Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reducera luftmotstånd, ev lite downforce. Plant golv?
1751 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Jag spånar lite inför framtida mekinsatser på vad som skall bli en riktig allround bil.. Bilmodellen är en Audi V8, motorn en RS4 B7 V8 dock är väl dessa parametrar egentligen ointressanta för min frågeställning.

Vad jag siktar på är att reducera luftmotståndet maximalt för att sänka bränsleförbrukningen samtidigt som jag inte vill få en bil som är instabilare i fart original, hellre tvärt om.

Utseendemässigt vill jag hålla det så original som möjligt med (mitt exemplar har haft "EVO" kittet som innefattar en frontsplitter som är kvar och en justerbar bakvinge som kommer införskaffas på nytt i framtiden)

Men små "skärmar" som harmoniserar med bilens linjer framför samtliga hjul för att styra luften runt hjulet i bästa möjliga mån samt minimera karosseriglipor etc utöver det plana golvet är saker jag funderar på.

Golvet är dock min huvudfråga..

Eftersom jag inte är särskilt sugen på att koka diffar eller bränna golvet från ovansidan är enda utvägen jag ser att ha det öppet under kardantunneln. (rosa linjer) bakom diffen bak drar jag senare en egen kanal för denna luft för att styra den ut bakom bilen.

För att inte få onödigt mycke turbulens pga detta tänker jag mig en stadigare släplist i gummi längs kanten som sticker ner 25-40mm (beroende på markfrigång).

Nästa problemområde för ett helt plant golv kommer kring hjulupphängningarna, främst fram där även hjulen ska kunna vridas (och V8an har ganska stort rattutslag vilket i sig gör den väldigt smidig trots sin storlek).
Här kommer ju också turbulens skapas, så jag undrar lite över om man skulle sätta en släplist även vid gul eller brun linje..
Framför framhjulen syns en orange triangel, detta ska symbolisera en kil som riktar luftflödet mot sidorna och ifrån hjulen. Denna metod har i tester visat sig fungera ypperligt för att reducera luftmotsåndet men skapar även en aning lyft. En annan variant är att ha en skarp kant som riktar luftflödet ifrån hjulet.

Splittern i sig tycker jag känns enkel att greppa hur den i stort ska utformas, jag funderar dock på om man ska göra en nivåändring just framför framvagnsbalken i kombination med styrningar för luftflödet (här i bruna linjer) för att motverka de lyft som kilarna eventuellt skapar, sen hålla samma nivå på golvet bak till efter bakaxeln där en enklare form av diffuser tar vid (gröna linjer)
Se även: http://i43.tinypic.com/k184w.jpg

Men så som jag förstått det hela är halva poängen med aero under bilen att längs bilens längd öka den styrda tvärsnittsarean för att accelerera luften? Har jag då två raka linjer längs hela bilen där jag också gör en öppning i mitten med styrningar kommer tvärsnittsarean där att minska om jag inte ändrar golvhöjden igen (troligen inte möjligt) eller om jag drar de yttre styrningarna utåt för att bibehålla tvärsnittsarean (längsgående bruna linjer).

Blå linjer innefattar områden som blir plana, men utan styrningar för luftflöde.

Vidare i fronten finns original två hål som på DTM tiden användes för bromskylning, dessa kommer behållas med troligen blockas utanför banorna. Det nedre luftintaget tänker jag mig användas för kylning av motor och en skärmning därifrån mot kylaren.
Grillen blockas antingen eller så blir det luftstyrning därifrån till insuget. Med andra ord kommer frontens luftflöde blockas eller styras till korrekt funktion. Den luft som går genom kylaren kommer ju senare dock passera ner och ut genom kardantunneln.

Är jag i rätt linje med mina teorier? Eftersom bilen kommer användas på allmän väg också kommer jag ju inte kunna köra den hur lågt som helst vilket kommer påverka den potentiella downforce vinst jag kan få kraftigt negativt, men det första målet är som sagt mindre luftmotstånd. De jag har mest brydderier kring är öppningen i mitten och hur man ska lyckas skärma av den på ett bra sätt så att de inte påverkar resten "för mycket".

Regards, Johan Eriksson.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

de blå linjerna markerar alltså plangolvet? På en bil som ska användas till vardags skulle jag fundera på om det verkligen är bra att dra det så långt ut på bärarmarna, när du hissar bilen för däcksbyte och annat skoj kommer de ju att fjädra ner ganska långt?

För mittensektionen kanske en aluminiumplåt med luftinsläpp kan fungera? Luften som tas in där kan släppas ut i diffusorn? Kan iofs fungera mindre bra vid stadskörning jämfört med landsväg.

Kristoffersson Engineering
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Vid framvagnen kan man ju montera "plattan" i bärarmen med så den följer fjädringen, hur mycke plant som går göra där vet jag inte i dagsläget.. Men tanken är väl att göra så mycke som möjligt plant i alla fall.

Jag är väl mest nyfiken över hur man ska tänka rörande mina gummistyrningar för flödet under bilen, om jag var på rätt spår med att den omslutna arean bör hållas konstant för bästa funktion (alt. gradvis ökande). En förminskning för betyda att luften bromsas och "funktionen" försämras? (både lyft och luftmotstånd skapas)

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
1751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande