Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 GTR E36 | << 1, 2, 3 ... , 33, 34, 35 >> 30 besök senaste veckan (376151 totalt) |
Blir ingen lång roman bara en sammanställning i bilder.
Hade äntligen fått alla delar till ny motorn hösten 2015 så då var det bara att börja skruva ihop den Började med att fila ring gapen. Mäta lagerspel. Vevstakarna från PPM fick ARP 625plus bultar så dom klarar extra varv Det blev Hayabusa race ventilfjädrar och Titanium fjäderbrickor så nu klarar ventilerna 13000rpm Fick göra ett nytt verktyg till ventilbågen när tryckarna är så små Byggde sedan om hydraultryckarna till mekaniska och slipade in ventilspelet Vevaxel på plats och bedplaten dragen. Tryckte i kolvarna Och pillade dit topparna Monterade kammarna och justerade in kamtiderna Grövre grenrör i rostfritt med merge kollektor och v-bandsfläns Klar för att lyftas i bilen Det är inte gott om plats när den sitter där Brände ihop ett nytt avgass i rostfritt också Åkte till Motornord och bromsade, hade väldiga problem med triggermissar på högre varv så det tog mycket tid att prova olika givare och bygga om. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
_________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Intressant att det knappt skiljer nått. Vad var det för kaminställning utan vanos? Glömde skriva men mitt bromspapper är från hjulnaven. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Mina 2 körningar är med 2 olika luftfilter och samma map. på en helt org S65 2009. Jag trodde din kurva av omräknad motoreffekt eftersom det står torque flywheel. _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Jag kör vanos på min men lite för vassa kammar för att den var helt användbar. Det är omräknat till motor moment med förluster (navbromsar kan inte göra en utrullning för att beräkna förluster) för det är väl ett par tusen Nm på hjulen egentligen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Is säsongen gick dessvärre inget vidare.
Den började i Överkalix och jag hade inte hunnit vara och prova nya motorn efter bromsningen. Typiskt nog var det svinkallt med -25 grader den dagen så alla hade problem med att få igång bilarna på morgonen. Åkte ut till varmkörningsbanan för att prova bilen lite och då drog jag av en drivaxel efter nått varv. Bytte den men då gick en tätning sönder i slavcylindern med kolven uttryckt så jag hade ingen drivning. Kändes inte lockande att riva ner avgas och sprängkåpa för att se vad som hänt i denna kyla så jag kastade in handduken och fick se tävlingen från sidan av. Nästa tävling var i Åsele helgen efter. Passade på mitt i veckan och for ut och testade lite. Tyckte den kändes svag då och efter nån provstart så spottade den ut resterna efter katalysatorerna (hade monterat två mindre för att klara cylindervolymen när jag gick över 4L, troligtvis gillade dom inte gearcuten för den smäller lite ibland) Tog ner avgaset för att rensa ut resterna och såg att allt framför kattarna var lilafärgat så det hade nog gått rätt så varmt. Tänkte inte mer på det så satte tillbaka det och åkte till Åsele. Första racet där så kändes den klen på låga varv men kom bra på slutet, däremot började oljetrycket bråka. Då sprutet bryter när trycket blir för lågt gick det bara att puttra runt. I depån till andra racet så lät det som lagerknack så jag körde inte det. Tog isär motorn men lagren såg ut som nya, däremot hade den varmnypit på fyra kolvar. Satte i originalmotorn och sedan var det dags för Robertsfors. Missade i starten då det stod en gubbe bredvid min bil så jag var inte beredd. Hann ett halvt varv så fick en Porsche kast och kom på tvären framför mig, hann knappt reagera så träffade jag den i bakhjulet och flög över plogkarmen. Slog sönder rätt mycket,framrutan, fronten med infästningar, en bärarm, ett framdäck samt ett fjäderben som gick av. Så det blev många sena nätter under veckan för att vara klar till Morjärvs tävling helgen efter. Vi fick dock ihop den riktigt bra med en dag tillgodo. Väl i Morjärv fortsatte dock oturen. I första racet så hoppar ena medbringaren ut ur diffen och jag kommer inte av startplattan. I andra racet är jag bra med i starten men i första kurvan så går ena drivknuten sönder på samma sida som medbringaren hoppade ur på. Sedan var det dags för finalen i Kalix och där började det gå bättre. I första racet tappar jag lite i starten mot turbobilarna och får jobba mig upp. Den blev dock lite bångstyrig dom sista varven, på sista varvet får jag ett kast och den drog upp i plogkarmen, hinner dock backa ut och fortsätta utan att tappa nån placering. Ett par hundra meter före mållinjen smäller ett framdäck och framskärmen flyger loss (jag hade bara ett par 10 år gamla däck att köra på då det gick sönder ett i förra tävlingen). Men jag tar mig i mål på en andra plats i SM Andra racet börjar som vanligt och man får jaga. Med lite flyt så tar jag mig upp i ledning och håller den in i mål Fick iallfall vinna sista tävlingen för säsongen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Det blev några uppdateringar iår.
Bytte ut min dash från Race-Technology Dash2 till en Motec C127. Uppgraderade till dubbel lambda direkt in i CAN bussen med en Motec LTCD Största uppdateringen på köregenskaperna blir denna diffen från Unic Transsmission som Ulf Jonsson på Fixit har modifierat så den passar i BMW 210 huset med nya medbringare från Fixit. Rull lagrade ramper, 16 friktionsytor samt ställbar förspänning från utsidan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Hej,
kör du med värmepaket eller är det av någon annan anledning du har kvar röret mellan bankarna?
_________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Har värmepaket, kör ju på vintern också så det är fint att kunna ha lite värme på rutan och fötter iaf _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Work hard, play harder grejerna är ju till för att användas
Fick framhjulspunka och drog in i ett räcke i 100 km/h, fastnade i en stolpe och det tog tvärstopp med 5,5G Ett rör i buren fick bytas ut Har gått lite trögt i sommar men den börjar vara klar nu igen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Ett tag sen sist igen, men här är en liten summering vad som hänt.
Hade igång bilen innan snön kom så jag hann vara ute och köra ett par gånger. Har ritat ett par nya motorfästen som Suvi Performance har fräst fram. http://www.suviperformance.com/ Sedan har jag lekt lite kemist och provat att anodisera själv. Den ena är naturlig aluminium och den andra har jag färgat. Har gjort om dom så båda är orangea nu Gjorde även remskivorna som var i aluminium. Blev även ytterligare ett nytt avgassystem i rostfritt. Ingenting sticker ner under golvnivån och är inte i vägen för att byta diff. Is säsongen började värre än ifjol. Var och testade helgen innan premiären. Provade lite starter och plötsligt smäller det till, tittar ner mot golvet och ser att det flyger något som glöder. Tack och lov så sitter jag ganska långt bak så fötterna är inte inom skottlinjen. Dom här delarna från en mellanskiva från kopplingen låg kvar på isen. Sprängkåpan fick sig lite stryk också. Resterna av kopplingen. Nu räckte det inte att det slog sönder lite grejer och gjorde hål i kardantunneln. På vägen in i kupen så passade dom även på att klippa av bränsleledningen, fick rätt bråttom ur bilen när jag såg lågorna genom hålet i plåten. Tack och lov gick det snabbt att släcka den och brandskadorna blev bara lite slangar och dessvärre vänstra sidan av motorhärvan som smälte ihop till en kabel. Pulvret från brandsläckaren var inte så skoj att få bort heller. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Snyggt _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 GTR E36 | << 1, 2, 3 ... , 33, 34, 35 >> 30 besök senaste veckan (376151 totalt) |