| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Bra gatdäck som håller skapligt även på bana ??
|
1, 2 >> 5216 besök totalt |
|
Kör idag på Dunlop Sport 9000, tycker de är helt ok men har ju inget att jämföra med, börjar bli dags för nya däck, så därför skulle jag vilja ha lite tips inför bytet, egenskaperna på bana väger tyngre än "vardagskörat" !
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Yokohama AVS Sport skulle vara mitt val. Har kört med Yokohama på bana och det funerar bra.
AVS brukar vara ett av de snabbare däck i testerna. Det har väl bara en svag sida och det är våtegenskaperna. Men vad gör det...... jag brukar inte köra för fullt när det regnar ändå. _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
|
|
||||||
|
En följdfråga/tanke.
En brist hos många gatdäck, i alla fall om man har tung och motorstark bil, är att de inte klarar av värmen. De överhettas och blir okörbara och slits upp mycket fort. Ett bra däck för en hobbyrejsare borde va ett däck med bra livslängd på gata, bra värmetåliget för bankörning och okej våtgrepp. Grepp på bana behöver inte alltid vara högsta prioritet. Finns det något däck som klara alla de här kraven? _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Låter som Bridgestone S03. Har aldrig överhettat mina. Suveränt våtgrepp och mycket bra livslängd. Men jag tycker nog ändå han ska åka på dunlopen eftersom han prioriterar bana föra gata. |
||||||
|
Jag har kört ett tag nu på Dunlop Super Sport Race. Bl.a. Nürburgring i regn o torrt, Mantorp i solsken och slalom på Lunda. Jag är mycket imponerad av dem! För det första är de tysta o trevliga på gatan jmfrt med alla andra r-däck jag provat. Sen har de förvånansvärt bra grepp för att, enligt Dunlop, vara ett "mitt-emellan-r-däck-och-high-performance-gat-däck". Däckssidorna är definitivt rdäcksmässiga, inget sneslitage på skuldran trots att bilder på när jag kör på Mantorp visar att däcket flexar mycket sidledes (med bilen fullastad med folk iof
) så viker sig inte sidan/skuldran, dvs inget slitage upp på däckssidan! Det går att köra lite fortare med "värre" r-däck men skillnaden IMHo är förvånansvärt liten.
Resan Ringen t.o.r, totalt 500 mil, med många mil hög fart på Autobahn + inklusive 10 varv på Ringen gav knappt mätbart slitage (under 0,5 mm) Det enda problemet är att jag kan få lite för varmt i bakdäcken lite fortare än med mer hardcoremässiga r-däck. Så det är inte däck för att köra med ställ ut ur varenda kurva på bana alltför länge (fast det är kul iof )
I min smak ett klockrent däck för oss som inte orkar byta hjul fram o tebax på den kombinerade gat- o banbilen. Dvs vill både äta kakan o ha den kvar. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
Jag har kört en hel del S03 på bana med boxstern (1300kg/250hk) och de klarar inte av värmen. I alla fall inte om man tar i litegrand och det är ju trist att hålla igen för att däcken ska klara sig. Körstilen påverkar givetvis hur bra det funkar men jag tror inte jag har en aggresiv körstil. På gata (eller banmöten i regn) kör jag So3, då funkar de mycket bra! _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
KlasNSX har väl kört motsvarande X varv runt jorden banträffsmässigt på sina S03? Jag håller på S-03 iaf. Dunlop Super Sport Race har jag inte provat, tyvärr. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
De har kraftigare däcksidor på GSD3 jmf med 2an, har inte jämfört i samma dimension, men D3 släpper ganska fort ändå, D2 har bättre grepp kändes det som. Inte kört på bana med dem dock _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
[quote="Magnus Thomé"]Jag har kört ett tag nu på Dunlop Super Sport Race. Bl.a. Nürburgring i regn o torrt, Mantorp i solsken och slalom på Lunda. Jag är mycket imponerad av dem! För det första är de tysta o trevliga på gatan jmfrt med alla andra r-däck jag provat. Sen har de förvånansvärt bra grepp för att, enligt Dunlop, vara ett "mitt-emellan-r-däck-och-high-performance-gat-däck". Däckssidorna är definitivt rdäcksmässiga, inget sneslitage på skuldran trots att bilder på när jag kör på Mantorp visar att däcket flexar mycket sidledes (med bilen fullastad med folk iof
) så viker sig inte sidan/skuldran, dvs inget slitage upp på däckssidan! Det går att köra lite fortare med "värre" r-däck men skillnaden IMHo är förvånansvärt liten...
Vilka dimensioner kör du med Magnus? /Johan B
_________________ Johan B |
||||||
Jag hade tendenser till överhettning på ringen, men anledningen va att trycket hade stigit extremt då. När jag släppte ut till rätt tryck igen funkade det utan problem. Så du kanske har haft lite väl högt tryck i? Nu har jag iofs väldigt låg profil på mina men jag åker nästan så lågt som r-däcks tryck i mina. |
||||||
|
Hållbarheten på S-03:orna hänger kanske också ihop om man kör FWD eller RWD? Jag har nämligen hyvlat bort 3 mm mer på framdäcken än bakdäcken på min Saab 9000 på ungefär 300 mil - då har jag iofs hunnit med 2 bankörningar
Har inte speciellt stor erfarenhet av olika däck men S-03:orna är i alla fall de bästa däcken jag har haft (förutom slitaget då )
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
Falken ZE-512 funkar bra för lite lättare bilar oxå. HAr kört dem på lite bana och konbana samt gata. Fungerar bra. Här även bekanta som kör på dem och de tycker de funkar kanon, billiga är de med till råga på allt!!
|
||||||
|
OK! Kan nog glömma det här med standarddäck, efter dagens bankörning på Sviestad har jag nu förstått att jag måste fixa r-däck till nästa banköra, samt 17"fälgar som passar min M3.....
Vet någon om det just nu finns några bra r-däck till BRA pris någonstans ?? Ska försöka få tag på 17" orginal M3 fälgar också, helst Gt modellen !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Nja, ja tycker inte det iaf, iof har ja inte kört GSD2 men 3:orna viker sig för lätt å överhettas väldigt snabbt! Körde med GT Radial Champiro HPZ förra året å är mer nöjd med dem än F1:orna.. Bortsett från våtgreppet, där e F1:orna bättre, men inte mkt tyvärr..
Ångrar mig att ja inte köpte Bridgestone S-02:or istället (S-03 fanns inte i min dimension) Vad skiljer S-02 och S-03? _________________ /Fredrik Fröberg |
||||||
|
Har idag kollat runt lite på r-däck, verkar som att det går och få en uppsättning Dunlop Super Sport Race för drygt 8000 kr, vare sig man väler 17 eller 18 tum, och med tanke på hur lite jag använder M3:an på vanlig väg så kanske det är bättre att byta däcken på de 18 tummare som idag sitter på bilen än att skaffa ytterligare en uppsättning.
Har sökt som en tok om info på Dunlop Super Sport Race däcken och åsikterna verkar gå isär en del, men det beror väl förmodligen främst på att vi har olika krav och förväntningar på olika däck som varit uppe för diskution och som vissa har provat.
Uppfattningen som jag skapat mig är följande: Dunlops Super Sport Race är ett däck som är KLART mycket bättre en ett gatdäck ( tex. Dunlop Sport 9000... ) på torr bana, dessutom fungerar det skapligt om banan skulle vara blöt, hållbarheten är hygglig och däcket fungerar även på vanlig väg, däcket verkar ha rätt bra grepp redan i kallt tillstånd !!?? Vad jag undrar mer är om greppet blir ytterligare bättre när däcket blir varmt, det borde förstås vara så, och är det känsligt för att bli "för varmt"...? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 5216 besök totalt |