Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Bromsa eller ej före Ex Mühle
1, 2   >>
3110 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Bromsa eller ej före Ex Mühle

Startar en ny tråd angående detta ämne istället:
[quote="Lennart Jarmyr"]
Peeter skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Den svenska 996 är nog den första bil jag sett bromsa innan "Ex-Mühle", och han gör det båda ggr han är med på filmen.
quote]
Nu är jag inte riktigt med?!?
Det är väl många som duttar till på bromsen före Ex Mühle!!!


Men det är väl ett ställe som man håller fullt, ända gången man behöver bromsa där är väl om man ska svänga höger och av banan.

Det är ju många som t.o.m. växlar upp när dom är på väg ner efter bron, i VLN växlar dom snabbaste bilararna upp ett steg på bron.

Men eftersom jag bara har erfarenhet av att köra motorsvaga bilar, så gäller det att hålla fullt efter bron, annars är det problem att bilen orkar upp för backen.

Jag skulle vilja vara uppkäftig och vända på det och säga, att den som inte bromsar innan Ex Mühle har fegat över bron!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Porschen på filmen som föranledde diskussionen bromsar ju väldigt tidigt, ungefär på bron ser det ut som. Med min högst begränsade erfarenhet och inräknat att jag fegade lite för hastighetsbegränsningen (!!) har jag dock svårt att se att jag skulle ta mig igenom utan att klämma till lite strax innan själva kurvan.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Re: Bromsa eller ej före Ex Mühle

Peeter skrev:



Jag skulle vilja vara uppkäftig och vända på det och säga, att den som inte bromsar innan Ex Mühle har fegat över bron!


(Men eftersom jag bara har erfarenhet av att köra motorsvaga bilar, så gäller det att hålla fullt efter bron, annars är det problem att bilen orkar upp för backen).

Där jag fegar som du kallart är i ingången till bron, jag har sett så många som snurrat på bron, därför att dom har haft för hög fart in på bron.
Så när jag passerat mitten av bron och känner att jag har kontroll över bilen, så ger jag full gas, när jag körde Golf var det 3:an som var i, men då var jag tvungen att gå ner ett steg mitt i backen för att kunna hålla kvar farten uppför, så att bromsa var det inte tal om.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Porschen på filmen som föranledde diskussionen bromsar ju väldigt tidigt, ungefär på bron ser det ut som. Med min högst begränsade erfarenhet och inräknat att jag fegade lite för hastighetsbegränsningen (!!) har jag dock svårt att se att jag skulle ta mig igenom utan att klämma till lite strax innan själva kurvan.

Jag har inte tittat på filmen, om det är som du säger att han bromsar på bron, så är det ju knepigt!
om man bromsar, så är det precis innan turn in i uppförsbacken.
Sen gäller det precis som Lennart skriver, att ta med sig så mycket fart man bara vågar in i högern eftersom det går så fruktansvärt brant uppför där.
Det är även viktigt att komma intill curbsen på höger sida vid exakt rätt ställe!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Re: Bromsa eller ej före Ex Mühle

Peeter skrev:
Jag skulle vilja vara uppkäftig och vända på det och säga, att den som inte bromsar innan Ex Mühle har fegat över bron!

Tack. För jag bromsar innan Ex-Mühle.

Hur fort kan man köra därigenom då? Jag tycker att det känns väldigt obehagligt att satsa med för mycket fart där... Bilen kommer inte bara hamna i räcket utan ramponeras över det.

Peeter, du som hängt efter mig, hur mycket för mycket bromsade jag bort där? (om du minns? Vilket vore nästan konstigt )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Re: Bromsa eller ej före Ex Mühle

[quote="BTG"]
Peeter skrev:

Peeter, du som hängt efter mig, hur mycket för mycket bromsade jag bort där? (om du minns? Vilket vore nästan konstigt )

Jasså, tycker du att jag hängt efter dig så mycket?!?
Snart börjar väl Anders Bisting låna ut sin bil till mig också...
(se: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11688&start=40)

Ärligt talat så kommer jag inte ihåg hur mycket du bromsade!
Men man kommer ju med rätt bra tryck på trean över bron och accar upp emot backen så man hinner ju få upp hyffsat med fart.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Hur fort man kan man köra där då? (Det varierar förstås men ändå och med en std.bil då förstås.)
Kanske 70 km/h?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Är ju egentligen svårt att diskutera var och när man ska bromsa på olika partier av banan, det är ju så mycket som spelar in: Vilken bil jag kör, min hastighet, (kanske går så sakta att jag inte behöver bromsa), och hur erfaren förare jag är, och hur väl jag kan , eller en som jag, en som bromsar en gång för mycket än en gång för lite. (Enligt Anders GT3 Jonsson)

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Lennart Jarmyr skrev:
Är ju egentligen svårt att diskutera var och när man ska bromsa på olika partier av banan, det är ju så mycket som spelar in

Jo, visst är det så.
Lennart Jarmyr skrev:
eller en som jag, en som bromsar en gång för mycket än en gång för lite.

Samma här.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
BTG skrev:
Hur fort man kan man köra där då? (Det varierar förstås men ändå och med en std.bil då förstås.)
Kanske 70 km/h?

Man kör på trean så det går nog runt 100-110 km/h innan man tar ner farten lite inför Ex Mühle.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
BTG skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
eller en som jag, en som bromsar en gång för mycket än en gång för lite.

Samma här.

Det gör ni klokt i! thumbs up
När man väl känner sig varm i kläderna kan man börja finputsa bort vissa olater.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



jag duttar till på bromsen innan (uppförsbacken precis innan turn in) ex-mühle , dels för att jag är feg , dels för att jag kommar inte in till en vettig apex om jag inte gör det (min bil suger iofs) tror jag sett 90 km/h på hastigehtesmätaren när jag gått in i kurvan , sen tappar jag sjukt mycket fart i den , inte hittat nåt vettigt spår där än känner jag

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag bromsar också innan och sedan har jag nog 80-90 i backen. Har aldrig kollat på mätaren, men 2:an kan jag inte ha, det varvar ur för snabbt och då måste jag växla i backen. Så det blir 3:an och lite för låga varv för att det skall orka bra, men i gengäld slipper jag ju att växla i motlutet.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Intressanta referenser. (Slutsats: jag kör alldeles för långsamt!)
När jag är nere om drygt en månad skall jag lägga på minnet vilken växel och fart jag har.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Självklart bromsar man innan. Har med slicks trots det utgångshastighet på dryga 120 km/h och då finns det verkligen inte många cm kvar till curbsen. (Fast en video skulle säkert visa att det var minst en eller ett par dm )
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag har provat alla växlar innan och efter bron. För egen del så växlar jag
inte ner innan bron utan tar den på fyran. Bilen känns lite lugnare över
broskarven och draget i motorn räcker till för det lutar ganska duktigt nedför.
Sen är det tvärnit och nedväxling till trean innan högern.

_________________


Jan Nagy
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Instämmer med de flest ovan - bromsa bör man, bromsar gör man.

Jag kör trean över bron, möjligen skulle fyan också funka men jag tar det ganska lugnt i ingången till bron och då är det skönt att verkligen kunna trycka på när man ser/känner att allt är rätt. Det är en otroligt häftig känsla när man får till det.

Inför Ex-Muhle krävs en fartsänkning. Hur mycket beror nog på bil och i en standard Golf kanske det går att strunta i att bromsa. I bilar typ Porsche och M3 måste man använda bromsen.

Det "lustiga" är att det flesta som kör av i Ex-Muhle inte gör det i utgången till vänster på grund av att banan tar slut. Nej, det vanligast tycks vara att hamna i jordvallen på insidan av kurvan strax efter apex - åtminstone med 911:or!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Kollade videon nu. Min gissning är att den svenska 996:a som det refereras till på videon är på Ringen för första gången. Linje, fart och bromspunkt tyder på det. Någon från Rejsa?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



För er info: http://web1.vattnet.com/psc/Ringen_040725-low.mpg

Filmen som startade diskussionen. Kommer inte att finnas där för evigt.

och återigen så antar jag att Jarmyrs reflektion, som jag antar byggde på att påssens bromslysen tändes lite tidigt, berodde på att det är ologiskt att bromsa just där.

Jag körde också första gången just då och blev lite förbryllad över hastighetsbegränsningsskyltarna just där och det stod funkisar i reflexvästar just i slutet av räcket som FAKTISKT såg ut att hålla laserpisoler!!!!! Sant! Säkert! Även om jag själv är helt fenomenal på att köra bil och dessutom jättecool så tror jag nog att mina bromslysen blinkade ologiskt runt Adenau också! Nåväl, begränsningsskyltarna hade nog en del betydelse för vår svenske vän.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Pär Hansson skrev:
Jag körde också första gången just då och blev lite förbryllad över hastighetsbegränsningsskyltarna just där och det stod funkisar i reflexvästar just i slutet av räcket som FAKTISKT såg ut att hålla laserpisoler!!!!! Sant! Säkert! Även om jag själv är helt fenomenal på att köra bil och dessutom jättecool så tror jag nog att mina bromslysen blinkade ologiskt runt Adenau också! Nåväl, begränsningsskyltarna hade nog en del betydelse för vår svenske vän.


Ja det kan ju förklara saken - en laserpistol kan ju få även den bäste att tappa koncepterna!

Jag har hört talas om att polisen skall börja övervaka hastighetsgränserna bättre så det verkar som om det stämmer.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag minns första körningen i modern tid (98) när jag direkt efter att ha fått upp farten efter infarten till banan, kom till chikanen i Hohenrain och fick se skyltarna att det var hastighetsbegränsning där.

och jag bromsade, men ingen av dom andra som kom efter hade några planer på att bromsa, så det vart lite problem för dom som följd av min hastiga in bromsning.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Nürburgring
Bromsa eller ej före Ex Mühle
1, 2   >>
3110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande