| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa vs popnit och limm?
|
6 besök senaste veckan (3150 totalt) |
|
Svetsa vs popnit och limm?
Hej! Byter främre golvet i bilen. Tänker på om man ska limma och popnita istället för svetsa. Varför? Mina svetsskills är minimala. Hur är hållbarheten? Vilket lim ska man ha? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
|
Re:
Oj såpass, case closed. Tack Jocke! _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
|
Re:
Va jobbigt, hela mitt chassie är ju limmat (utan popnitar)... Nåja, jag fattar vad du menar, det är inte ok om det inte är så original...
_________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
Re:
Rent generellt ja. Anses inte som en tillräckligt bestående lagning. Ja jag har besiktat med en massa olika fusklagningar men det blir inte mer rätt för det. Oftast gör man ju det man kan för att dölja sån skit och oftast går det igenom. Men frågar man så får man ett blankt nej
Jo precis. Men "lim" och gammal rostig skit brukar inte fästa så bra. Men jag fattar ju även din synpunkt. Lotusen mfl är ju konstruerad på det viset. Inte som en disktrasa i vridstyvhet som flertalet gamla bilar
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re: Svetsa vs popnit och limm?
Minimala skills med svetsen lär bli bättre än popnit! Dessutom när du är klar då kommer dina skills inte vara fullt lika minimala länge. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Det svåraste är inte att svetsa utan att ställa in svetsen så man bränner lagom hårt. Sen övar man på några lösa plåtar med samma tjocklek innan man ger sig på bilen. Det kommer inte att ta lång tid innan du svetsar bättre än du popnitar. Kanske inte de snyggaste lagningarna i världen men funktionella!
Tänk på att kapa bort rost så du svetsar i frisk plåt. Det är alltid lockande att ta bort så lite som möjligt men då slutar det med att man försöker fästa ny fin plåt i något som mest påminner om en sida av Dagens Nyheter. Det går inte så bra.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa vs popnit och limm?
|
6 besök senaste veckan (3150 totalt) |

