Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Funktion halvstel bakaxel? | 8556 besök totalt |
På min gamla Golf mkIV så var ju "U" formen vänt åt andra hållet, där hjulen/fjädrarna satt ute i benen och axeln satt fäst i bilen framför. Är det någon relevant skillnad på funktionen om "U"et pekar framåt eller bakåt?
. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Vad är det egentligen som definierar skillnaden mellan en dedione och det där på bild?
|
||
Lite mer bilder tack, framifrån och från sida.
Ser det ut som jag tror så stämmer det som 2fast4u säger. EDIT: Dedione har ingen inbyggd rollstyvhet, om jag nu tänker rätt. Axen på bilden skull i prinsip bara behöva en fjäder i mitten för vertikal fjädringen. 2fast4u han före _________________ Johan Sjölinder |
||
Halvvägs ner på sidan i denna tråd finns fler bilder på bakaxeln(den som sitter på bilen): http://forums.mwerks.com/showthread. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Prinsip/funktionsmässigt så är dåda lika.
U:et skall vara böjstyft i 2-riktingar(framåt/bakåt och upp/ner) men rätt vridvekt. Hmm så vekt man får den kräningsstyvhet man vill ha. Bild på en Golf mkIV bakaxel vore en bra som referäns. Funderar lite på vart hamnar rc? Golf mkIV mitt i mällan infästingrna i karrosen om jag förstått rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||
Så när ena sidan fjädrar upp så böjer sig inte axeln, men den kommer vrida sig eftersom rörelsen roterar runt främre bussningen? . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
ThomasT, jag tror du tänker rätt.
Jag tänker så här. 1. kapa bort U:et/röret i tanken (huvudet) Hjulen kan röra sig fritt upp och ner utan att påverka varandra. Typ en fram->bakåt riktad länkarm. Nu har hjulen noll styrchel för sida(camber) eller ut och in (tå in/ut). Det är det som U:et skall vara styft för. De 2 varianterna är som tänka sig sätta fast hjulet i en traditionell krängings hämmare. Som ice var inne på Old Golf sitter hjulet i droppstaget till trängaren och infästingen i karrossen är leden(upp/nerfjädring) New Golf sitter dropplänken fast i karossen, hjulen i infästingen för krängaren. Hmm vet det fa... om detta gör det klarare för någon annan, men jag har en bild i pallet. Hela probomolatiken (jä.... ord) är hur man skall ta broms och sidolasterna i bakaxen. i IV fall har man allt i ett. i senare har man lagt till panardstaget för styvhet i sida. Vilken är bäst??? Bra fråga _________________ Johan Sjölinder |
||
Sitter ett panhard på den nya också. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Racetech Funktion halvstel bakaxel? | 8556 besök totalt |