| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Billigare alternativ till PFC08?
|
1692 besök totalt |
|
Finns det några andra bromsbelägg som har samma prestanda och livslängd som PFC08 men som är billigare? Skall sitta på en M3 E46 med Porsche Boxster S OK fram. Det svider varje gång man måste köpa nya belägg, beläggen är ju betydligt dyrare än ett par helt nya CSL skivor.. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Performance Friction har en compound "Z-Rated" som kostar ca 1/3 av tävlingsbelägg. Gjort för tyngre bilar på trackdays. Jag har tävlat med 1000kg bil med dom under 2016 och mycket nöjd med tanke på priset.
Inte riktigt lika bra initialt bett, men hållbarheten och värmetålighet är bra. Har drygt 50% kvar efter 4 tävlingshelger och ca 4x4h körning. Köpte mina från ebay UK för ca 1200:- /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Tack för svar! Jag ska läsa på lite angående Z-rated, eventuellt kanske det kan vara nåt att köra bak? Jag har tidigare haft XP8 fram, men det funkade dåligt och de slets fort, tycker det funkar bättre med PFC08, men jag är inte helt 100 på att det blir mer bang-for-the-buck. Jag ska ringa till PEAN och höra om de har några alternativ som är billigare eller det bara är att bita i det sura äpplet.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
|
Re:
Har du funderat på att gå upp till XP10 eller kanske till och med XP12? Vet dock inte hur de ligger i pris jämfört med PFC08. De tål betydligt mer än XP8. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
|
Re:
Jag tror att lösningen är bättre kylning, jag upplever det som att slitaget går upp rejält när det blir för varmt, dvs att man kan öka livslängden genom att sänka tempen lite. Men det bygger såklart på att problemet är att det är ett onormalt högt slitage, och inte normalt slitage och väldigt många mil. _________________ Mattias Hellström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1692 besök totalt |