Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7 besök senaste veckan (11193 totalt) |
Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?
om jag köper en Opel Speedster skulle jag vilja byta ut glasfiberkarossen mot kolfiber men ger det någon större viktminskning eller blir det bara show ![]() M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Re: Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?
Min bakllucka i kolfiber vager 6,2 kilo. Samma i glasfiber väger 11 kilo, ganska identiskt gjutna i tjocklek och så. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
att göra en kaross i kolfiber om man inte har tillgång till en riktig autoklav är bortkastade pengar.
skulle göra en kvalificerad gissning på mindre än 5% till kolfiberns fördel mot glasfiber, men till 10-15ggr högre pris i materialkostnad. originalkarossens glasfiber är sopdålig och därför extremt tjock (4-6mm) ![]() ![]() vi sparade mer än 60% av karossvikten redan med provgjutningen och räknar att hamna på kanske 80% till slut. dock kommer en identisk avgjutning (med behövliga förstärkningar och fästpunkter)bli lite tyngre än vår, men räkna på att spara minst 50% på originalkarossen (~50-60kg) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
är det en prepreg med vacuumgjutning kontra polyester med vacuum i jämförelsen? i vacuumgjutning står ju fibern för huvud-delen av vikten och vid handlagd står epoxi/polyester för huvud-delen _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
den första(och enda än så länge ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Man har gjort kompletta grupp c tävlingsbilar i kolfiber med bra resultat utan autoclav genom att bara använda vacuum påsar (naturligtvis så kör man förstås med prepreg).
Kolfiber har en densitet av ca 1,7-1,8 g/cm^3 och en styrka som varierar mellan 3000 och 6000 MPa, e-modulen varierar också, mellan ca 200 och 400 GPa. A-klass glasfiber ligger vanligen på 2,44 g/cm^3, 3300 MPa och 69 GPa, just e-modulen är förmodligen det mest begränsade för glasfiber då tunna paneler skulle svikta. Glasfiber har dock en fördel med att det inte splittras vid tex en krock, något dock kevlar kan motverka. Kevlar är lätt (1,4-1,5 g/cm^3) och även starkt (3000-4000 MPa), dock så är det inte speciellt styvt men kan däremot ta upp stora stötar |
||||||||
Frågan är lite av typen "vilket är tyngst, 1kg stål eller 1 kg aluminium?" ![]() Har snackat med rallycrossåkare som föredrar glas pga det hänger ihop bättre efter en sammastötning än kol, med andra ord är det lättare att göra en "vedbodslagning" i efterhand. I väldigt många fall i bilvärlden så är kolfiber bara show.....
_________________ Pär Hylander |
||||||||
Jag har gjutit några plastluckor till Panteran, både i enkelt skikt och med, i mitt fall 8 mm bonocell mellan ett innerskikt. Så lite matta som man rimligen kan använda på bägge sidor, sämt även i enskitsmodellen. Förstärkningar av olika slag på enskiktsmodellen syns alltid igenom på utsidan. Det blir inte särskillt stadigt heller och Panterans baklucka är stor. Sanwishmodellen däremot blir skapligt styv och behåller ytan bättre som lackad, dock blir det småvågigt lätt. Jag vet inte ur den nuvarande kolfiberluckan kommer att se ut lackad. Den verkar ha ett mycket tunt mellanlager om något samt förstärkningsupphöjningar över något material runt kanterna. På vissa plattser her det gett dragningar till utsidan. Styvhetsmässigt så ligger den någonstans mitt i mellan de två nämnda typerna av glasfiberluckor. Jag tror att den är handupplagd, kanske med någon plastpåsevariant, för det är inga bubblor eller underligheter i ytan. Att komma ner till 6 kilo med glasfiber har jag dock mycket svårt att tänka mig. Jag skulle emellertid inte offrat de pengar på luckan som den sägs ha kostat. Då fick det hellre bli glasfiber och kanske lett sikte på 10 kilo sanwisch i så fall. (Nämda lucka svarade inte mot den förre kundes förväntningar). Nu sitter ju luckan på 1 meters höjd på bilen och gamla plåthuven väger 32 kilo, så det här är ju en viss skillnad. Det är som att sänka motorn 70 mm.... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Hade det då varit en bättre ide att göra tex den yttre dörrplåten (som inte ställer något större krav på styvhet eftersom de ej är bärande) i kevlar istället för kolfiber? Självklart är vacuumsugning inblandat.. Hur funkar egentligen det där med prepreg? Det har redan epoxi i sig? Härdar det inte på vägen hem från affären då? ![]() |
||||||||
Hmm, jag är inte säker på att det måste bli så, ska kolla med kompositfolket om det är möjligt att slippa och isf hur man ska gå tillväga. F ö så är ju sandwich en bra metod om man vill ha det vettigt böjstyvt. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Jo, om man kör väldigt sakta och inte har AC i bilen! ![]() Det är kylvara, ska lagras och transporteras kylt . Håller i några månader i kylen. Kickas igång av värme. Tror inte det finns några prepregs som får vettig härdtid utan värmning (osäker dock). Man får mkt bra fiberkvot med prepreg. I princip omöjligt att nå vid handlaminering, ivf så kontrollerat. En annan bra metod som inte kräver autoklav (som kostar multum) med glas och polyester är infusion, man lägger en påse om, kopplar på vacuum i ena änden av påsen och polyester i andra, så att polestern dras in av vacuumet. Man bör dock ha kärnan spårad, gärna/helst krysspårad, c-c 20 t.ex. Tror att det i princip kan göras i garaget om man skaffar en vacuumejector till kompresson (rätt billigt) Edit: Broschyr på infusion http://www.diabgroup.com/europe/lite _________________ Pär Hylander |
||||||||
så med prepreg tillsätter man alltså inget annat, bara lägger ihop mattorna med varandra och in med det i värme (hur varmt? flera hundra grader eller 50°?)
|
||||||||
ok, tack för all input
![]() Men när det gäller vissa tekniska inlägg så säger jag som Manuel i Falty Towers; Que?! ![]() Verkar som jag måste PM'a Dude och och ev. kika på hans kaross och sen gå vidare i beslutsställningen. Vill ju gärna ha 100% finish och så lätt som möjligt inom rimliga gränser. Ska börja mäta karossen och försöka se hur konstruktionen ser ut på Speedstern på Torsdag som jag hyrt. (slutar väl med att bilen är halvt nerplockad ett par timmar innan återlämnandet) ![]() M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
En viktig sak att ta hänsyn till är att när man beräknar hållfastheten på fiberkompositer så avgörs materialets styrka av andelen fiber/matris som sagt.
Man kommer inte i närheten av styrkan som ren kolfiber har när man gör ett laminat då även matrismaterialets hållfasthet är viktig. Den optimala blandningen har prepreg mattan. Vilken är svår att åstakomma själv. Tror att skillnaden i pris jämfört med glasfiber är svår att motivera för dom flesta. Att använda lite sandwich material som förstärkning är inte fel. Generellt sätt är Kolfiber lite hypat inom bilvärlden. Speciellt när man börjar göra delar som inte utsätts för någon egentlig belastning i kolfiber ex dörrsidor. En tunn aluminiumplåt väger inte mycket... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Har för mig att man gjorde så förr utan något vidare resultat då kevlar flexar väldigt lätt, vitsen är ju att få alla karossdelar att hålla formen med minsta möjliga vikt och då blir det svårt att hitta något som slår kolfiber. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7 besök senaste veckan (11193 totalt) |