| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spricka i gelcoat?
|
2798 besök totalt |
|
Spricka i gelcoat?
Gjorde ett inlägg på ett husvagnsforum men insåg precis att jag troligen får betydligt bättre svar här på Rejsa.
Och husvagnen används naturligtvis i racingsammanhang...
Har fått sprickor i vad jag tror är gelcoat på kofferten fram på husvagnen:
Någon som har bra tips på hur man kan laga detta? Min första tanke var att skära bort allt som sitter löst, tvätta rent och värma med värmepistol för att få bort fukten. Sedan täta/fästa med något som förhindrar mer släpp och att fukt kommer in. Har försökt att skära med typ vass mattkniv men då släpper det direkt ytterligare 5 mm, kanske dremmel skulle funka bättre? Denna lagning blir säkert inte så vacker så tänkte täcka över med tex reflextejp eller liknande, passar ganska bra i detta område på husvagnen tror jag.
Men om man läser hur man lagar sprickor på båtar så verkar man slipa ner och sedan fylla på med gelcoat spackel. Dock är jag rädd att detta kan bli ett ganska stort område och jag vet inte hur jag ska hitta gelcoat spackel med rätt färg.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
|
||
|
Jag skulle slipa med en bandslip...så man kommer ner i friskt matrial.
Spackla kan då göra med vanligt spackel....helst med lite glasfiberinnehåll. Kan du inte tejpa över hela skadan sedan....får du väl måla. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Ja, efter lite mer research känns det som slipning + gelcoat är vägen man bör vandra.
Några tips på hur man hittar gelcoat i liknande färg när man inte har färgkod? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Re:
Nja, tveksamt om det är så lätt, har en Dethleffs från -05 och de säljer bara husbilar i Sverige numera. Men det skadar naturligtvis inte att kolla med importören. Edit: Hade visst fel, Dethleffs husvagnar säljs fortfarande i Sverige. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Spricka i gelcoat?
|
2798 besök totalt |