Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo brera 3.6 Q4 2008 - ohelig allians | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11696 totalt) |
Hej alla
Tänkte starta en liten tråd om min bil. Det är en alfa romeo brera 3.2 Q4 från 2008. Köpte bilen förra året osedd med en sträckt kamkedja. Tanken från början att fixa iordning och ha som "glassbil". Men nu är planen att göra en lite snabbare glassbil av den. Det sitter en GM block men resten är alfas grejer. (Växellådan är F40) Här är planen: *3.6motor. bottendel från camaro. *Alfas toppar. Portning plus ev ventiljobb *racekammar från mace (camaro) *div lättning och balansering *smf och starkare koppling *nytt avgassystem *nytt insug I övrigt får den väl vara original förutom ngn sorts uppgradering av hjulupphängning. Har inte riktigt bestämt mig än hur mycket och av vilka fabrikat. Siktar på 360-370motorhästar. En och annan trackday ska man väl klämma in med. Hus och div andra vardagliga sysslor tar gandska mycket tid, så jag hoppas jag hinner med lite uppdateringar och bilder här. _________________ Roman Chvedov |
||||
Spännande o kul projekt!!
Intressant att se hur mkt den går att lättas, minns att den kändes rätt tung & Merca-lik som ny. |
||||
Säkert en del, men jag syftade på motorn i det här fallet Den väger 1711 med ca 1/2tank. Inte så farligt för att vara en modern bil, men en hel del för mycket om man tänker en sportbil. Brera var väl tänkt mer som en gtvagn. Men med 260hk kommer man väl inte jättelångt.. _________________ Roman Chvedov |
||||
Hur är det tänkt med motorn ?
GM-block och Alfa toppar..? Är det samma motorfamilj..? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Alfa 159 och brera som är byggda mellan 2005 och 2010 använder ett notorblock från GM's high festure v6 eller det australiensiska motsvarigheten Alloytec. High feature v6 satt i alla gm bilar och omfattar storlekar 2.8 - 4.0l satt i bl.a opel insignia opc (2.8 turbo) Alla har samma slag men olika borr. Alla delar samma kamaxelkefjedrift. Alfa använde sig av 3.2l blocket men hade egen sump (4wd) och toppar. Så vitt jag vet opel och alfa är de enda som hade motorn på tvären. Man alltså använda block från andra motsvarande gm motorer. Problemet blir vid montaget av tex generator eftersom i de flesta gm bilar sitter motorn längsmontetad Lättast och bäst är att använda s k LLT motor som satt i bl.a camaro. Smidda kolvar och ngt längre stakar ger 323hk inoriginalutförande. Man använder block vev stakar och kolvar. Sumpen från alfa (vinkelväxel till rwd sitter bultat i sumpen) och använder toppar från alfa. Toppar på camaron är eg kopior på alfas, dock har de annat mönster för grenrörs infästning. Det går att använda v6a från t.ex cadillac CTS men då måste man göra ngt åt kompressionen. Eller använda stakar och kolv från camaro. Cts har samma effekt från 3.6 som alfan från 3.2 runt 260hk original All kedjedrift och övrigt är samma på alla high feature v6or oavsett volym. Nytt kedjekitt till opel/ alfa ligger på ca 16000sek till caddy cts ligger den på ca 4000sek. Bra att veta för de som får problem Samma gäller VVTdreven som sitter på kammarna. _________________ Roman Chvedov |
||||
I det här fallet var nog förra ägaren som var problemet. det förekom problem på vissa 3,2 men det är inte vanligt att kedjan blir sträckt just på alfas v6or. div andra modeller från gm med v6an har dock haft problem med sträckning. man misstänker att serviceintervallerna är alldeles för långa. på alfas motor så fick man varning i form av att motorlampa tänds och senare när kammarna står helt fel mot varandra går motor i limp mode och den går inte att varva över 2500varv. ägaren innan har fortsatt köra trots lampan och limp mode. på ena bilden er man att ena kamdrevet har spruckit och att visa glidskenor saknar plas eller helt av. det blir självfallet en helrenovering av motorn inklusive nya drev kedjor oljepump, ja rubbet kolvarna på den bakre raden har slagit sönder vipporna till kammarna. det ser man på bilden. bitarna har följt med ner i motorn. _________________ Roman Chvedov |
||||
en av utmaningarna med bytet av blocket är att fixa fästet för generatorn. vissa GM block ser annorlunda även fast de kommer från samma familj och är av samma storlek. motor i camaro sitter längsmonterad och fästen till servo, ac och generator ser annorlunda ut. ac och servo är inga problem att flytta över. det visade sig att generatorns fästpunkter stämmer med. 2 av 3 punkter iaf. ett hål måste borras om man skall vara noga.
enl bild markerat med pil _________________ Roman Chvedov |
||||
arbetet fortsätter och bottendelen är klar. väntar på topparna som skall komma vilken dag som helst. sen blir det återmontage med nya drev och kedja.
framvagnen är demonterad för montage av justerbara powerflex black diverse service på styrväxel och bromsarbeten efter hårdvaran är installerad är det dags för en långresa till ängelholm för montage av piggy back system och mappning. _________________ Roman Chvedov |
||||
hej alla
som vanligt så glömmer man att uppdatera vissa trådar tiden rullar på och för en gångs skull har man kommit en bit i alla fall ett i projekt av alla man håller på med. Breran 3,6 är alltså färdig! motorn är ihopbyggd och bilen går för egen maskin tro det eller ej. småproblem har dykt upp, men det mesta är åtgärdat numera. bl.a så sög den in olja via vevhusvent och detta gav blårök vilket i sin tur gav mig några sömnlösa nätter innan jag hittade vilken väg oljan letade sig in i motor. detta gav i sin tur bl.a misständningskoder. nu är allt så gott som åtgärdat. bara detaljer mekaniskt (typ halva avgassystemet skall bytas ut, fastsättning av luftfiltret och 4hjulsinställningen efter byte till jsuterbara länkaarmar och coilovers) sen ommapp följer gör några bilder på grejer som har bytts och byggts _________________ Roman Chvedov |
||||
nej har faktiskt inte hunnit. siktade in på tierp här, men jag hann inte besiktiga innan dess, vilket är ett krav för allmänehetens körning. sista testerna gjordes i lördags. då tog jag en längre tur på 2-3 timmar hemmavid. känns helt gudomlig!! bilen känns helt plötsligt lätt och motorn är imponerande stark från 3000varv. det blir spännande att se efter ommap. den är betydligt vassare än original, men för att hämta resten behövs omprogrammering av mjukaran. nu går den på original 3,2l KWs och svarta powerflexbussningar gör att väghållningen är helt sanlös trots att jag har i princip bara monterat grejerna. styrkänsla är som till månen och tillbaka jämfört med original som var seg och svampig. nu när man kan ställa in caster och camber ordenligt, samt retur på fjäderövers så får man sitta och hålla sig i ratten och spjärna med knäna för att inte åka som en vante inne i bilen.. nya NS-2r är monterade också. _________________ Roman Chvedov |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo brera 3.6 Q4 2008 - ohelig allians | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11696 totalt) |