Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Seat Leon 2.0 tfsi -06 | 1, 2 >> 7762 besök totalt |
Då var det dags att spräcka nollan vad gäller Seat i denna forums del
Har nyligen inskaffat den så inget har hunnits göra än men en service med oljebyte, bromsvätska och luftfilter står för dörren när jag får en stund över. Det är alltså en Leon Rydell edition som var en spevialutgåva endast 2006 och fick en 2.0 tfsi motor på 185 hk och lite andra spoiler samt aluminiumpedaler. Tanken är att den förutom att vara familjens andrabil även ska få tjänstgöra som banleksak ibland. Första art göra inför säsong blir att skaffa bättre belägg samt förhoppningsvis en mappning vilket bör landa kring 245 hk ungefär. Därefter blir det nog dämpare och bakre kränghämmare som det känns nu. Även större bromsar lockar samt större DP och rackar för att kunna få ut lite effekt till vart det lider. Börjar väl med detta så länge så får vi se vart det landar Blir en halvdan bild i väntan på bättre då tvätt behövs! _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
Kul bil.
Seaterna är utrustade med lite mer godis under huven än golfarna. Men 185hk motorn känns som ett konstigt vall från deras sida, men det är väll bara en strypt 200hk motor _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Stämmer att det är en strypt 200 hk. Gissningsvis godkände inte VW atr den skulle ha samma effekt som GTI:n.
Ja har förstått att de gillar luft och framförallt DP ska vara en flaskhals. Sen även högtryckspump om man siktar högre än steg 1. IC har jag med hört ska vara bra men är ju ett väldans krångel att byta så vi får se, det är ju mycket som ska dit innan dess hur som. _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
Jag har en sats skitbilliga rs4 spridare liggandes om du ska börja jaga effekt sen , tror jag har en cts turbo heat shield också,sån är bra om du kör med insugskit där man plockar bort motorkåpan _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||
Hmm den skulle kunna passa, men funderar om det är mk5 modellen som är lik. Vilka årsmodeller ska den passa? Vore mycket intressant! _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
Fint spridare bör väl dock komma ganska högt upp i effekt gissar jag? Men alltid bra att veta Heta shield lät ju dock intressant, någon bild eller länk? _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
den blanka plåten du ser http://www.ctsturbo.com/wp-content/u _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||
Ah ok! Har kikat på någon AM motorkåpa ifall man skulle skaffa insugssystem, hittat ett hos BSR som ska passa till deras JR kit (och säkert andra också). Frågan är om denna kan användas ihop med en sådan eller endast om man är helt utan kåpa. _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
Dom flesta åker utan kåpa när det börjas moddas, snyggar man upp lite så brukar det se helt okej ut, gillar inte eftermarknadskåpor..dom brukar se så hempulade ut
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||
Skall vara Mk5 som passar _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Misstänkte tyvärr det. Var ju synd denna gång! Är denna motor kåpa jag sett: http://sv.bsr.se/produkt/opti-flow-f _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
Har nu klurat lite på en lämplig plan för vad man är sugen på att göra:
Mappning steg 1 (245 hk) Belägg fram XP8 (bak: Stoptech) Stålomspunna bromsslangar Racingline dämpare+VW Racing fjädrar Krängningshämmare bak RS3/986 bromsar ------------------------------------- Autotech högtryckspump RS4 bränsletrycksregulator Downpipe Cat-back RS3/986 bromsar Intercooler Mappning steg 2 (280 hk) Kikat lite på alternativa företag som har mappning och det är väl främst Stertman och BSR som kommer upp men även Autotech verkar det som. Funderar dock på om det är någon skillnad emellan dem. Priset skiljer ju en del dock. _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
Så här tänker jag.
1 slangar bromsvätska belägg. Börja köra bana. Köra mera, justera däcktryck. Köp däcktrycksmätare. 2. nya bra däck. Däck saknas i din lista. Vad har du? Köra 3. dämpare fjädrar Köra mera 4 kränghämmare 5 chip _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||||||
Helt klart intressant input! Vad gäller däck så är tanken att köra på Yoko Neova AD08:or vilket ska vara ett gatdäck som klarar bana helt ok. Framöver är väl R-däck målet men i början kommer det troligen inte bli aktuellt med extra fälgar med R-däck. Men din bedömning är ändå att original chassi klarar sig ganska länge så länge däcken uppgraderas. Väldigt positivt ekonomiskt och ger möjlighet till att skaffa bättre när det väl är dags! _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
Tanken att köra med Yoko? Men vad har du nu? Du börjar väl med det du har hoppas jag.
Ja det är mkt bra däck har jag också läst. Jag har Michelin Supersport. Kanske inte lika bra men mkt bättre än många std däck. Ofta brukar man byta en sak i taget så man lär sig vilken skillnad det blir o känner om det blir bättre. Vet ju inte hur din bil känns o hur mjuk den är. Men börja med std. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||||||
Som sagt... allt handlar om hur mycket du planerar att köra samt i vilket skick bilens delar är. Bankörning sliter ju hårt på bilen och denna är ju inte någonstans byggd för det ändamålet. Jag skulle nog själv säga att belägg och bra stötdämpare vore prio innan du funderar på mer effekt. Skall du upp i kraft skall chassi ligga steget före... ingen idé att lägga pengar på närmare 300hk om du bara kasar runt i kurvor.
Bara en tanke iaf Lycka till med ditt åkande! _________________ Fredrik Liljeroth TimeAttackNU.se crew |
||||||||
Jag har jämfört däcken som nämns - Yokohama Advan Neova AD08R och Michelin Pilot SuperSport och i mitt fall var de väldigt jämnbördiga. På både Kinnekulle och Knustorp var jag 1-2 tiondelar snabbare på Michelin med min M3 E36. Michelinarna tyckte jag var lite spetsigare, de förmedlade informationen från banan bättre.
Lycka till med framfarten på banorna _________________ Mattias Nordenström |
||||||||
Tack för input, kul!!
Absolut ska jag börja med de däck jag har idag vilket är något kuhmo som är halvliter så blir väl en körning på dem ungefär. Låter också vettigt att ta en sak i taget och känna vart det felar mest samt att faktiskt se att bilen i sig hänger med genom att vara fräsch! Ska kika upp supersmart däcken också, kunde ju kanske vara ett alternativ. Ttråkigare tråd dock om man inte hänger på konsumtionshetsen Men som sagt uppskattar väldigt mycket att ni skriver och kommer med tips och åsikter! _________________ Tobias Eriksson |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Seat Leon 2.0 tfsi -06 | 1, 2 >> 7762 besök totalt |