| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
KW Clubsport eller H&R Chassi? M3 E36
|
2677 besök totalt |
|
KW Clubsport eller H&R Chassi? M3 E36
Står i valet och kvalet om jag ska investera i ett KW Clubsport 2-way eller ett H&R Clubsport "Nurburgring" chassi. Med KW Clubsport 2-way chassit så får jag toppmonteringar fram för Camberjustering och justerbara dämpare i Rebound och Bump. H&R chassit kommer jag endast få justerbart i höjd och inga toppmonteringar. Skulle behöva köpa millway camberplattor för att ställa camber om jag nu väljer H&R chassit, och kommer då ligga runt samma peng som KW Clubsport chassit. Några E36 åkare eller någon annan som har erfarenhet av dessa 2 chassin?? Rekommendationer?? MVH Eric _________________ Eric Eriksson |
||||||
|
Jag åkte ett sådant Hr kit på min som första chassi. Det är kanon!
Vansinnigt trevligt på ringen också. Jag åkte 7.41 och optimal tid ett par sekunder till ner. Så man får säga att det är ett bra kit. Idag åker jag med KW competition 2 vägs men det är dubbla pengarna mot de du tittar på. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
|
Jag har också ett 2-vägs KW Clubsport och är mycket imponerad av hur det fungerar.
När man väl börjar skruva på ett chassi är det kanon att ha 2-vägs. (Genast börjar man önska 3-vägs men det får bli senare) Imho är rebound den klart större delen att inställningsmässigt få till. Då är det bra att ha den skild från bump. Kolla topplagringarna på KW:et innan du slår till. Jag kör Millway på mitt men jag undrar om inte KW-origo saknar casterjustering? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Stämmer. KW har bara camber inställning på sina. För övrigt så tror jag att du blir nöjd oavsett vad du väljer _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
|
Tack för svar,
Okej så det skulle behövas millways camber plattor i vilket fall som helst för att kunna ställa caster? Castern är ju rätt viktig har jag hört... Jag ser en liten fördel med h&r chassit att man gör det enkelt för sig med tanke på att man slipper ställa in sig för mkt hehe.. Efter har gjort en hel del research och får höra era respond så tror jag precis som ni säger, att jag kommer bli nöjd med vilket som.. Får Lotta fram vilket jag ska ha
Har ni några rekommendationer på hjulvinklar? Brukar köra toyo 888 235/40 eller 245/40. Bilen väger 1430kg och kör Mantorp för det mesta och lite andra svenska banor. Tanken är att ringen ska besökas fler ggr än 1 i framtiden också. Bilen används i princip bara till bankörning men den trailas inte utan körs till banan med. Några bra kompromiss vinklar som man kan köra på och vara nöjd med?
_________________ Eric Eriksson |
||||||
|
Här är mina hjulvinklar som jag är rätt nöjd med (observera att vinklarna är angivna i grader och minuter):
Fram H/V Toe: (toe out) -0° 1'/ -0° 1' Camber: -3° 59' / -4°'1' Caster: 8° 28'/ 8° 30' Bak H/V Toe (toe in): 0° 2'/ 0° 2' Camber: -3° 20'/ -3° 19' Om vi pratar "vanliga" grader: Förra säsongen körde jag med camber -3,5°/-2,8° (fram/bak) och till denna säsongen ändrade jag till ca -4°/-3,3°. Med denna ändring tycker jag att jag fått ett jämnare slitage på däcken som är Kumho V70A 245/40-17. Använder bilen ungefär så som du beskriver; mest bankörning, körning till och från banan men även lite nöjeskörning på vägarna. Vinklarna ovan funkar faktiskt helt ok när det är plan asfalt men så fort det börjar bli lite spårigt får man hålla i ratten Gatdäcken slits dock mer på insidan.
_________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
|
Jag sitter i samma sits som dig. Fördelen med H&R Clubsport "Nurburgring" är att man slipper justera bort sig. Har även kollat lite på XYZ, dom känns väldigt prisvärda speciellt nu när det är kampanj också. Men frågan är hur långt ifrån H&R dom är..
_________________ Simon Åkerstedt |
||||||
|
Re:
Det är stor skillnad, framför allt på ringen där det är ojämnt. Saknar drop för att få till en bra inställning. Jag valde H&R för att som du nämner inte skruva bort mig. Det är ett kanonbra alternativ och jag lovar att det ger dig precis det du behöver de första säsongerna. Sen kan du sälja det och uppgradera isf. Jag hade inte valt att köpa ett billigt kit, bortkastade pengar. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
|
Re:
Bra då var det avgjort, tack! är krängare en måste uppgradering eller funkar m3ans original?
_________________ Simon Åkerstedt |
||||||
|
Re:
Jag bytte till H&Rs kit samtidigt. tycker det är en bra produkt också. Men det handlar om ekonomi samt om hur bilen känns i övrigt. Men skulle jag välja så ja. Det är smidigt att labba med krängare istället för annat. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
|
Jag har kört med XYZ på ringen i sex år och kan säga att skillnaden inte är särskilt stor mellan det och ett KW Clubsport för 25k. Då får man iofs vara klar över att man jämför äpplen och päron. Det ena är ett 2-vägs, det andra inte.
Med det sagt finns det en skillnad på marginalen, men det är bara där som det dyrare kittet utmärker sig. För min del vart det ändå en uppgradering till KW Clubsport för jag fick en riktigt bra affär och ville kunna justera bump och rebound oberoende av varandra. Om man skulle jämföra XYZ med HR:s chassi så är det nog bara drop:en som är till HRs fördel. XYZ har i gengäld andra fördelar såsom att övht kunna justera hårdhet, rideheightjusteringen är också väldigt smidigt konstruerad på XYZ. Så om ekonomin spelar in och jag valde mellan HR:s ojusterbara och XYZ skulle jag välja XYZ alla dagar i veckan. Men om man vill kunna leka med bump och rebound var för sig är KWs chassi rätt val. Men då är det också flera gånger dyrare... ----------------- Vad gäller hjulvinklar så kör jag också bilen ner till ringen, fylld med verktyg och på r-däcken (de får pga av buren inte plats inne i bilen). Jag sätter strikta ban-hjulvinklar på bilen. Den är helt klart körbar på Autobahn ändå, hela vägen till varvstoppet.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Tack för tipsen!! Hur har du gjort för att ställa så "mkt" caster? Millways camberplattor? _________________ Eric Eriksson |
||||||
|
Bromsar då?
Skivorna som sitter på i dagsläget börjar bli riktigt tunna och kommer att bytas ut. Antingen blir det nya fräscha org. skivor och ev. renovera ok:en, samt köra vassare belägg. Kanske att man slitsar org. skivorna också. Tillkommer också: - Stålomspunna bromsslangar -Nya belägg: Fram- Carbotech XP8/XP10 eller PFC08/01?? Bak- Stoptech eller DS2500?? -Bromsvätska: RBF600 eller ATE Super Blue Racing?? Eller ska man gå på värre?? PFC 323x32/M3e46 325x28mm skivor. med porsche Boxter S ok, samt millwayadaptrar?? Anledningen att jag funderar på större variant av bromsar är helt enkelt för att det ska börjas åka en hel del bana. Vill lägga ute längre pass med max attack utan att behöva tänka på att det ska börja vika sig. Lättar variant av bomskylning ska på bilen hursomhelst. Kommentarer på ovanstående uppskattas, samt andra rekommendationer gällande bromsar! _________________ Eric Eriksson |
||||||
|
Re:
Här får ju kanske plånboken tala. Oavsett så kan du behålla dina bakbromsar som dom är fast med bättre belägg. Allt handlar om balans när det gäller bromsar och finns många bra kit att köpa. Själv åker jag med ett Stoptech kit med 332X32mm skivor och det funkar kanon. Det får väl anses som en bra budgetlösning. Annars finns det AP som är ännu mycket dyrare. Vad gäller porsche ok, adaptrar etc. så blir det samma pengar i slutändan mer eller mindre som att köpa ett färdigt och avpassat kit för din bil. Dvs jag tycker inte att det är lönt att klabba med då det också innebär mycket mer jobb. Bättre belägg och renovera ok får du ihop på 6-7k kr när det är klart. (Slitsa skivor kan du skita i) Ett kit med större och bra bromsar får du får ca 20-35k kr när allt är klart. Jag har kört org. bromsar på min och använt PFC belägg. Mycket bra resultat och räckte mycket väl tills jag började att tävla på slicks. Nu provar jag att åka med Pagid RS-29 mest för att det inte fanns PFC när jag beställde mitt bromskit. Har också fungerat bra. Detta är med de nya Stoptech bromsarna. (Första säsongen så råkade jag åka med Stoptech gatbelägg och även det funkade, om än inte lika bra) _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
|
Re:
Ja Millways camberplattor har jag. Jag har en 3,2:a och jag tror inte att Millway-varianten genererar så mycket mer caster än 3,2:ans original topplagringar. 3,2:ans länkarmar ger mer caster än 3,0. Jag har även monterat excentriska länkarmsbussningar. Med denna setup har jag varit tvungen att flytta fram fronten för att hjulen inte ska ta i hjulhusen. När det gäller bromsarna tycker jag generellt sett inte att man ska byta "i förebyggande syfte" om man kör vanlig trackday-körning. Originalbromsskivor med värre belägg, bättre bromsvätska samt extra kylning funkar bra på denna bilen. Klart att större skivor och stabilare bromsok med flerkolvsteknik är bättre, både för värme och känsla, men det finns så mycket annat man kan lägga pengarna på som gör bankörningen roligare och mer förutsägbar. Dubbla bränslepumpar, förbättrad oljekylning är några exempel. Om dina originalskivor klarar en säsong tycker jag att du ska satsa på en omgång belägg och testa. Bromskylning bör du ha oavsett vilka bromsar du kör med. Själv kör jag med Carbotech XP8 fram och Stoptech (osäker på modellbeteckning) bak samt Motul RBF 600. Och en hemmasnickrad variant på bromskylning. Det har funkat bra för mig iaf, har inte haft några värmeproblem trots halvtimmeslånga pass i 30-gradig värme. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
|
Tack för svar grabbar,
Vettig analys ang. bromsar från er tycker jag. Lutar åt fräscha nya skivor och värre belägg samt bromskylning givetvis efter att fått höra er svar. En penga fråga är det trots allt..! Angående oljekylningen har jag faktiskt redan inhandlat ett stelopererat termostat som är sagt ska hjälpa för bättre kylning på oljan, då den leder om oljan direkt genom kylaren hela tiden. Den ska monteras på bilen i samband med allt annat. Ska bli väldigt intressant om denna manick verkligen hjälper att hålla ner tempen. Detta problem måste bort då min temp ligger upp mot 130 grader efter 5-6 varv en varm sommar dag, trots en nyligen, total renoverad, och kanon fräsch motor som jag har. (Blueprintad med nya original delar, efter att fått lager ras för några år sedan). Någon annan som endast har monterat detta special termostat och vet om det fungerar eller inte? Verkar nästan för bra för att vara sant....behövs det till ytterligare grejer för att det ska fungera? Ska givetvis gå igenom oljekylare och se om den ser fräsch ut. Bilen ska upp på lyften på Tisdag nästa vecka för genomgång!! Efter genomgång av hela bilen så ska jag ta alla beslut på vad som ska inhandlas och inte, allt ifrån ev. nytt chassi kit + bromsar + lite andra millway prylar så som: Nytt bussnings paket, kulled i bakvagn, nya stötdämpar lager etc. _________________ Eric Eriksson |
||||||
|
Re:
Jag har gett upp detdär med att få ner tempen på oljan. 130 grader är standard på en varm eller kall dag för min del... _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
|
Re:
Check på den! Du hittar lite bilder och info på sidan 11 och 12 i min biltråd; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
KW Clubsport eller H&R Chassi? M3 E36
|
2677 besök totalt |

