Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bultmönster Porsche "Mezger" sprängkåpa och startmotor
2519 besök totalt
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91


Trådstartare
Bultmönster Porsche "Mezger" sprängkåpa och star

Hej!

Jag håller på att hjälpa en polare para ihop en 996 turbo-snurra med en 01e (ja, vi får se hur den håller, men de finns ju drevsatser att köpa ) . Nu ska det ritas och fräsas en ny sprängkåpa som ska svetsas dit. Ett försök gjordes med adapterplatta men resultatet var inte tillfredsställande. Vi har mätt och har i princip alla måtten till bultmönstret på motor-låda och startmotor och vi fick adapterplattan att passa, men de är enbart avmätta mått. Jag har inte lyckats hitta någon ritning över hur den fyrbultade kåpan ser ut online. 01e var inga problem att hitta.

Till själva frågan: Startmotorn är jag ganska osäker på. Just nu befinner sig startmotoraxeln på en diameter av 299mm kring vevaxeln, alltså cc 149,5. Stämmer detta? Det ligger ju nära till hands att tro att cc ska vara 150. Det är jäkligt svårt att uppskatta hur mycket spel det ska vara i kuggarna.

De övriga fyra skruvarna passade som sagt med adapterplattan, men om någon sitter på dom måtten så tar jag tacksamt emot dom för att bekräfta att våra mått är korrekta.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Maila mig på erikjakan@gmail.com

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91


Trådstartare
Du har mejl!

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Porsche bultmönster använder polärkoordinater. Dvs. avstånd och vinkel.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91


Trådstartare
Lysande, tack! Då kan jag korrigera hålbilden till kåpan.

Då återstår bara axelcentrum för startmotorn. Det borde vara 12mm hålet nere till höger (fast startmotorerna brukar ju alltid sitta på ovansidan...), synd bara att dom måtten inte syns på bilden. Finns det möjligtvis en icke-croppad version av den?

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

Bensinskallen skrev:
Lysande, tack! Då kan jag korrigera hålbilden till kåpan.

Då återstår bara axelcentrum för startmotorn. Det borde vara 12mm hålet nere till höger (fast startmotorerna brukar ju alltid sitta på ovansidan...), synd bara att dom måtten inte syns på bilden. Finns det möjligtvis en icke-croppad version av den?


Denna bild kommer från min egen ritning. Det är en adapter för att para Porsche 930 växellåda med SAAB B234 motor. Porschelådor (åtminstone äldre) har startmotorn på växellådan, så man behöver inte göra hål för den på adapterplattan. Det skulle inte förvåna mig om bultmönstret härstammar från VW bubblan och har varit likadan sen 1936...

Alltså är det endast M10-hålen som är relevanta för dig, M12-hålen är SAAB/GM bultmönster...

Fast om du googlar lite hittar du bultmönster för 01E också

https://grabcad.com/library/01e-audi-transmission-bolt-pattern-1

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91


Trådstartare
Ja 01e:n har jag sedan tidigare, den var inga bekymmer att hitta. Den är dock irrelevant eftersom den delen av växellådan kommer sågas bort

Jo, jag kommer behöva hål för startmotorn i sprängkåpan eftersom det är just en sådan porsche-motor jag arbetar med. Så c-c måttet för startmotorns axel i förhållande till vevaxeln är det jag saknar nu

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Jag kom också fram till 150mm c-c för startmotorn. Mått med noll spel i kuggarna 149,5mm.
Tog även några mått på en G50 låda och där mätte jag 150mm c-c vevaxel till startmotorbussning.

Här är min version av svetsa-på svep for Porsche (och bubbla) motorer:

Krysset skall givetvis kapas bort när allt är påsvetsad. Det är bara centreringshjälp.

Är polaren du hjälper VonPersson här på forumet?

_________________
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91


Trådstartare
Smutt, då får de bli cc 150. Tack!

Yes, det är vonPersson det gäller. Adapterplattan blev som sagt sådär. Den passar men det blir skitsvårt att integrera kopplingsmekanismen. Han kör med RS-svänghjul och dragande tryckplatta så det behöver till en kopplingsaxel så planen är att fräsa ett helt nytt svep med allt integrerat och svetsa längre bak på lådan, skrota hela 01e svepet mao. Det har ändå helt olämplig form i förhållande till ett porsche-svep.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

oje skrev:
Här är min version av svetsa-på svep for Porsche (och bubbla) motorer:


Så bubbla har samma bultmönster? Alltså har det varit oförändrat i 80 år! Skapligt ny design...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
oje skrev:
Här är min version av svetsa-på svep for Porsche (och bubbla) motorer:


Så bubbla har samma bultmönster? Alltså har det varit oförändrat i 80 år! Skapligt ny design...


Nä han ska i med en annan rova också

Men jag vet faktiskt inte om de är samma bultmönster på vw:n också... De är ju i princip samma på mezger och luftkylda porscheblocken i alla fall

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Re:

beepbeep skrev:
oje skrev:
Här är min version av svetsa-på svep for Porsche (och bubbla) motorer:


Så bubbla har samma bultmönster? Alltså har det varit oförändrat i 80 år! Skapligt ny design...


Det stämmer. Här är bildbeviset:

Gammal bus/bubbla låda på 996turbo motor.

_________________
Citera
Skruva banåkabil
Bultmönster Porsche "Mezger" sprängkåpa och startmotor
2519 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande