Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2379 besök totalt |
Individuella spjäll och MAP
När man kör individuella spjäll och ska köra MAP-baserat sprut, hur brukar man då ta ut MAP-värdet? Har man nåt mini-plenum dit man drar ledningar från varje runner (från mellan spjället och motorn)? Hur brukar ledningarna mellan runner och mini-plenum i så fall vara dimensionerade? om dom är för grova kan väl cylindrarna börja sno luft av varandra eller? _________________ William Ekström |
på kompisens esprit så är turbomatad så har han plenumkammaren innan spjällen (så är de ju på bmw m också) så där tas map värdet i plenumet istället. Dock får han ju inget undertryck där.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
Hej
Många som kör MS med separata spjäll använder slangar från varje runner som går till en liten tank (typ ett soppafilter från macken), ofta med en strypning i slangen också. Men det som verkar funka bäst i mina ögon är att antingen köra helt alpha-N (spjällläge och varv) eller en "blended" variant där man kör alpha-N på de lastpunkter där man har dålig/ojämn map-signal, och bara använder mapsensorn i de lastområden där den ger bra signal (typ när ev. turbo laddar). MS klarar "givetvis" alla tre varianter om jag inte minns helt fel ;-) /Gustaf MS=Megasquirt _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
I vilka lägen blir det dåliga MAP-värden (sugmotor)?
Kanske man kan laborera med olika restriktorer och storlekar på MAP-kanister för att få ett bra värde? Är det inte väldigt svårt att få en motor att gå bra med alpha-N? En motor kan väl, vid olika belastning, ha olika VE även om varvtal och spjällvinkel är konstant? _________________ William Ekström |
Hej
Det är också så att med vassa kammar och separata spjäll kan skillnaden i undertryck mellan tomgång/last och fullast vara väldigt liten. Jag har inte mappat alpha-N själv, men jag tror också att det är svårare. Men man får nog också fundera på vilka krav man har - en bil med denna typ av motor kanske inte behöver ha perfekta bruksegenskaper? Min erfarenhet är att det är ganska lätt att mappa rätt bra på fullast, det är dellast och framförallt låglast som det tar riktigt mycket tid att få till så det blir "perfekt". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Här har dom i alla fall löst det på ett sätt:
![]() Fler bilder här: http://www.haywardperformance.com/ga _________________ William Ekström |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2379 besök totalt |