Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Individuella spjäll och MAP
2379 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Individuella spjäll och MAP

När man kör individuella spjäll och ska köra MAP-baserat sprut, hur brukar man då ta ut MAP-värdet?

Har man nåt mini-plenum dit man drar ledningar från varje runner (från mellan spjället och motorn)?
Hur brukar ledningarna mellan runner och mini-plenum i så fall vara dimensionerade? om dom är för grova kan väl cylindrarna börja sno luft av varandra eller?

_________________
William Ekström
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



på kompisens esprit så är turbomatad så har han plenumkammaren innan spjällen (så är de ju på bmw m också) så där tas map värdet i plenumet istället. Dock får han ju inget undertryck där.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Jo det blir ju lite annorlunda på en vanlig sugmotor..

Ingen som har koll?

_________________
William Ekström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Många som kör MS med separata spjäll använder slangar från varje runner som går till en liten tank (typ ett soppafilter från macken), ofta med en strypning i slangen också.

Men det som verkar funka bäst i mina ögon är att antingen köra helt alpha-N (spjällläge och varv) eller en "blended" variant där man kör alpha-N på de lastpunkter där man har dålig/ojämn map-signal, och bara använder mapsensorn i de lastområden där den ger bra signal (typ när ev. turbo laddar).

MS klarar "givetvis" alla tre varianter om jag inte minns helt fel ;-)

/Gustaf

MS=Megasquirt

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
I vilka lägen blir det dåliga MAP-värden (sugmotor)?

Kanske man kan laborera med olika restriktorer och storlekar på MAP-kanister för att få ett bra värde?

Är det inte väldigt svårt att få en motor att gå bra med alpha-N? En motor kan väl, vid olika belastning, ha olika VE även om varvtal och spjällvinkel är konstant?

_________________
William Ekström
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



William Ekström skrev:
I vilka lägen blir det dåliga MAP-värden (sugmotor)?


Har man våldsamma kammar med mycket överlapp så brukar vaccumet fladdra en hel del på låga varv.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Det är också så att med vassa kammar och separata spjäll kan skillnaden i undertryck mellan tomgång/last och fullast vara väldigt liten.

Jag har inte mappat alpha-N själv, men jag tror också att det är svårare. Men man får nog också fundera på vilka krav man har - en bil med denna typ av motor kanske inte behöver ha perfekta bruksegenskaper?

Min erfarenhet är att det är ganska lätt att mappa rätt bra på fullast, det är dellast och framförallt låglast som det tar riktigt mycket tid att få till så det blir "perfekt".

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Här har dom i alla fall löst det på ett sätt:

Fler bilder här:
http://www.haywardperformance.com/gallery.htm

_________________
William Ekström
Citera
Skruva banåkabil
Individuella spjäll och MAP
2379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande