Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?
7 besök senaste veckan (11193 totalt)
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?

om jag köper en Opel Speedster skulle jag vilja byta ut glasfiberkarossen mot kolfiber men ger det någon större viktminskning eller blir det bara show

M V H
Stephan

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?

Stephan B skrev:
om jag köper en Opel Speedster skulle jag vilja byta ut glasfiberkarossen mot kolfiber men ger det någon större viktminskning eller blir det bara show

M V H
Stephan


Min bakllucka i kolfiber vager 6,2 kilo. Samma i glasfiber väger 11 kilo, ganska identiskt gjutna i tjocklek och så.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



och Dude siktar på att en ny kaross gjuten i glasfiber(?) till Speedstern skulle väga runt 50kg mindre än original. Hur det gick vet jag inte..
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

att göra en kaross i kolfiber om man inte har tillgång till en riktig autoklav är bortkastade pengar.
skulle göra en kvalificerad gissning på mindre än 5% till kolfiberns fördel mot glasfiber, men till 10-15ggr högre pris i materialkostnad.

originalkarossens glasfiber är sopdålig och därför extremt tjock (4-6mm) thumbs down (nån sorts pressgjuten massa )

vi sparade mer än 60% av karossvikten redan med provgjutningen och räknar att hamna på kanske 80% till slut.

dock kommer en identisk avgjutning (med behövliga förstärkningar och fästpunkter)bli lite tyngre än vår, men räkna på att spara minst 50% på originalkarossen (~50-60kg)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?

Göran Malmberg skrev:
Stephan B skrev:
om jag köper en Opel Speedster skulle jag vilja byta ut glasfiberkarossen mot kolfiber men ger det någon större viktminskning eller blir det bara show

M V H
Stephan


Min bakllucka i kolfiber vager 6,2 kilo. Samma i glasfiber väger 11 kilo, ganska identiskt gjutna i tjocklek och så.
Göran Malmberg


är det en prepreg med vacuumgjutning kontra polyester med vacuum i jämförelsen?
i vacuumgjutning står ju fibern för huvud-delen av vikten och vid handlagd står epoxi/polyester för huvud-delen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tobias Lindell skrev:
och Dude siktar på att en ny kaross gjuten i glasfiber(?) till Speedstern skulle väga runt 50kg mindre än original. Hur det gick vet jag inte..


den första(och enda än så länge ) vi gjöt hamnade på ~40kg och det borde gå att banta 8-10kg till thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Man har gjort kompletta grupp c tävlingsbilar i kolfiber med bra resultat utan autoclav genom att bara använda vacuum påsar (naturligtvis så kör man förstås med prepreg).

Kolfiber har en densitet av ca 1,7-1,8 g/cm^3 och en styrka som varierar mellan 3000 och 6000 MPa, e-modulen varierar också, mellan ca 200 och 400 GPa.
A-klass glasfiber ligger vanligen på 2,44 g/cm^3, 3300 MPa och 69 GPa, just e-modulen är förmodligen det mest begränsade för glasfiber då tunna paneler skulle svikta. Glasfiber har dock en fördel med att det inte splittras vid tex en krock, något dock kevlar kan motverka.
Kevlar är lätt (1,4-1,5 g/cm^3) och även starkt (3000-4000 MPa), dock så är det inte speciellt styvt men kan däremot ta upp stora stötar
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?

Stephan B skrev:
om jag köper en Opel Speedster skulle jag vilja byta ut glasfiberkarossen mot kolfiber men ger det någon större viktminskning eller blir det bara show

M V H
Stephan


Frågan är lite av typen "vilket är tyngst, 1kg stål eller 1 kg aluminium?" Det finns fiber i diverse olika varianter med olika vikt per m2, tex. så finns det säkert 400g/m2 i både kol och glas. Precis som Dude skriver nedan så är produktionsmetoden viktigt på hur slutresultatet blir. Sen inverkar ju andra saker oxo, kan man tillåta att ytan inte blir perfekt, kanske lite bubblig och kan man tillåta att den mkt lätt går sönder så kan man ju gå ner i både fiber och harts, men resultatet att den färdiga detaljen blir både lätt och tunn. Så med andra ord går det inte bara att säga det ena eller andra materialet blir lättast.

Har snackat med rallycrossåkare som föredrar glas pga det hänger ihop bättre efter en sammastötning än kol, med andra ord är det lättare att göra en "vedbodslagning" i efterhand.

I väldigt många fall i bilvärlden så är kolfiber bara show.....


Dude skrev:
Göran Malmberg skrev:
Stephan B skrev:
om jag köper en Opel Speedster skulle jag vilja byta ut glasfiberkarossen mot kolfiber men ger det någon större viktminskning eller blir det bara show

M V H
Stephan


Min bakllucka i kolfiber vager 6,2 kilo. Samma i glasfiber väger 11 kilo, ganska identiskt gjutna i tjocklek och så.
Göran Malmberg


är det en prepreg med vacuumgjutning kontra polyester med vacuum i jämförelsen?
i vacuumgjutning står ju fibern för huvud-delen av vikten och vid handlagd står epoxi/polyester för huvud-delen

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?

Jag har gjutit några plastluckor till Panteran, både i enkelt skikt och med, i mitt fall 8 mm bonocell mellan ett innerskikt. Så lite matta som man rimligen kan använda på bägge sidor, sämt även i enskitsmodellen.

Förstärkningar av olika slag på enskiktsmodellen syns alltid igenom på utsidan. Det blir inte särskillt stadigt heller och Panterans baklucka är stor. Sanwishmodellen däremot blir skapligt styv och behåller ytan bättre som lackad, dock blir det småvågigt lätt.

Jag vet inte ur den nuvarande kolfiberluckan kommer att se ut lackad. Den verkar ha ett mycket tunt mellanlager om något samt förstärkningsupphöjningar över något material runt kanterna. På vissa plattser her det gett dragningar till utsidan. Styvhetsmässigt så ligger den någonstans mitt i mellan de två nämnda typerna av glasfiberluckor. Jag tror att den är handupplagd, kanske med någon plastpåsevariant, för det är inga bubblor eller underligheter i ytan. Att komma ner till 6 kilo med glasfiber har jag dock mycket svårt att tänka mig.

Jag skulle emellertid inte offrat de pengar på luckan som den sägs ha kostat. Då fick det hellre bli glasfiber och kanske lett sikte på 10 kilo sanwisch i så fall. (Nämda lucka svarade inte mot den förre kundes förväntningar).

Nu sitter ju luckan på 1 meters höjd på bilen och gamla plåthuven väger 32 kilo, så det här är ju en viss skillnad. Det är som att sänka motorn 70 mm....
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



Johan Edlund skrev:
Kevlar är lätt (1,4-1,5 g/cm^3) och även starkt (3000-4000 MPa), dock så är det inte speciellt styvt men kan däremot ta upp stora stötar


Hade det då varit en bättre ide att göra tex den yttre dörrplåten (som inte ställer något större krav på styvhet eftersom de ej är bärande) i kevlar istället för kolfiber?
Självklart är vacuumsugning inblandat..


Hur funkar egentligen det där med prepreg? Det har redan epoxi i sig? Härdar det inte på vägen hem från affären då?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?

Göran Malmberg skrev:


Förstärkningar av olika slag på enskiktsmodellen syns alltid igenom på utsidan. Göran Malmberg.


Hmm, jag är inte säker på att det måste bli så, ska kolla med kompositfolket om det är möjligt att slippa och isf hur man ska gå tillväga.

F ö så är ju sandwich en bra metod om man vill ha det vettigt böjstyvt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Jeppsson skrev:
Hur funkar egentligen det där med prepreg? Det har redan epoxi i sig? Härdar det inte på vägen hem från affären då?


Jo, om man kör väldigt sakta och inte har AC i bilen!

Det är kylvara, ska lagras och transporteras kylt . Håller i några månader i kylen. Kickas igång av värme. Tror inte det finns några prepregs som får vettig härdtid utan värmning (osäker dock).

Man får mkt bra fiberkvot med prepreg. I princip omöjligt att nå vid handlaminering, ivf så kontrollerat. En annan bra metod som inte kräver autoklav (som kostar multum) med glas och polyester är infusion, man lägger en påse om, kopplar på vacuum i ena änden av påsen och polyester i andra, så att polestern dras in av vacuumet. Man bör dock ha kärnan spårad, gärna/helst krysspårad, c-c 20 t.ex. Tror att det i princip kan göras i garaget om man skaffar en vacuumejector till kompresson (rätt billigt)

Edit: Broschyr på infusion http://www.diabgroup.com/europe/literature/e_pdf_files/man_pdf/Infusio . . . .

_________________
Pär Hylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



så med prepreg tillsätter man alltså inget annat, bara lägger ihop mattorna med varandra och in med det i värme (hur varmt? flera hundra grader eller 50°?)
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
ok, tack för all input
Men när det gäller vissa tekniska inlägg så säger jag som Manuel i Falty Towers; Que?!
Verkar som jag måste PM'a Dude och och ev. kika på hans kaross och sen gå vidare i
beslutsställningen. Vill ju gärna ha 100% finish och så lätt som möjligt inom rimliga gränser.
Ska börja mäta karossen och försöka se hur konstruktionen ser ut på Speedstern på Torsdag
som jag hyrt. (slutar väl med att bilen är halvt nerplockad ett par timmar innan återlämnandet)

M V H
Stephan

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



En viktig sak att ta hänsyn till är att när man beräknar hållfastheten på fiberkompositer så avgörs materialets styrka av andelen fiber/matris som sagt.

Man kommer inte i närheten av styrkan som ren kolfiber har när man gör ett laminat då även matrismaterialets hållfasthet är viktig.

Den optimala blandningen har prepreg mattan. Vilken är svår att åstakomma själv. Tror att skillnaden i pris jämfört med glasfiber är svår att motivera för dom flesta. Att använda lite sandwich material som förstärkning är inte fel.

Generellt sätt är Kolfiber lite hypat inom bilvärlden. Speciellt när man börjar göra delar som inte utsätts för någon egentlig belastning i kolfiber ex dörrsidor. En tunn aluminiumplåt väger inte mycket...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Anders Jeppsson skrev:
Johan Edlund skrev:
Kevlar är lätt (1,4-1,5 g/cm^3) och även starkt (3000-4000 MPa), dock så är det inte speciellt styvt men kan däremot ta upp stora stötar


Hade det då varit en bättre ide att göra tex den yttre dörrplåten (som inte ställer något större krav på styvhet eftersom de ej är bärande) i kevlar istället för kolfiber?
Självklart är vacuumsugning inblandat..


Hur funkar egentligen det där med prepreg? Det har redan epoxi i sig? Härdar det inte på vägen hem från affären då?


Har för mig att man gjorde så förr utan något vidare resultat då kevlar flexar väldigt lätt, vitsen är ju att få alla karossdelar att hålla formen med minsta möjliga vikt och då blir det svårt att hitta något som slår kolfiber.
Citera
Skruva banåkabil
Hur mycket väger kolfiber vs glasfiber per m2?
7 besök senaste veckan (11193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande