hamnade på ~1500 Detta gör att mätprotokollet på höger sida stämmer ungefär överens med små ändringar/medel. Det som är lite komiskt är att måtten är på vänster sida och kontrollerade på höger bara (utom Rspv, spv, z, y) Nu ska jag få ordning på roll center, en skrubbradie som är acceptabel, och borde lägga in caster så jag kan se vad för camber gain/loss jag får Edit: Med dessa värden får jag rc på -74, stämmer? _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Nu har vi knas igen
h3 eller z eller dia däck är fel h3+z ->174+98 ->272 Detta borde vara lika med 584/2 -> 292 Hmm nu stämmer detta bara vid 0grd camber men diffen på 20mm är fel. z måttet och däcksraden ger h3. Så h3 är ett hjälpmått, inte styrande. h3 är bra att ha koll på. Är du med? _________________ Johan Sjölinder |
||
Som du sa innan så handlar det om däcktrycket också. Då däcktrycket enbart är på runt 1.5 bar, kombinerat med cambern så skulle däcket mycket väl kunna komprimeras 20mm. Se visualisering av kontaktyta i grönt _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Minskar jag däcksradien med 15,87 (D med 31,74) så får jag i hopp det. EDIT: 15,75 skall det vara Kolla om det stämmer med verkligheten, se f1, f2 och f0. Vi kan också titta på kt. kt lär variera med däckstrycket och camber. Kolla vad du får för skilnad vi olika tryck. rc: Kolla min flintacadd bild. Jag har nu rc -43,0mm (rätt? Hoppas det, kolla) _________________ Johan Sjölinder |
||
Blir lite svårt just nu att kontrollera däcket då bilen står på pallbockar och nerrivning av bilen är påbörjad. Kan göra en kontrollmätning på en bil med ungefär samma vikt med ungefär samma mängd camber.
Jag får RC till -74 med de mått jag skrev tidigare
Men här är en bild på bef corner weight. Det jag var intresserad av var att ha något att jämföra med till våren _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Kan du få fram var mp ligger i förhållnde till markplanet och mitt i bilen? (2 kordinater)
Edit: Kan du mäta vinkel mot markplanet? Linje 1->2 ? (5,4326) 5->mp ? (12,0638) tw->mp ? (-3,2921) (mina vinklar) kt=264/15,75 ->kt=23,1 kg/mm Gånger g så blir det lite bättre sorter. kt=227 N/mm (rimligt i min värld, rätt är en bra fråga ) _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag får mp utanför bilen, till vänster i skisserna, detta då fjäderbenets lutning är mindre i förhållande till vertikalen gentemot bärarmens lutning mot horisonten.
För visst mäter man vinkelrätt mot fjäderbenet? Eller är det mot spindelvinkel eller KPI? _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Då har vi hittat missen i min modell och det gör att jag också får -43,8 (min diameter på däcket är minskat motsvarande 15,8)
1->2 ? (5,4326) [5.4326] 5->mp ? (12,0638) [11.9559] tw->mp ? (-3,2921) [-3.34336] Då är nästa fråga vilka grundvärden jag bör satsa på inför nästa år. Det som har möjlighet att ändras på är: h3 (z) (med följande Rspv och y) Spv cc1 ub ET Vad jag fått fram från Peugeot Sport verkar de köra h2 till 141, vet dock inte vid vilken däckdimension. Så jag väljer att behålla h2. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
1. sänka punkt 2 (minska h3 öka z)
Jag skulle flytta minst -25 även upp till -45. Justerbart vore kalas. 2. Fälgar med ET tex 40 och spacer med just centrumstyrning. Kan från börja gör spercerna tjockre än som nu med ET -1. Funkar det inte, bara svarav av specer. Iof skrubben ökar, ser ingen panik i det. tw blir större, inte mycket men alltid något. 3. ub, förläng om drivaxlarna tål det. Kan även flytta fram punkt 2, mer caster, men klarar drivaxlarna det? tw blir större med längre ub(se tw o 2. Tankar/spåningar av mig. Sen är det bara labba runt med de mått man har frihetsgrader i och se vad som händer. _________________ Johan Sjölinder |
||
1. Målet är att bygga om till uniballs så då finns möjlighet för att flytta det. Får dock räkna på hur mycket jag vågar förlänga innan det finns risk att saker och ting går sönder. 25mm känns inte som några direkta problem i alla fall. 2. Med bibehållen statisk camber kan jag inte ens gå upp till ET 10 innan det går emot fjäderben. Skulle vara om jag ökar på spindelvinkeln istället, då borde ET10-15 fungera. (Standardhjulen till dessa Peugeoter ligger rätt lågt från fabrik, 19-24. Originalfälgarna mäter 15x6 ET19. Kör enbart med ET runt 0 på grund av att det ska gå fritt mot fjäderben och hamna innanför original skärmkant) 3. Flytta fram punkt två har slagit mig och ska nog försöka göra det, i alla fall ett par 10mm. Finns här något jag ska börja arbeta med? En viss spindelvinkel, 12-14 grader? Önskad mäng caster, 5-6 grader? _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
1. Japp styrs av vad som går och håller.
2. ET 40 fälg med 41mm tjock spacer är lika med fälg ET -1 Ändringen av ET kräver spacer, är du med? Vilket ET i ditt fall man skall utgå ifrån styrs av tillgången på fälgar. Minsta tjocklek som spacer måste ha för att få centrumstyring mot fälg och nav. Vad du säger ger i prinsip min och max tjocklek på spacer. Fördelar: Spacer är lätt att byta, om man gör det smart. De tar inte så stor plats kontra massa olika fäljar + däck. 3. Se vad som går japp Spindelvinken(spv) måste jag fundera lite på innan jag svarar. _________________ Johan Sjölinder |
||
2. Jo, men jag tänker inte inhandla extra fälgar och mycket tjocka spacers i onödan. ET 20 kommer vara alldeles för högt ändå i slutändan. Kommer nog vara lite begränsad av karossen ändå i slutändan då jag planerar att köra 225-däck, vilket kommer vara tight. Fungerar med nuvarande setup och ET0 (8" breda fälgar) Men jag vet på ett ungefär vart utsida ovankant på däcket får vara i förhållande till centrumplanet på bilen. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Ok, min tanke var att spacer ger en frihetsgrad som annars i många fall kräver fälgbyte.
Och att ändra en sak som påverkar så få saker som möligt. Och som du säger, du har ingen lust att köpa nya fälgar mm. Helt ok. Gäller bara väga för och i mot alla förändringar man gör och även vad man vinner och förlorar. Även priset(kr) på förändringen skall med i kallkylen _________________ Johan Sjölinder |
||
Givetvis, har ju möjlighet att köra fälg med ET20 och börja med 20 mm spacer. Kommer bara kunna köra ET10 typ som högst. Men visst kan jag alltid använda mig av andra originalfälgar för att leta upp rätt offset, men det kommer krävas tid på banan är jag rädd för
Men visst, skulle jag hitta rätt 15x8 fälgar som är lätta så kan jag alltid köra omvanligsspacer som jag kan svarva av. Typ rpf1 eller liknande _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
h3: -20 till -50mm
z skulle vara just att ha justerbart. Hälst så z påverkar så få andra saker som möligt En hel del föränklat, men huvuddrag spv, Rspv, y påverkar KPI och skrubb z(h3) påverka rc Då din spv är liten så y ändrars skrubb och KPI, iof Rspv också. Har vi nu en justerbar ub i längd kan vi behålla allt annat lika. z(h3) ändringar påverkar y och Rspv lite pga den lilla spv:en. Skrubben och KPI blir i prinsip oförändrade. Sen är det bra att ha koll vad som händer med rc för inner och ytter hjul. Ytter rc åker ner och inner upp pga kränging på karrosen. Sen får vi en kompensering av detta pga att ytter däck trycks ihopp och inner isär. _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech KPI/SAI ojämn - camber som tänkt | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (26923 totalt) |