Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36
tråden läst  
305965 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 32, 33, 34
 
   
TobiasBergquist
Skellefteå



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 14 Nov 2014
Inlägg: 1
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Okt 2016 10:28     Citera

Några uppdateringar inför årets issäsong?


_________________
Tobias Bergquist
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2016 11:52     Citera

Blir ingen lång roman bara en sammanställning i bilder.

Hade äntligen fått alla delar till ny motorn hösten 2015 så då var det bara att börja skruva ihop den


Började med att fila ring gapen.



Mäta lagerspel. Vevstakarna från PPM fick ARP 625plus bultar så dom klarar extra varv



Det blev Hayabusa race ventilfjädrar och Titanium fjäderbrickor så nu klarar ventilerna 13000rpm



Fick göra ett nytt verktyg till ventilbågen när tryckarna är så små



Byggde sedan om hydraultryckarna till mekaniska och slipade in ventilspelet



Vevaxel på plats och bedplaten dragen.



Tryckte i kolvarna



Och pillade dit topparna



Monterade kammarna och justerade in kamtiderna



Grövre grenrör i rostfritt med merge kollektor och v-bandsfläns



Klar för att lyftas i bilen



Det är inte gott om plats när den sitter där



Brände ihop ett nytt avgass i rostfritt också



Åkte till Motornord och bromsade, hade väldiga problem med triggermissar på högre varv så det tog mycket tid att prova olika givare och bygga om.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Lidholm
Lidköping





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 452
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2016 12:01     Citera

Ujuj här varvas det!

thumbs up


_________________
Magnus Lidholm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Hellas
Stockholm





Här sedan: 12 Nov 2003
Inlägg: 412
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2016 22:25     Re: Citera

Niklas Sandström skrev:





Vanos vs icke Vanos


_________________
Pär Hellqvist
EDE Racing

par@ederacing.se
http://www.ederacing.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2016 23:42     Re: Citera

Hellas skrev:

Vanos vs icke Vanos


Intressant att det knappt skiljer nått. Vad var det för kaminställning utan vanos?

Glömde skriva men mitt bromspapper är från hjulnaven.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Hellas
Stockholm





Här sedan: 12 Nov 2003
Inlägg: 412
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2016 15:39     Re: Citera

Niklas Sandström skrev:
Hellas skrev:

Vanos vs icke Vanos


Intressant att det knappt skiljer nått. Vad var det för kaminställning utan vanos?

Glömde skriva men mitt bromspapper är från hjulnaven.


Mina 2 körningar är med 2 olika luftfilter och samma map. på en helt org S65 2009.

Jag trodde din kurva av omräknad motoreffekt eftersom det står torque flywheel.


_________________
Pär Hellqvist
EDE Racing

par@ederacing.se
http://www.ederacing.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2016 15:46     Re: Citera

Hellas skrev:
Niklas Sandström skrev:
Hellas skrev:

Vanos vs icke Vanos


Intressant att det knappt skiljer nått. Vad var det för kaminställning utan vanos?

Glömde skriva men mitt bromspapper är från hjulnaven.


Mina 2 körningar är med 2 olika luftfilter och samma map. på en helt org S65 2009.

Jag trodde din kurva av omräknad motoreffekt eftersom det står torque flywheel.


Jag kör vanos på min men lite för vassa kammar för att den var helt användbar.

Det är omräknat till motor moment med förluster (navbromsar kan inte göra en utrullning för att beräkna förluster) för det är väl ett par tusen Nm på hjulen egentligen.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Dec 2016 16:39     Citera

Is säsongen gick dessvärre inget vidare.

Den började i Överkalix och jag hade inte hunnit vara och prova nya motorn efter bromsningen. Typiskt nog var det svinkallt med -25 grader den dagen så alla hade problem med att få igång bilarna på morgonen. Åkte ut till varmkörningsbanan för att prova bilen lite och då drog jag av en drivaxel efter nått varv. Bytte den men då gick en tätning sönder i slavcylindern med kolven uttryckt så jag hade ingen drivning. Kändes inte lockande att riva ner avgas och sprängkåpa för att se vad som hänt i denna kyla så jag kastade in handduken och fick se tävlingen från sidan av.




Nästa tävling var i Åsele helgen efter. Passade på mitt i veckan och for ut och testade lite. Tyckte den kändes svag då och efter nån provstart så spottade den ut resterna efter katalysatorerna (hade monterat två mindre för att klara cylindervolymen när jag gick över 4L, troligtvis gillade dom inte gearcuten för den smäller lite ibland) Tog ner avgaset för att rensa ut resterna och såg att allt framför kattarna var lilafärgat så det hade nog gått rätt så varmt. Tänkte inte mer på det så satte tillbaka det och åkte till Åsele.

Första racet där så kändes den klen på låga varv men kom bra på slutet, däremot började oljetrycket bråka. Då sprutet bryter när trycket blir för lågt gick det bara att puttra runt. I depån till andra racet så lät det som lagerknack så jag körde inte det.

Tog isär motorn men lagren såg ut som nya, däremot hade den varmnypit på fyra kolvar.




Satte i originalmotorn och sedan var det dags för Robertsfors.
Missade i starten då det stod en gubbe bredvid min bil så jag var inte beredd. Hann ett halvt varv så fick en Porsche kast och kom på tvären framför mig, hann knappt reagera så träffade jag den i bakhjulet och flög över plogkarmen.



Se videon på Youtube i HD >



Slog sönder rätt mycket,framrutan, fronten med infästningar, en bärarm, ett framdäck samt ett fjäderben som gick av. Så det blev många sena nätter under veckan för att vara klar till Morjärvs tävling helgen efter.

Vi fick dock ihop den riktigt bra med en dag tillgodo. Väl i Morjärv fortsatte dock oturen. I första racet så hoppar ena medbringaren ut ur diffen och jag kommer inte av startplattan. I andra racet är jag bra med i starten men i första kurvan så går ena drivknuten sönder på samma sida som medbringaren hoppade ur på.




Sedan var det dags för finalen i Kalix och där började det gå bättre. I första racet tappar jag lite i starten mot turbobilarna och får jobba mig upp. Den blev dock lite bångstyrig dom sista varven, på sista varvet får jag ett kast och den drog upp i plogkarmen, hinner dock backa ut och fortsätta utan att tappa nån placering. Ett par hundra meter före mållinjen smäller ett framdäck och framskärmen flyger loss (jag hade bara ett par 10 år gamla däck att köra på då det gick sönder ett i förra tävlingen). Men jag tar mig i mål på en andra plats i SM




Andra racet börjar som vanligt och man får jaga. Med lite flyt så tar jag mig upp i ledning och håller den in i mål Fick iallfall vinna sista tävlingen för säsongen.



Se videon på Youtube i HD >


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2016 00:07     Citera

Det blev några uppdateringar iår.

Bytte ut min dash från Race-Technology Dash2 till en Motec C127.



Uppgraderade till dubbel lambda direkt in i CAN bussen med en Motec LTCD



Största uppdateringen på köregenskaperna blir denna diffen från Unic Transsmission som Ulf Jonsson på Fixit har modifierat så den passar i BMW 210 huset med nya medbringare från Fixit.

Rull lagrade ramper, 16 friktionsytor samt ställbar förspänning från utsidan.





_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
frapp
Kristianstad





Här sedan: 18 Aug 2005
Inlägg: 1265
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2016 08:12     Citera

Trevlig läsning! Tråkigt med allt strul..


_________________
Fredrik Rapp
BMW 328ti
2:a BMW Cup modifierad 2015
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Börjeson
Västra Götaland





Här sedan: 08 Feb 2009
Inlägg: 667
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Dec 2016 22:54     Citera

Imponerad av allt arbete du lägger ner! Skulle kunna sätta huset i pant för en provkörning!!


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Hellas
Stockholm





Här sedan: 12 Nov 2003
Inlägg: 412
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jun 2017 12:19     Re: Citera

Hej,
kör du med värmepaket eller är det av någon annan anledning du har kvar röret mellan bankarna?

Niklas Sandström skrev:
Fick tillbaka tråget efter omsvetsning idag så har monterat tillbaka det och bockat till en oljesticka så nu kan man kolla oljenivån också.


_________________
Pär Hellqvist
EDE Racing

par@ederacing.se
http://www.ederacing.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jun 2017 13:01     Re: Citera

Hellas skrev:
Hej,
kör du med värmepaket eller är det av någon annan anledning du har kvar röret mellan bankarna?


Har värmepaket, kör ju på vintern också så det är fint att kunna ha lite värme på rutan och fötter iaf


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Okt 2017 23:58     Citera

Det hände en liten grej i somras



_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Markus97
Arvika





Här sedan: 27 Aug 2006
Inlägg: 973
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2017 05:30     Citera

Ajaj! Vad hände?


_________________
Markus Johansson
BMW M3 3,2 -94 Banbil
Volvo 240 Turbo -82
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
frapp
Kristianstad





Här sedan: 18 Aug 2005
Inlägg: 1265
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2017 10:23     Citera

Aj då! Den lever ett hårt liv den stackars bilen..


_________________
Fredrik Rapp
BMW 328ti
2:a BMW Cup modifierad 2015
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2017 23:17     Citera

Work hard, play harder grejerna är ju till för att användas


Fick framhjulspunka och drog in i ett räcke i 100 km/h, fastnade i en stolpe och det tog tvärstopp med 5,5G

Ett rör i buren fick bytas ut



Har gått lite trögt i sommar men den börjar vara klar nu igen.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36
tråden läst  
305965 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 32, 33, 34

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.343 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec