Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech de-dion, vart hittar vi rch och annat? | << 1, 2 1 besök senaste veckan (22952 totalt) |
ice o fuling, tack för input! har gjort en nytt försök:
nu stundar lite jul sen blir det till och försöka ge sig på och förstå hur ovan hänger ihop, återkommer med ett försök _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||||||
spännande tråd..har samma bakvagn på min
? när det gäller krafterna acc-broms ..påverkar inte drivaxelvinklarnas vinklar dessa .. tex om inre knutar sitter framför axeln.. eller som det blir på våra bilar ... lägre än hjulaxeln .. men dom kanske är försumbara i sammanhanget.. _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||||||||||||
Bra. Jag vill att du gör två förändringar till: 1. Flytta upp 100% Anti-Squat linjen. Den skall utgå från den bakre hjulaxeln och passera över framaxeln på höjden hjulradie+tyngdpunktshöjd. 2. Lägg till en 100% Pro-Squat linje. Den skall utgå från den bakre hjulaxeln och passera under framaxeln på höjden hjulradie-tyngdpunktshöjd. Efter att du har gjort dessa förändringar, så kommer vi att ha ett riktigt bra diskussionsunderlag. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
oki, denna torde vara rätt (det du angav var såklart från markplan o inte hjulaxeln):
då ger jag mig på ett försök att beräkna squat vid acc: pekar "FLa" nedåt, pro-squat (bilen fjädrar ihop % mer) pekar "FLa" uppåt, anti-squat (bilen fjädrar ihop % mindre) %Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Cgv)x100 edit, vår vän internet pratar gärna om att 200% anti-squat förhindrar all komprimering under acceleration, menar man att ovan % skall bli siffran 200% (kanske inte helt optimalt på en racebil...) http://nissanroadracing.com/showthre _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||||||
acc:
100% så har vi noll in/ut-fjädring bak. Men bilen fjädrar ut fram, för att kompensera detta så höjer vi mer bak. Därav 200% Har jag otur när jag tänker nu?????
Vad är Cgv??? Är det axelavståndet? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Cg i sidled, v för vertikalt
bra tanke, pratar man dragracing vill man ofta att främre hjulen ska skjuta ifrån och man har lyckats "bra" om man får hjullyft vilket kanske kan vara en förklaring till önskad 200% anti-squat? men borde 100% anti-squat "normalt" innebära ingen ihopfjädring vid acc? te.x med 100% anti-squat: 1000kg, wb 2500mm, cgh 400mm, 50-50 viktfördelning, acc i 1G, wr 10kg/mm 1000*400*1/2500, dvs: 340kg fram, 660kg bak med 100% anti-squat förhindras bakvagnen att komprimeras 16mm? om ovan stämmer, vad händer vid 200% och/eller om framhjulen lyfts? _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||||||
Ursäkta, jag är inte med Är inte Cgh vertiklat? En bild vore dunder
Jag ser det snarare som fram lättas av, men med lite retur dämpning fram så borde viktförflyttingen bakåt gå fortare.(bli mer direkt) Mängden anti-squat har jag ingen på en rattlåsingensracer
Jag har ski... svårt för xxx-spuat, xxx-dive, mm Men om jag hajat rätt så ja
Ja (om jag inte förstått fel)
Om samma fjäder fram Så har vi noll pitchvinkel och 16mm lyft av karossen
Ger också att my bak behöver vara minst 1000/660 ->my >=1,52 _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
ungefär såhär tänker jag mig, "min" formel kanske inte är helt tydligt formulerad: %Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Cgv)x100
så tänker jag åtminstone, 100% motverkar ihopfjädring och 200% ger noll i pitchvinkel vilket kanske inte är så intressant i banracing
för mig som är novis i ämnet, är det ett helt orimligt värde? _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||||||
så blir det såklart, då får jag även det som är "ritat" i bilden att stämma med formeln nedan
%Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Wb)x100 Har läst och tänkte mer på deras "200%" anti-squat, tror att dom utgår från att 100% är ingen anti-squat, och 200% är vad vi här kallar 100%, i tråden "korrigeras" te.x 20% anti-squat taget från Herb Adams book "Chassis Engineering" till 120% Följande diagram hittade jag på en bakvagn med individuella a-armar (typ): ska ge mig på och försöka plotta ett motsvarande diagram för dedion, återkommer _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||||||
L=wb %Anti/Pro=tan(FLa vinkel)/(Cgh/Wb)x100 100% är ingen rörelse på karrosssen bak. tan(FLa vinkel)=(e-R)/d ger %Anti/Pro=(e-R)/d/(Cgh/Wb)*100 jag fixar lite ger %Anti/Pro = (e-R) / d *wb / Cgh * 100 Är e=R så har vi ingen anti/pro effekt Är e<R så får vi anti Är e>R så får vi pro _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Jens: Det är OK att snegla på S13/S14 när du skall gasa (var slutväxeln är fastskruvad, har större betydelse än om axeln är stel eller inte).
När det blir dags att bromsa däremot, då behöver du hitta ett annat jämförelseobjekt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
Tjena Jens
Trevlig tråd om en trevlig bakvagn ! Mycket teori och räknande blir det och vi vill ju alla förstå vilken som är den optimala de-dionen Jag har ju legat bakom dig många varv och sett din bakdel (och du har nog sett min bakdel ibland också) Subjektivt tror jag min de-dion setup är klart mindre nervös och ej lika känslig vid kraftig inbromsning som din setup är. Som du kanske kommer ihåg är mitt recept följande: Coilover vid orginal dämparposition, dvs så långt ut mot däcken det går Utflyttade bromsar till hjulen Ingen KH Propeller i mitten på de-dion röret Höjt upp främre infästning så mycket det går (tagit bort distanserna i balken och flyttat upp kulleden i balken maximalt) Förstärkningsstag (2 st) till wattlänkarnas karossinfästning Uppflyttad växellåda ca 20 mm (för att spara drivaxelknutarna) Kör med 105 N/mm bakfjädrar (om jag kommer ihåg rätt) Du gillar ju att bygga. Bygg en sådan här axel och jämför med din gammla på G-åsen Hälsningar från landet utan några Alfor _________________ Niclas Rosengren |
||||||||||||
Japp de-dion är en intresankt lösing.
Gäller att ha koll vad som påverkar vad, japp lurigt. Och det är det som gör den bra. Det svåra, roliga, är att hitta det som går fort. Men det är lite olika för person till person bara för att krånga till det mer. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Längesen man var inne här, det finns en till gammal 116 chassitråd men det står väl ungefär samma.
Jag har flyttbart wattlänk och baken är klart mindre studsig om man flyttar ned den. Jag håller på och ska tillverka lite delar, en hel dedion blir det nog inte denna gången men lite annat. Om man fimpar växellådsbalken och svetsar fästen i karossen så spar man vikt, då kan man även passa på att flytta upp främre dedoninfästningen. _________________ Dennis Mollberg |
||||||||||||
Längesen man var inne här, det finns en till gammal 116 chassitråd men det står väl ungefär samma.
Jag har flyttbart wattlänk och baken är klart mindre studsig om man flyttar ned den. Jag håller på och ska tillverka lite delar, en hel dedion blir det nog inte denna gången men lite annat. Om man fimpar växellådsbalken och svetsar fästen i karossen så spar man vikt, då kan man även passa på att flytta upp främre dedoninfästningen. _________________ Dennis Mollberg |
||||||||||||
Racetech de-dion, vart hittar vi rch och annat? | << 1, 2 1 besök senaste veckan (22952 totalt) |