Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställa en BMW M3 E90 2012 på pallbockar?
4865 besök totalt
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Dags att ställa in sommarbilen i garaget och palla upp den då jag inte vill platta till däcken, lätt att komma åt och tvätta osv.

Vart ställer jag lämpligast pallbockarna och vad lyfter jag i?

Dessa pallbockar är de jag har:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyft . . . .

Antar att jag behöver lägga något emellan?

Ja, det är första gången jag pallar upp en bil.

/J

#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Antar att den är likadan som mina E9X.

Jag börjar med att ställa bilen på plankor under hjulen, oftast genom att hissa med domkraft under bakre lyftpunkten på tröskeln för då lyfter man lätt både fram och bak samtidigt.
När bilen står lite högre är det lättare att komma åt lyftpunkten under motorn i fram, en liten metallplatta som sitter typ i bilens centrumlinje en bit in under motorn/växellådan. Börja fram, annars kan det vara svårt att nå med vanliga domkraft. Bak lyfter du under diffen, se till att lyfta under själva klumpen och inte på bakre kåpan. M3 kanske har kylfläns som sticker ner? I så fall skall du absolut inte lyfta i den och får köra med en träkloss eller nåt som mellanlägg så du inte riskerar att paja nåt.
Om man inte får upp bilen tillräckligt högt på plankorna i början så kan man bli tvungen att alternera lyft fram/bak och höja pallbockarna efter hand för att komma åt att pumpa med handtaget.

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Håller med i allt som Mats skriver.
Men jag brukar inte lyfta i diffen bak (och som Mats skrev så skall du absolut inte göra det om det är kylflänsar på diffen).

Om jag minns rätt så finns det en krafig balk precis bakom tanken, den brukar jag lyfta i bak.

Och målsättningen är självklart att när du är klar så har du fyra pallbockar under bilen, dessa skall ju då stå under respektive lyftpunkt som sitter i trösklarna (lyftpunkterna är små rektangulära svarta puckar).

Lycka till!

Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Fördelen med att lyfta som Mats i klumpen är att man lyfter högre. Den sitter ju rätt lågt.
Balken sitter 10-15 cm längre upp som man förlorar i lyfthöjd.

Jag lyfter både min E91 och fruns E87 i klumpen så högt jag kan, då får man bra arbetsutrymme.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tackar för alla tips!

Brukar ni lägga något mellan pallbockarna och lyftpunkterna i chassit?

/J

#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Jocke72 skrev:
Tackar för alla tips!

Brukar ni lägga något mellan pallbockarna och lyftpunkterna i chassit?

/J

Pallbockarna brukar jag ha direkt mot lyftpunkterna, bara se till så att inte pallbocken tar emot i tröskeln och att lyftpunkten landar fint och stabilt på pallbocken. Man kan behöva hissa och justera lite fram och tillbaka.

På domkraften använder jag alltid ett lyftskydd, typ sånhär:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/ly . . . .

Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Karl Birgander skrev:
Fördelen med att lyfta som Mats i klumpen är att man lyfter högre. Den sitter ju rätt lågt.
Balken sitter 10-15 cm längre upp som man förlorar i lyfthöjd.

Jag lyfter både min E91 och fruns E87 i klumpen så högt jag kan, då får man bra arbetsutrymme.

Eller så tillverkar man några enkla förlängare att sätta under lyftkoppen på domkraften så tappar man ingen lyfthöjd. Eller så kan man vid rejält mek lyfta upp bilen en bit till så man kommer åt bra, utan att börja behöva stapla en hög träbitar och få det vingligt etc.

4865 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande