Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 1 besök senaste veckan (47217 totalt) |
Jo det är klart. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
Vad ska man åka på för tider på Knutstorp för att vara skapligt snabb med en såhär holk? R-däck då... _________________ Martin Israelsson |
||||||
Ja och andra använder tydligen sin ECU för att räkna på kärnreaktorer och liknande, men kan likförbannat inte presentera sin data genom annat än mobilbilder tagna på en CRT skärm i ovan nämnda ECUs "analysverktyg". Själv tror jag signalen från en accelerometer är lika brusig (om inte mer, eftersom man rimligen har högre samplingsfrekvens) som den från en GPS, och givetvis beror resultatet på dels hur hårt man vill filtrera och vad man vill räkna som "kontinuerlig acceleration", själv föredrar jag att ha koll på datan från min 800 kr pryl, och jag har den mest för att jämföra med mig själv så precisionen är inte så noga. Min poäng var främst att Knutstorp kanske inte är den bästa banan att mäta på, jämfört med t.ex. Ljungbyhed som inte hjälper till lika mycket. Här är en plot med olika stora moving average filter, som kanske är mer eller mindre realistisk än den data Racechrono stoppar ur sig som peak. Vill man titta på rådatan kan man hitta både 3 och 4 G, men bara en sample i taget. Men jag antar man slipper tänka på sådana obekväma bekymmer om man köper någon annans lösning rakt av för 50k och lägger på 10k för att låsa upp accelerometern. ( https://www.elfa.se/sv/accelerometer _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Nu va du inte rättvis
Har väl hänt ett par gånger att jag lagt upp bild med mobilen för det har strulat och inte gått att klippa in som jag velat eller vart lat, men nu för tiden har ja lagt in snyggt och prydligt.. Det enda jag ville belysa va att visa logg utrusningar verkar filterera bort visa orimliga G krafter och visa inte, och sen pratar folk om G krafter som är orimliga PS om du köper Motec som du verkar syfta på är Accolemoter alltid upplåst och i dom nya inbyggd också, men en dyr dasch logger kan kosta 50k ja _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
En rimlig målbild för din bil är nog 1.05 tider skulle jag tro. Jag minns inte helt vilken effekt du har men dina däck ska räcka ner ännu längre i kombination med bra med mos i maskinen. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
Fin bil du har fått ihop Martin! Du kan ta min Z3 och Gabriel Wendels M3E36 som referenser. Min Z3 2.8 Coupé väger med mig i ungefär som din bil med dig i och med ~215 hk i motorn har jag vid ett par olika tillfällen åkt höga 1.06 tider på Knutstorp. Gabriels M3E36 är nog ca 100 kg tyngre men har å andra sidan drygt 100 hästar till - han åker höga 1.05 tider. Vi har båda tämligen bra chassin men "bara" 245/40-17 däck på 9,0x17" fälgar. Om ditt chassi kan hålla de stora hjulen någorlunda bra mot asfalten och du får upp däcken till arbetstemperatur borde du definitivt generera mer sido- och bromskrafter än vad vi kan på 245:or. Vad ger motorn för effekt på 1 bar? 260-270 hk? 2-2,5 s borde du definitivt kunna kapa på dina 1.07.75 Jag säger som så - skaffa dig en förarcoach, kommer ge dig möjlighet att utvecklas betydligt snabbare och sänka varvtiderna mycket fortare än all trimning. Har du dessutom tur att den som coachar dig kan en del om chassidynamik kan du säkert få hjälp med inställningar också. Ett tips är att kontakta Robert Serwanski på Serwanski Vehicle Dynamics AB. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Ja jag hittade en resultatlista från ovan nämnda klass innan du skrev precis, å ja det är ju en bit kvar till de tiderna, men det är väl ett bra mål. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Ahh okej, det verkar ju ändå inte helt omöjligt. Vet faktiskt inte vad maskinen lämnar för effekt då en inte är bromsad men det är ju en liten stackare men å andra sidan är ju effekten justerbar så får väl krana på tills det går tillräckligt fort men har hållt nere effekten tills man känner att chassiet och jag själv är överens _________________ Martin Israelsson |
||||||
Okej okej ja det är ju bra referenser. Jo man märker att man får ligga på rätt bra för att få upp tempen i däcken, å som du säger så lär ju inte däcken sätta stopp än på väldigt länge. Jag vet faktiskt inte vad motorn lämnar för effekt med 136x2 blir ju 272. Sen ger den kanske lite mer som sugmotor nu eventuellt så kanske 300 max? Det där med förarcoach är ju något att tänka på, tack för tipset. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Funderat lite över vad som ska göras på bilen nu under vintern. Får väl se hur mycket som hinns med.
Att-göra-lista över vintern: - Svarva ny större gasrulle till spjällhuset så gasen inte blir lika "på-av" för att lättare kunna moderera gaspådrag. - Gå igenom motor, plana block samt ny packning. - Montera mindre batteri. - Bygga fästen för vinge, göra endplates samt montera på bilen. - Bygga frontsplitter. - Bygga om stötfångare bak. - Bygga diffusor bak. - Göra om avgassystem för bättre frigång samt mindre tung ljuddämpare (nästan ljudlös nu) och med utblås i mitten. - Modifiera nere delen av framskärmarna för att släppa ut luft bakom framhjulen. - Ny stol som är smalare så man sitter fast ordentligt. Tips på smal och hög stol mottages gärna (80kg/193cm förare). - Aluminiumfäste till stolen. - Se till att huven inte fladdrar i framkanten. - Lätta bilen mer... tips mottages gärna även här då det börjar bli svårt att komma på vad man kan kapa bort _________________ Martin Israelsson |
||||||
Bra kört och fin bil säger jag Titta inte så mycket på andra. Ha kul, kör och utvecklas. Att tävla hjälper nog, men är det din första sässong tycker jag du ska vara verkligt nöjd med de tiderna på knutan. Martin underdriver sin effekt Alla vet vad en 2,8 lämnar Dina gigantiska däck ställer jag mig lite frågande till. Tror det skulle gå snabbare med 245or pga lägre vikt och bättre temp. Kör du medium? På sikt kan nog även ett värsting-chassie kapa lite tid också.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Passa på att gör rullen excentrisk så får du en progressiv gas _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Tackar för det Nä det är väl så, man får köra, träna, skruva och utveckla sig själv och bilen efter hand som tid och ekonomi tillåter. Finns ju hus och en ny liten blivande raceförare som ska uppfostras med, så tid är ju inget som det direkt finns i överflöd av Detta var andra körningen med bilen sedan de nya däcken kom på. Kört en dag på Ljungbyhed innan Knutstorp nu. Innan det så har jag kört 2 trackdays 2013 samt en på Ljungbyhed tidigare iår. Det är allt, så det borde som andra skrivit finnas en hel del att hämta genom att lära känna bilen osv... Jo de är klart att dessa däck kanske är lite onödigt breda för tillfället, men kände att när jag väl skulle byta från Federal-däcken och köpa riktiga R-däck så kunde jag lika gärna köpa rejält brett då det inte skiljde så mycket i pris. Dessa är faktiskt hard tror jag, men nån sa att Dunlop var typ ett steg mjukare än visa övriga så de kanske motsvarar medium hos t.ex Yokohama eller Kumho Det tråkiga med R-däck verkar ju vara tillgången på dimensioner och gummiblandning, ibland finns det ena och ibland nått annat att tillgå... Nu får bilen bo i garaget för vinterns uppdateringar, å så hoppas vi kunna köra endel nästa år. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Jo jag har också funderat på det, så det kanske blir så. Det är ju i början av pedalrörelsen man vill öppna spjället relativt lite, och sedan kan det öppna fortare sen... Nu så är den rätt hispig på gasen, nästan omöjligt att gasa normalt typ när man ska köra iväg å så... blir gärna 3-4k rpm direkt, haha... _________________ Martin Israelsson |
||||||
Jag har en sådan i Raidopowerutförande (samma stol, annan branding), den är som du säkert läst ganska lång i ryggen och passar de som är lite längre. Annars inget att anmärka på. Jag är 177cm 70Kg och då är stolen snäppet för bred och hålen för axelremmarna hamnar för långt upp. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 1 besök senaste veckan (47217 totalt) |